Avatar billede troelsit Nybegynder
26. maj 2004 - 22:27 Der er 14 kommentarer

Opsætning wireless router/klienter

Jeg har lige fået en Linksys wireless G-router

jeg har 2 laptops - begge med indbygget trådløst netkort. Den ene er en win XP pro og den anden en win XP home.

De kører begge to fint nok med fin signal så længe jeg kun logger på med en af gangen. Når jeg logger på med begge på samme tid, bliver den smidt af (altid xp home).

Jeg har studset lidt over indstillingen "Authentication type" Der kan vælge enten auto, open eller shared wep key. Det vælges på routeren.

På laptopsene bruger jeg windows xp's indbyggede utility til wireless. Der kan jeg også vælge mellem open eller shared wep-key. Men hvad betyder det egentlig? Og hvordan skal jeg sætte indstillingerne på henholdsvis router og laptops?

En anden årsag kan være at det er XP home der bøvler, siden det er den der bliver smidt af.

Nogen der har et tip?
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. maj 2004 - 22:30 #1
Muligvis får de tildelt samme ip, hvis du ikke har sat det rigtigt op.
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. maj 2004 - 22:31 #2
Du kan jo prøve at logge på med den ene og så tjekke ip-adressen, derefter logge på med den anden og tjekke ip'en der
Avatar billede troelsit Nybegynder
26. maj 2004 - 22:33 #3
Ja, det vil jeg prøve...

Men ved du hvad shared og open betyder? Og hvad skal klienterne sættes til?
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. maj 2004 - 22:43 #4
Ja....

Der findes noget smart på internettet. Det hedder google.com. De har svar på alt. F.eks.:
said by »csweb.iue.it/CITS/DocumentDetail.jsp?I..
--------------------------------------------------------------------------------
The 802.11b standard supports two means of client authentication between the wireless NIC and the AP: open and shared key authentication. Open key authentication involves supplying the correct SSID. With shared key authentication, the AP sends the client device a challenge text packet that the client must then encrypt with the correct WEP key and return to the AP. If the client has the wrong key or no key, authentication will fail and the client will not be allowed to associate with the AP. Shared key authentication is not considered secure, because a hacker who detects both the clear-text challenge and the same challenge encrypted with a WEP key can decipher the WEP key.

With open key authentication, even if a client can complete authentication and associate with an AP, the use of WEP prevents the client from sending data to and receiving data from the AP, unless the client has the correct WEP key.

--------------------------------------------------------------------------------

:o)
Avatar billede troelsit Nybegynder
26. maj 2004 - 22:46 #5
Tak for det, men jeg er stadig lidt i tvivl om mine problemer kan hænge sammen med indstillingerne åben/delt.

Undskyld min uvidenhed :-(
Avatar billede troelsit Nybegynder
26. maj 2004 - 22:47 #6
sagt mere præcist: Burde jeg kunne sætte begge mine laptops til "open" og stadig køre fint?
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. maj 2004 - 22:49 #7
Ja.
Avatar billede troelsit Nybegynder
26. maj 2004 - 22:53 #8
Har lige tjekket - de har ikke samme IP.

Men nu kører det også ok.. underligt
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. maj 2004 - 22:54 #9
Det er fordi du fik hjælp af mig. :o)
Avatar billede troelsit Nybegynder
26. maj 2004 - 22:55 #10
haha - ja

Tak for det
Avatar billede kenp Novice
26. maj 2004 - 23:04 #11
ellers prøv at slå IEEE801.xx godkendelse fra på dine trådløse netkort!

Men ejg vil ikke anbefale dig at køre med OPEN system, for så kunne det da være rart at vide hvor du bor så man kan få gratis internet.
Avatar billede troelsit Nybegynder
27. maj 2004 - 00:06 #12
det er slået fra...

Jeg installerede lige Intels utility til wireless - det i windows stinker.

Så må vi se om det hjælper
Avatar billede renehinsch Praktikant
27. maj 2004 - 00:49 #13
kenp-> Der er ingen der bør benytte "shared key auth". Det er kun hvis man ikke benytter kryptering at det giver extra sikkerhed. Hvis der benyttes WEP/WPA kryptering og shared key samtidig svækker man sin sikkerhed som x-masman ganske rigtigt påpeger. Bedste løsninge for home office er Open+WEP/WPA
Avatar billede kenp Novice
27. maj 2004 - 08:32 #14
renehinsch -> det var bare de at vælge open system, det er jo at lade sin hoveddør stå åben :)

Men de fleste routere understøtter ikke Open sammen med WEP og WPA der skal man nemlig vælge om man selv vil taste koden (shared key) eller AUTO (hvor den vælger koden selv)