Avatar billede smashlotus Nybegynder
26. maj 2004 - 19:20 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

hvilken firewall

Jeg har et spørgsmål ang. firewalls.

Så vidt jeg har forstået, så er det en god ide at have en eller anden art firewall installeret på sin pc, især hvis man har adsl/kabelnet.

Men hvilken (gratis) firewall bør man vælge?
Faktisk er jeg ikke helt på det rene med hvad det er en firewall gør?

XP har jo en firewall indbygget som man kan aktivere med et enkelt kryds, og så er der i øvrigt ikke flere indstillingsmuligheder... Er denne firewall tilstrækkelig?

Jeg har, efter at have studeret spywarefri.dk, prøvet at installere Sygate Personal Firewall på min maskine, synes dog det er ret uoverskueligt med alle dens indstillingsmuligheder, men er det en god gratis firewall?

M.v.h. Peter

(ps. jeg har læst bufferzones artikkel om firewalls, men den var dog lidt for teknisk til mig ;-)
Avatar billede espersen Novice
26. maj 2004 - 19:32 #1
ja, Sygate er meget fin - du vil sammen med den lære hvilke programmer der MÅ gå på nettet - når der er en du er usikker på - så undersøg hvad pokker det er for en exe-fil der vil ud i verden - beslut derefter om det er ok !

Det tager lidt tid - men meget snart er det kanon dejligt at have kørende.

XPs er kun i mangel af bedre - den giver ingen kontrol/viden om hvilke programmer der er/går på nettet - dvs. manglende sikkerhed!
Avatar billede sascha Nybegynder
26. maj 2004 - 19:42 #2
bruger Sygata på 2 år og den funker helt fint.....
Avatar billede dextor Nybegynder
26. maj 2004 - 20:12 #3
[off-topic]
Hmm jeg prøvede engang Sygate og synes det virkede ok.. Men så så jeg inde i indstillinger at den ikke blokerede angreb på computeren (det var kun i Pro-versionen), men kun portscans.. Det kan da ikke være rigtigt?!?
Avatar billede rajo Nybegynder
02. juni 2004 - 14:05 #4
M0N0Wall
http://m0n0.ch/wall

Den bedste gratis firewall/vpn/router jeg har set til dato.

/rajo
Avatar billede smashlotus Nybegynder
08. juni 2004 - 17:28 #5
men hvad er ´det helt præcis en firewall gør?
Avatar billede espersen Novice
08. juni 2004 - 18:17 #6
den sørger for at der ikke kommer uvedkommende indgående trafik (læs; hackere)
Avatar billede espersen Novice
08. juni 2004 - 18:18 #7
Avatar billede smashlotus Nybegynder
08. juni 2004 - 19:22 #8
ok... og den gør sygate bare efter endt installation? uden  at man behøver pille ydeligere ved instillingerne?
Avatar billede espersen Novice
08. juni 2004 - 19:40 #9
pille.... du skal løbende give programmer adgang til at gå på nettet hvis de er ændret ifm. fx en opdatering. - Men kom i gang med at bruge den - det er nu rart at have kørende.