Avatar billede dynablast Nybegynder
26. maj 2004 - 16:55 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Konfigurere Cisco 831 router, eksempler søges.

Hej,

Jeg søger nogle eksempler (evt. nogle "sh run") på hvordan man f.eks Konfigurere FW, NAT, VPN, Access lister osv.

Det er ikke så meget hvordan komandoerne skal være, men mere hvordan man kan "lege" med de forskellige funktioner og lave forskellige opsæt.

håber der er nogle der har samme router og kan smide deres configs herind.

mvh
henrik
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. maj 2004 - 19:18 #1
Jeg kan ikke give dig eksempler endnu, men jeg har noget rigtig godt materiale, der desværre er belagt med kraftige copyright bestemmelser, så det kan jeg ikke give dig, det er også ret omfattende og detaljeret.

Jeg kan derimod hjælpe dig både med syntaks og råd i forbindelse med konfigureringen af din router. Skriv lidt om hvor langt du er nået og hvor meget du selv er med på, så skal jeg lave eksempler ud fra det
Avatar billede dynablast Nybegynder
26. maj 2004 - 22:00 #2
jeg er egentlig bare ude efter at se en masse forskellige configs, for at lære lidt af det. jeg kan ikke sige noget bestemt jeg er ude efter.
men måske et simpelt og et lidt mere avanceret måde at sætte Nat, FW, VPN og access lister op på.

som sagt, så er det en masse forskellige senarier jeg vil kigge ldit i kortene.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. maj 2004 - 22:49 #3
http://www.nsa.gov kan du finde nogle gode guids til bl.a. router konfiguration. Sitet er lige blevet redesignet, så jeg kan ikke helt finde rundt endnu, men her er et par af deres guids jeg har kunne finde

http://www.nsa.gov/snac/routers/cisco_scg.pdf
http://www.nsa.gov/snac/routers/cisco_scg-1.1b.pdf

Lige netop de emnet du søger er en del af GCFW certificering jeg er i gang med. Alle der forsøger at tage en sådan skal submitte en såkaldt Practical på godt 100 sider. Router konfigurering er en del af dette. GCFW er en SANS certicifering der gennemføres af GIAC. på www.giac.com kan du finde alle submittede practicals. find dem under GCFW certificering og kik primært på dem der har bestået med Honers, de er bedst. Jeg håber du kan finde min der om nogle måneder
Avatar billede karstein Nybegynder
30. maj 2004 - 22:21 #4
Det nemmeste du kan gøre er at gå til kilden...CISCO!!!

Hvis du år ind på: http://www.cisco.com/application/pdf/en/us/guest/products/ps380/c1069/ccmigration_09186a008015be23.pdf

Så kan du under Basic finde det grundlæggende til hvordan du får konfigureret den til din router - og efterfølgenede under Advanced hvor du kan finde løsnings forslag til eks. om du vil bruge lan2lan vpn osv.

Her kan du også finde lidt: http://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps380/products_configuration_guide_chapter09186a0080118d1a.html

Held og lykke.
Avatar billede karstein Nybegynder
30. maj 2004 - 22:22 #5
DOH...