Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:07 Der er 50 kommentarer og
2 løsninger

Problemer relateret til nyt mobo (P4P800-E deluxe)

okay ført og fremmest skal det lige siges at alle de problemer der bliver listet herefter først kom _efter_ jeg havde installeret det bundkort, cpu og psu.

Problemet er at den genstarter under opstart, efter at have startet op til lige før boot screen fra XP (efter at jeg har valgt XP i lilo).

Hvis jeg vælger at anvende linux istedet for XP stopper den efter at have initialiseret hda, hdb, hdc.

Derudover er der en FastTrack funktion i bios'en som siger at den ikke kan finde et eller andet med IDE.

Hvordan kan jeg få fikset dette problem, og hvad er årsagen ?
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:23 #1
har du prøvet at sætte bios til default?
Hvis du var koblet til nettet da du installerede styresystem første gang kan det være virus.
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:25 #2
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:25 #3
bios stod på default første gang jeg startede op, da fungerede det heller ikke. Det er over 1 år siden jeg installerede XP på den HD, og nogenlunde tilsvarende med debian.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:27 #4
Desuden er jeg fuldt ud kompetent til at installere windows XP, men ville det hjælpe at  geninstallere det, det fungerer jo heller ikke i linux
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:29 #5
Hmm  svært at sige da det ligeså godt kaN være en hardware error :)
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:30 #6
Prøv at at default igen så
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:31 #7
Står lidt her og en PC der ikke detecter IDE'en

http://www.sslug.dk/emailarkiv/teknik/2002_12/msg00835.html
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:31 #8
Stødte på en der argumenterede for at linux kernen skulle recompiles for at tilpasse sig bundkortet, men det har vel ingen effekt på Windows XP?
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:34 #9
Desuden har jeg et problem med at overhovedet komme ind i linux for at recompile
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:34 #10
Nope burde ikke være et problem.
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:39 #11
http://www.eksperten.dk/spm/358901

lidt af samme problem dog med SATA/PATA
Har du ikke drivers med til den IDE?
Avatar billede kbu Nybegynder
26. maj 2004 - 15:39 #12
ligner det noget der er beskrevet her: http://www.techsupportforum.com/computer/topic/17486-1.html
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:46 #13
ird, jeg har kører ikke S-ATA, og har slået raid fra, men vil lige kigge nærmere på kbus link
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:48 #14
Nej du køre ikke SATA/PATA men det er faktisk samme procedure der bruges
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:50 #15
okay, dvs. jeg skal bare gøre det samme ved XP, okay, hvordan fikser jeg så linux ? hvordan kan jeg starte op og recompile linux? (Debian)
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:52 #16
Kender intet til linux beklager
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 15:55 #17
hov, linux siger desuden under opstart; PCI_IDE: unknown IDE controller on PCI bus 00 devuce f9, VID=8086, DID=24db, men det er vel bare endnu et tegn på at det er IDE controlleren der er mit problem
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 15:56 #18
Kunne meget tyde på ja
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 16:11 #20
Hvis du har sat den gamle harddisk over på et nyt bundkort, så må du have den tilbage igen for at afinstallere det anderledes chipset og de andre hardwareenheder, som afviger fra dem, der er på det nye bundkort.
Når du har gjort det kan du på det nye bundkort installere chipset-drivere etc. og hvis det ikke fungerer tilfredsstillende med det, så må du igang med en repair.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 16:20 #21
okay vil lige prøve lidt af det i har forslået
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 17:00 #22
Hvis du begiver dig ud i det, jeg har foreslået, så husk at installere Intel INF som det første, når du igen har fået sat det nye bundkort i.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:03 #23
zenze, hvordan afinstallerer jeg tidligere chipsetdriverne fra det gamle bundkort ?
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:04 #24
ja dit forslag vaekkede mest logik, derfor ville jeg proeve det foerst
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:05 #25
skal jeg bare slette den givne .inf fil manuelt _
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:09 #26
eller skal jeg fjerne VIA tech CPU to AGP Controller, VIA Tech CPU to PCI bridge, samt VIA Tech PCI to ISA Bridge ?
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 17:41 #27
Nej, du skal ind i "Enhedshåndtering" og have fat i alle de ting, som skal ændres i forbindelse med den ændrede hardware på dit nye bundkort. Får du fjernet alle drivere, som kun relaterer sig til dit gamle bundkort, kan du være den heldige vinder af en helt "problemløs udskiftning" af bundkortet:0)
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:41 #28
Ikke nogen der ved hvordan jeg får fjernet mine gamle chipset drivere, hvis det overhovedet er muligt?
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 17:42 #29
VIA-tingene skal fjernes, og hvis der er noget onboard lyd og lan, så skal det samme vej.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:44 #30
dvs. alle VIA tech ting, (jo mit gamle chipset)?
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:44 #31
okay
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 17:50 #32
Højreklik på: "Denne Computer" -> "Egenskaber" -> "Hardware" -> "Enhedshåndtering".
Gå ind og fjern al hardware'n som er specifik for dit gamle bundkort. (Check evt. med dokumentationen på dit nye) - Jeg tror det er ret meget der skal afinstalleres, da dit gamle åbenbart har kørt med VIA North- og Southbridge.
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 17:51 #33
Det er en rigtig god ting at tage en backup af dine vigtige filer, hvis de ligger på samme drev som OS. GØR DET FØRST!
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:56 #34
okay der var ingen north- eller southbridge, og det jeg fandt var ikke nok
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 17:57 #35
den kommer stadig med samme problem, slettede kun de før nævnte controllers samt Master IDE bus controller, derudover slettede jeg mit lydkort, det er det eneste onboard/via relateret jeg kunne finde
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 18:09 #36
Se på side 11 og 12 i manualen til dit nye bundkort og sammenlign med det det står i enhedshåndtering i WinXP. Afinstaller alle de ting, der er forskellige. Luk ned, sæt det nye bundkort i og start op igen.
Kør Intel INF og dernæst de andre drivere ind: Firewire, USB, LAN, AUDIO, Promise RAID og SERIAL RAID, hvis du skal bruge disse to controllere.
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 18:11 #37
Det er ikke afgørende om det er noget med VIA, men om det er forskellige ting, som sidder på de to bundkort.
F.eks. er det en VIA Firewire controller, der sidder på dit nye bundkort.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 18:20 #38
okay, vil lige prøve at fjerne nogle flere ting der kan være relateret til mit bundkort, kunne være at jeg har misset nogle, hvad kan der ske ved at jeg sletter mere end nødvendigt ? risikere at skulle formatere, overlever jeg nok. Men ellers har jeg ingen måde at kunne geninstallere windows, da min windows xp cd (både uoriginal og original) ikke vil accepteres ved bootup, mens min debian cd vil.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 18:54 #39
Kunne ikke finde mere der kunne være i sammenhæng med bundkortet, så jeg skal have fundet en måde at få min computer til at acceptere den fucking windows xp cd som bootup disk, hvordan kan jeg gøre det ?
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 19:21 #40
Jeg er ikke inde i dual boot med Demian, så der kan jeg ikke hjælpe, men du skal have fat i boot sector og enten reparere eller erstatte den.
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 19:23 #41
Debian! - Den anden er jo en Herman Hesse roman.:0)
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 19:55 #42
Mht. til det du nævnte om FastTrack, så kan du disable Promise FastTrack i BIOS, hvis du ikke har installeret noget på ATA/RAID controlleren. Det er helt normalt at den kommer med den nævnte melding, når der ikke er sat nogen diske på den.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 21:28 #43
Mente nu ikke dual boot, jeg skal bare have den til at registrere min windows xp cd under opstart, hvilket den ikke gør. (den accepterer min debian cd)
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 21:34 #44
så jeg kan geninstallere windows
Avatar billede zenze Nybegynder
26. maj 2004 - 21:43 #45
Jeg troede at du havde WinXP og Debian liggende på harddisken i dual boot, så du bare skulle ind og udskifte drivere i de to systemer.
Avatar billede ur_doom Nybegynder
26. maj 2004 - 22:48 #46
ja, det skulle jeg også, men det kunne desværre ikke lade sig gøre, så jeg har ændret problemstillingen. Det essentielle er at min computer kommer op og køre
Avatar billede ur_doom Nybegynder
27. maj 2004 - 13:50 #47
Desværre så hjalp ingen af jeres forslag, men alligevel tak for hjælpen, især zenze, du gjorde et forsøg.
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 14:39 #48
Nååh nej det gjorde jeg ikke!
Avatar billede zenze Nybegynder
27. maj 2004 - 16:50 #49
Jeg må indrømme at jeg havde lidt svært ved at følge med i hvad du var igang med: Redde din gamle installation - eller foretage en ny.
Er du kørende nu - eller skal MBR erstattes med noget, der fungerer?
Avatar billede ird Praktikant
05. juni 2004 - 08:34 #50
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 16:43 #51
Tror du ikke du fik tid til at give os der hjælper dig lidt feedback - så vi ved om vi fandt en løsning evt.

Har du ikke brug for mere support så luk spørgsmålet igen...
Avatar billede ur_doom Nybegynder
16. august 2005 - 15:41 #52
Okay, jeg havde helt glemt at jeg havde det her spørgsmål åbent, det viste sig at være en fejl i bundkortet, pga en lodning var blevet ødelagt af cpublæser holderen, en generel fejl på den type bundkort, har dog heldigvis fået lortet byttet :)