Avatar billede ranukel Nybegynder
26. maj 2004 - 14:25 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Mislykket database

Jeg er ved at lave en database over mine CDer men synes ikke rigtig jeg kan få det til at fungere når jeg laver en forespørgsel, er nogen der kan give et par gode råd

CDer (Tabel)
PladeId (primærnøgle
Pladeselskab
AntalNumre
Pladetitel
Track

Kunstner (Tabel)
Kunstner-id (primærnøgle)
Kunstner
PladeId

Titel (Tabel)
Track (primærnøgle)
Titel
Plade-id
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2004 - 14:30 #1
Jeg har ikke så meget tid lige nu. Men jeg lan sende dig en lille db der viser hvordan jeg har løsr problemet. Blot læg din e-mail.
Avatar billede jeppe_k Nybegynder
26. maj 2004 - 14:32 #2
Hej Ranukel

Hvordan er dine relationer, for disse tabeller skal jo refere til hinanden. Hvis du har lyst kan du sende mig en kopi af din database til jeppe_k@yahoo.com, husk lige at komprimer den.

Jeppe
Avatar billede nih Novice
26. maj 2004 - 14:45 #3
Du skal nok bruge nogle mange til mange relationer. EKS:

Een Kunstner kan være på flere CDer og
Een CD kan indeholde flere kunstnere

Det medføre i praksis at du skal have en ekstra tabel med primærnøglerene fra de førnævnte tabeller

CD_Kunstner (Tabel)
pladeId
KunstnerId

Herefter skal du IKKE have fremmednøglen pladeid med i din kunstnerTabel

Overvej om ikke det samme gælder for titel (den samme titel på flere CDere)

mvh Niels
Avatar billede terry Ekspert
26. maj 2004 - 14:48 #4
You dont say what the problem is!

In the query designer drag your three tables into the design window. Then drag CDer.PladeId to Kunstner.PladeId and again to Titel.[Plade-id]

Then double click on the fields which you wantto see in the query result.
Avatar billede terry Ekspert
26. maj 2004 - 17:55 #5
a bit of feedback would help!
Avatar billede ranukel Nybegynder
26. maj 2004 - 23:41 #6
I må undskylde mine manglende tilbagemeldninger men jeg måtte løbe fra min pind, vender tilbage i morgen formiddag, foreløbig tak for alle jeres kommentarer og svar!
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2004 - 23:43 #7
OK
Avatar billede jensen363 Forsker
27. maj 2004 - 08:27 #8
Kan kun bakke op om de øvriges kommentarer, nemlig at du skal sikre dig at relationerne er til stede, men hvis du giver lidt flere input til, hvad du oplever af fejl/problemer, er jeg sikker på, at een af os har svarene ... ;)
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2004 - 08:41 #9
Jeg er da enig med jensen363 og "øvrige medkombatanter".
Ved at få min db, lærer du ikke noget som helst, så jeg vil råde dig til at følge andres råd og arbejde videre med din egen.
Selvom du gør dette, er du velkommen til at få min så du kan se, hvordan andre har lavet det og få inspiration herfra både om hvordan det kan gøres, men så sandelig også lidt om, at sådan vil du i hvert fald ikke gøre hvilket jo er lige så vigtigt.
Avatar billede jensen363 Forsker
27. maj 2004 - 08:57 #10
Mugs > kloge ord ;)
Avatar billede ranukel Nybegynder
27. maj 2004 - 10:48 #11
Mine relationer er:
Kunstner.kunstner-id til CDer.pladeId
Cder.track til Titel.track

Min forespørgsel giver:

Kunstner  Pladetitel            Titel    Track  Antal numre  Pladeselskab
The Doors  The Doors Box part 1 Five to one    1      10          Electra
Metalica  The Doors Box part 1 Doors nr 2    1      10          Electra
          The Doors Box part 1 Doors nr 2    1      10          Electra

Som I kan se giver det forkert på 2 og 3 linie

Da jeg er lidt ude at svømme med Db så vil jeg meget gerne se en rigtig oprettet db som jeg kan tage udgangspunkt i, min email er ranukel@hotmail.com

På forhånd tak!
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2004 - 10:52 #12
Min db er sendt.
Avatar billede ranukel Nybegynder
27. maj 2004 - 14:07 #13
mugs -> tak for det tilsendte, det var meget lig det jeg havde tænkt, du må gerne sende et svar hvis du er intereseret i point.
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2004 - 14:09 #14
Tak
Avatar billede ranukel Nybegynder
27. maj 2004 - 14:22 #15
Takker for skub i den rigtige retning ;)