Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 10:38 Der er 25 kommentarer

opsætning af DNS server

Hej,

Jeg står og mangler en som kan sætte en DNS server op. Jeg har root password og det hele, og det får du, hvis det er det du skal bruge (ved intet om DNS).

Jeg ved bare at jeg skal kunne administere nogle IPadresser, så jeg kan få lavet PTR Record på nogle IPer.

Jeg har kun budget til og kan give point her på EXP.dk - Håber det OK.

P.S kan sagtens hæve det til 200 point.
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. maj 2004 - 10:40 #1
Hvilken dns server?
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 10:43 #2
bacardil: sorry, men som sagt ved intet om det.
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 10:43 #3
bacardil: skal bare være sådan at jeg kan få PTR record på nogle IPer jeg har (har ca. 60 styks) og så er jeg ligeglad hvordan det foregår.
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. maj 2004 - 10:45 #4
Du kan prøve at sende en mail med info til ps @ acomma.com så skal jeg gerne tage et kig om jeg kender til den DNS du brugerm hvis ikke du kan komme nærmereind på hvad det er du bruger.
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 10:57 #5
bacardil: okay, skal jeg gøre.
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 11:08 #6
mail sendt
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 13:31 #7
bacardil? har du fået kigget på det? - ved ikke om du har læst min mail...
Avatar billede dynablast Nybegynder
26. maj 2004 - 17:21 #8
hvilket os?
Win NT, 2000, 2003, RedHat, SuSe osv.?
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 17:30 #9
debian linux
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. maj 2004 - 18:17 #10
Hey.. Jeg har desværre ikke haft tid til at kigge på det endnu. Jeg har lige nogle servere jeg skal sørge for bliver leveret til tiden.

Jeg var lige hurtig inde, men nået ikke at komme videre end roden, men jeg kan evt. kigge på det senere..

Er du administrator på fair-host?
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 18:19 #11
bacardil: det er helt i orden.

ja, jeg er administrator på fair-host.dk, ejer.
Avatar billede fist3r Nybegynder
26. maj 2004 - 22:27 #12
bacardil: det er ligemeget, jeg har fået en anden til og kigge på det. ellers mange tak.
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. maj 2004 - 23:58 #13
Okey.. Sorry hastigheden.. Har haft en del mere travlt idag end forventet. Ellers kan du bare vende tilbage igen
Avatar billede fist3r Nybegynder
27. maj 2004 - 08:26 #14
bacardil: det skal jeg nok.

hvordan vil du gøre det? jeg mener, skal du bruge nogle DNS IPer? eller har du din egen server?
Avatar billede bacardil Nybegynder
29. maj 2004 - 13:35 #15
Hvis jeg skulle havde lavet det, så skulle jeg havde haft nogle informationer ja :) Har min egen server med PTR record, men de kan ikke rigtig bruges i dit tilfælde.

Jeg kan varmt anbefale dig en DNSadmin hvis du ikke kender ret meget til DNS.
Avatar billede fist3r Nybegynder
29. maj 2004 - 13:42 #16
men hvordan foregår det? hvilke infomationer skal du bruge?

jeg har:
IP
Netmask
Gateway

det var det eneste jeg fik fra min udbyder (NMnet.dk)
Avatar billede bacardil Nybegynder
29. maj 2004 - 14:03 #17
Er det egen server du har eller har du lejet en?

Kan se der er DNSadmin mulighed, har du ikke adgang til den?

Du eller den person der skal lave PTR for dine IPer skal jo havde en destination.
Avatar billede fist3r Nybegynder
29. maj 2004 - 14:19 #18
bacardil: nu må jeg stå af :-) Jeg ved ingenting, jeg ved bare at vi ejer en DNSserver, ved ikke andet.
Avatar billede bacardil Nybegynder
29. maj 2004 - 16:29 #19
Du kan her se hvordan vi har bygget det op for ½-delen af vores IP del, de øverige er ikke kommet på endnu.

http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?ip=&host=web-sale.dk&ns=&verbose=on&axfr=on&pageid=78&action=cmsview&lang=da

Jeg går udfra at i skal havde lavet det samme eller noget lign for jeres, men så skal du lave det på DSNen for fair-host som ligger hos gratisdns.
Avatar billede fist3r Nybegynder
29. maj 2004 - 19:53 #20
bacardil: okay - vi kigger på det. mange tak for din hjælp
Avatar billede fist3r Nybegynder
29. maj 2004 - 20:28 #21
bacardil: har du msn? for så kan vi måske godt bruge din hjælp...
Avatar billede bacardil Nybegynder
29. maj 2004 - 20:45 #22
ps @ web-sale.dk - Er dog begrænset ved en PC i weekenden hvis ikke det er nødvendigt :)
Avatar billede fist3r Nybegynder
29. maj 2004 - 21:18 #23
okay - addet
Avatar billede tljensen Nybegynder
09. februar 2005 - 01:09 #24
http://www.tldp.org/HOWTO/ og soeg efter DNS-HOWTO'en.

hth.
Avatar billede tljensen Nybegynder
09. februar 2005 - 01:13 #25
ah, og forresten. hvis der er tale om om ikke-rfc1918 addresser, er din eneste mulighed for direkte kontrol over PTR records via rfc2317 (http://www.dns.net/dnsrd/rfc/rfc2317.html).

hvis du ikke kan forstaa det, er der nok ikke den store chance for at dit ISP vil uddelegere kontrollen paa denne maade til dig. (laes ovenstaaende kommentar).

ellers er eneste mulighed at faa dit ISP til at saette hver enkelt PTR record for dig manuelt, hver eneste gang der skal opdateres (noget de vil goere, hvis du er _heldig_)

hth.