Avatar billede asger Nybegynder
03. oktober 1999 - 10:03 Der er 13 kommentarer

Intranet for sjov

Jeg ønsker at lave mit eget intranet, mellem 2 pc'ere. Hvilket program skal jeg bruge, for at kunne oprette domainer, sende intern mail osv... i mit eget intranet. Jeg har lige investerert i et 100 mbit netværks starter kit. Det kører også fint nok.
Avatar billede thoeger Nybegynder
03. oktober 1999 - 11:19 #1
Du skal for det første bruge en internet server det kunne være PWS i så fald at du bruger win98 eller bedre bruge IIS som dog kræver du kører NT. For at sende intern mail skal du bruge MS exchange server, men det er et dyrt og besværligt program, så jeg ville nok prøve at finde noget andet. Jeg ved dog ikke om der lige findes nogle free/shareware programmer der opfylder dine krav.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
04. oktober 1999 - 09:07 #2
Der findes en del mail programmer som kan kan køre intern mail, men hvis du vil have NT er MS Exchange klart at foretrække! Jeg har ikke den store viden i hvordan andre mailprogrammer end MS Exchange server virker, men jeg kan ikke andet end at tro de andre programmer kun kan være lettere at sætte op =)
Jeg ved ikke om du kan navneopløse PWS' headernames til alias. F.eks. hvis du i IIS opretter et nyt "Domain" og vil have det navneopløst uden DNS server kan du o host filen gøre det. Men jeg ved som sagt ikke om man kan klare den sag på samme måde som i PWS. Men hvis du vil have mere infoatmtion om NT og IIS samt exchange, hjælper jeg gerne til!

//ntmaniac
Avatar billede asger Nybegynder
04. oktober 1999 - 17:15 #3
Hvor kan jeg finde det såkaldte PWS??

Avatar billede jeppe_ras Nybegynder
04. oktober 1999 - 19:23 #4
sikkert på www.tucows.com
Avatar billede nyles Nybegynder
05. oktober 1999 - 11:59 #5
Hvis du har købt Windows 98 ligger den på cd'en. Under addons eller noget i den stil.
Avatar billede lrj Nybegynder
05. oktober 1999 - 14:02 #6
Ellers kan den hentes i Microsoft's hjemmeside - det er dem der har lavet den. Den er kommet i en version 4.0, som både understøtter ASP og andre smarte ting... Den kan downloades som en del af ServicePack 4 til NT... God jagt :)
Avatar billede jps2mt Nybegynder
15. oktober 1999 - 09:03 #7
Hvis du skal køre intern mail kan du sagtens bruge FT-Gate fra floositek, som du også kan finde på tucows. Hvis du får problemer med at sætte dit Intranet op, med PWS og mail, så kan du bare skrive til mig, da jeg har sat en del både mindre og større Intranets op..

ICQ: 12939791
E-Mail: jps2mt@vip.cybercity.dk

Mvh. Morten Trab
Avatar billede torbens_dk Nybegynder
15. oktober 1999 - 10:04 #8
Hvad med at bruge Linux på den ene pc.
Linux leveres med:
DNS, SMB, Route, Modem support, Mail, News, Http, Ftp, så kan proxy downloades så du med lidt tålmodighed og et par timer med næsen på skærmen. Sætte et netværk op som kan gå på nettet ell. forblive internt og kun synkroniserer post med internettet om natten og lig. Der udover kan linux også bruges som server til diverse netspil, bla. quake som samtidig kan spilles på maskinen.
Avatar billede jps2mt Nybegynder
01. december 1999 - 11:20 #9
Torbens_dk >>> Er du interesseret i at hjælpe mig med linux??? Jeg vil gerne ha' det installeret på min server, men ka' ikke finde ud af det...

/JPS2MT
Avatar billede cybermike Nybegynder
20. januar 2000 - 11:15 #10
Køb bladet "Godt Igang med Linux" fra LDG for 65 kroner, der følger en CD med som indeholder linux, der er en detajleret vejledning med. Derefter går du på biblioteket og låner bogen "Intranet til det lille firma", med disse to bøger kan du lave en Intranet server som siger Spar2 til <næsten> alt!

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at ringe på 24226035
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. september 2000 - 14:51 #11
torbens_dk> Der ER proxy indbygget i Redhat linux og jeg mener faktisk at det er indbygget i kernen
Avatar billede lrj Nybegynder
12. september 2000 - 18:57 #12
Ellers er der jo altid Squid.
Avatar billede lrj Nybegynder
10. oktober 2000 - 22:52 #13
Ingen svar altså?