Avatar billede hmann Nybegynder
26. maj 2004 - 08:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

osCommerce / MySql

Hejsa,

Jeg har en apache webserver, php og mysql database..
Alt det virker fint nok (har dig ikke rigtig brugt mysql databasen til noget seriøst endnu)
Har også installeret MyODBC.

Nu sidder jeg så og roder med osCommerce, men har et problem allerede i opsætningen:

Når jeg skal installere osCommerce skal jeg starte med at angive database-server oplysninger; host, db user, db pass, db name

Jeg indtaster min IP, brugernavn til databasen, password og databasenavnet men den returnerer med denne fejl:

Access denied for user: mitnavn@min_maskine (Using password: YES)

Nogen der har oplevet noget lignende eller ved hvad det skyldes... kan simpelthen ikke få forbindelse!

Skulle mene at MySql kører fint ellers... har som sagt ikke brugt den til meget endnu, men hvis jeg kører det lille testprogram der ligger under c:\mysql\examples\... så ser det ud til at virke upåklageligt!

anyone?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
26. maj 2004 - 08:43 #1
prøv med localhost istedet for din IP adresse
Avatar billede hmann Nybegynder
26. maj 2004 - 08:46 #2
har prøvet... det samme :(

det er da brugernavnet og pass til databasen som det står i .ini-filen man skal angive ikke? og navnet på databasen (osCommerce)

har lavet databasen og fyldt den med "sample" data i forvejen således:

mysqladmin create oscommerce
mysql oscommerce < c:/apache2/htdocs/catalog/install/oscommerce.sql
Avatar billede hmann Nybegynder
26. maj 2004 - 09:11 #3
sjovt nok virkede det hvis jeg nøjedes med at angive host og db (altså uden user/pass).. ved ikke hvorfor?

men fandt altså ud af det.. lukker!
Avatar billede danauktion Nybegynder
26. maj 2004 - 19:10 #4
Hvis det virkede uden username og password, så står døren til din Mysql db da vist piv-åben - prøv at checke hvad der står i din configure.php file at værdien for din user og dit password er sat til i koden.
Fejlen kan skyldes flere ting, f.eks. kan det være at fsconsult.dk har ret i at du skal benytte localhost men det kan også være at du ikke har fået sat bruger rettighederne korrekt i Mysql - der er forskel på bruger mit_navn@localhost og mit_navn@% .....
Så det er ikke gjort med at sige at problemet er løst fordi du nu kom ind på databasen, du bliver nødt til at sikre at det er den rigtige bruger som har de rigtige rettigheder som er kommet ind, da der ellers er åbnet en dør for hackere.
Avatar billede hmann Nybegynder
27. maj 2004 - 08:07 #5
tusind tak for kommentaren danauktion

- er som sagt ikke så meget inde i MySql endnu..
det undrer mig også at det virker uden user/pass, for i min .ini-fil er der angivet user/pass??