Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. maj 2004 - 23:28 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Design af Skala til Batterimåler 0-15V

Jeg har tiltusket mig en håndfuld (analoge) VU meter.

Nærbilled her: http://majsmarken.frac.dk/eksperten/skala.jpg

Jeg ønsker at få en skala visende fra 0-15V. Skal bruges til at vise batteritilstand i en bil/CV (=Campingvogn).
Gerne med rød streg/skrift fra 0-10V og grøn fra 10-15V.
Samme buevinkel/størrelse som billedet.

Uden frontglas: http://majsmarken.frac.dk/eksperten/skala15.jpg

Bredde: 4.5cm
Højde: 3.0cm

Der er mulighed for at justere max/min visning på viser.

Jeg prøvede at lave det selv - ikke pænt nok - har heller ikke så megen tid. Og der findes jo 'masser' af eksperter her på eksperten som ka' 'tjene' nogle POINT på den måde ?

Slutlige fil i passende grafikformat.
Avatar billede sirub Nybegynder
26. maj 2004 - 00:51 #1
Avatar billede zhark Nybegynder
26. maj 2004 - 02:49 #2
Jeg skuuuulle have væretiseng nu, men jeg troede det var i denne stil... som ikke er færdig :) http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vu-met.gif
Avatar billede scb Praktikant
26. maj 2004 - 08:19 #3
Lige en teknisk bemærkning:
Har du checket at der ikke er indbyggede dioder i dit VU-meter, for så skal de fjernes, ellers vil din skala være logaritmisk, og det er ikke hensigtsmæssigt til at vise en DC.

Og ofte når man har den slags målere til bil / campingvpgn, så lader man skalaen starte ved f.eks 9 volt, da man så får en bedre opløsning i det område man gerne vil måle. (Alt under 9-10 volt er uden betydning, da det betyder at batteriet er totalt afladet), det gøres ved at sætte en zenerdiode i serie med spændingen.
-SCB
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. maj 2004 - 09:42 #4
<sirup>:
foreløbig har du lavet et copy af exsisterene - læs lige ønsket.

<zhark>: Jeps - sådan noget ka' bruges.
Lidt størrer skrifttype.
+/- tegnet skal væk.
En 4.5x3.0cm 'klippe'-ramme udenom. Så er det bedre til at bedømme.

<scb>:
Der er ikke dioder indbygget - rent liniær. Det med at vise fra 9.0V kunne være en go' idé.

Hermed en alternativ bestilning: Skala skal vise fra 9-15V. Men lav bare begge versioner...
Avatar billede zhark Nybegynder
26. maj 2004 - 13:01 #5
Havde ikke læst sidste linie, skal der stå mere?
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vu-meter-1.gif
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. maj 2004 - 13:34 #6
<zhark>:
Den sorte viser kan være svag/stiplet samt en tilsvarende i højre side.
Ordet BATTERI passende sted midten/nederst.

Hermed en alternativ bestilning: Skala skal vise fra 9-15V. Men lav bare begge versioner...

Hermed en alternativ alternativ bestilning: TO skalaer - en med 0-15V øverst og en med 10-15V nederst. Skalalinien skal så deles i to ala oprindelige http://majsmarken.frac.dk/eksperten/skala15.jpg hvor den nederste skal være grøn hele linien med passende indelningsstreger/værdier som der nu ka' være plads til (10, 11, 12, 13 ,14 ,15). Og den øverste som du har lavet.

Så vil jeg selv arrangere noget omskifter system til henholdsvis 0-15V's visning og 10-15V's visning. Inspireret af <sbc>'s kommentar...
Avatar billede zhark Nybegynder
26. maj 2004 - 16:13 #7
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. maj 2004 - 16:35 #8
<zhark>:
Ka' 10-15V skalaen strækkes til at fylde det samme som den anden skala...
Måske en andelse tættere samme...
Så ka' jeg snart ikke finde på mere...

(Da der nu er to skalaer er POINT også fordoblet...)
Avatar billede zhark Nybegynder
26. maj 2004 - 17:09 #9
Det er da OK, men jeg skal jo ik' leve af det :)
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vu-ny-1.gif
Avatar billede zhark Nybegynder
31. maj 2004 - 15:47 #10
majsmarken>
u har da "været på" efter mit sidste indlæg, hvorfor så ingen respons om dette !?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. maj 2004 - 22:03 #11
<zhark>:
Pinseferie - UDEN COMPUTER - Jubiiiii (siger famillien...) ???
Lige kommet hjem nu... skal checke ~50 E-mail's...

Jo - http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vu-ny-1.gif ser fornuftigt ud. Jeg laver lige en udskrift imorgen ...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. juni 2004 - 15:54 #12
<zhark>:
Jo - http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vu-ny-1.gif
Hvorfor er den lavet i GIF format - jeg vil gerne have den noget tydeligerer. Hellerer for STOR end for lille; jeg kan altid skalere den ned.

Du lavede på et tidspunkt en version med kun 0-15V skala - den vil jeg gerne have som 'reserve'; men selvfølgelig også tydligerer. Og med samme skrifttype/størrelse som den dobbelte...

Hvilket program bruger du ?
Avatar billede zhark Nybegynder
01. juni 2004 - 17:21 #13
Den er lavet i Illustrator, men naturligvis uploades div. "prøver" i gif eller jpg. og... du bad jo om 4,5x3 cm ik'?
Men i vektor kan den da laves på 3x2 meter hvis det er noget?
Avatar billede zhark Nybegynder
01. juni 2004 - 17:37 #14
Her er en større gif, men som sagt kan du få den størrelse og det fil format du vil have... ai, psd, bmp, jpg osv.
Jeg formoder det bare er at slette den nederste skal og det er da meget nemt, hvis det er det du mener med 15 skala.
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vu-stor.gif
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. juni 2004 - 11:16 #15
<zhark>:
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vu-stor.gif sakset og afprøvet i praksis - nydelig.

Jeps - det er 'bare' den nederste skal der skal fjernes så der kun er 15V skala.

Den stiplede linie (viseren) ka' nu godt fjernes - det var mest for syns skyld - men nu ka' den forveksles med den rigtigt viser.

Så ka' jeg ikke finde på mere... Lige før POINT tid...
Avatar billede zhark Nybegynder
02. juni 2004 - 21:06 #16
Her er de 2 i *.gif format, men - den er jo lavet i Illustrator (vektor), jeg ved ikke om du kan bruge den oprindelige *.ai fil? For kan du er alle tingg jo med der og man kan bare skjule viser/nederste skala osv. og (eller) forstørre efter behag, helt uden tab af kvalitet.
Men du kan også få den i f.eks. *.tif, der er ikke layers med, så der skal du så evt. have 2 filer i en rimelig str. det er jo nemt at gøre noget mindre :)
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/kun1skala.gif
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/uden viser.gif
Avatar billede zhark Nybegynder
02. juni 2004 - 21:07 #17
Glemte en streg i linket før.
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/uden-viser.gif
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. juni 2004 - 21:14 #18
Jamen så har jeg ikke mere - Tak for 'kampen'...

Har sakset filerne ... udskrevet på farvelaserprinter ... nydeligt ...
Avatar billede zhark Nybegynder
02. juni 2004 - 21:48 #19
Det er da OK - jeg gemmer som regel de filer jeg laver i Illustrator, så skulle der være noget kan du jo evt. finde mig :)