Avatar billede crh_10 Nybegynder
25. maj 2004 - 22:00 Der er 9 kommentarer

Fra VHS til DVD

Hej
Jeg har brug for hjælp. Jeg vil gerne kopiere mine gl. vhs bånd over på dvd.
Jeg har et video-out stik.
Hvilke kabler skal jeg bruge ?
Hvor kan jeg købe disse ?
Hvordan gør jeg ?

Hilsen CRH_10
Avatar billede amikk Nybegynder
25. maj 2004 - 22:04 #1
Køb et tv-kort fra Pinnacle eller Terratec fx og indspil dem på din computer. Dernæst brænd dem ud på en skive.
Avatar billede amikk Nybegynder
25. maj 2004 - 22:04 #2
Med tv-kort mener jeg i øvrigt et som har s-vhs eller composite -indgang så du kan få billedet ind maskinen
Avatar billede steffansp Nybegynder
25. maj 2004 - 22:11 #3
Har du et program til at optage med?
Avatar billede kimhinge Nybegynder
25. maj 2004 - 22:12 #4
Det er vel også muligt hvis du har en DVD-brænder til fjernsynet, ved ikke om det er en billigere løsning. Men ville helt klart være fedest med en TV-kort... Kan måske købes brugt!
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2004 - 22:25 #5
kimhinge >> Hvorfor er det fedest med TV-kort ?
En DVD brænder/recorder vil da klart give det bedst resultat....

Hvis det skal optages med TV-kort, er det for det første en længere og mere besværlig affære. For det andet kræves der ofte at video/lyd re-encodes hvilke igen koster kvalitet. Man kan selvfølgelig anskaffe sig et stykke software der kan capture direkte i MPEG2.

Den bedste/dyreste løsning = DVD brænder/recorder,
Den billigste, men næsten lige så gode = Et TV capture kort.
Et rigtig godt bud på et TVkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23280
Som amikk siger skal du bruge Composite eller SVHS stik til billede.
Men du skal også huske phonostik til lyden.

Video: http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=1&partid=1&menuid=1 eller http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=55&partid=2&menuid=1

Lyd: http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=2&partid=5&menuid=1

Mht. til Software vil det nemmeste være at finde noget der kan capture direkte i MPEG2, da din film så allerede vil være klar til DVD. Kender desværre ikke noget godt. (jeg capture altid i .avi)

En anden mulighed er at capture i .avi format. Det kræver lidt ekstra arbejde, da din film bagefter skal re-encodes til MPEG2. (Dette kan jeg hjælpe dig med hvis du når så langt/ vælger denne løsning)

Her er en guide til at capture i .avi:
http://www.digitalempire.ath.cx/capture.shtml
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. maj 2004 - 23:08 #6
Jeg brugte XP's MovieMaker 2 sammen med et Hauppauge TV kort med S-VHS indgang.
I MovieMaker 2 kunne jeg så bagefter 'klippe' diverse 'uønsket' materiale ud (reklamer!) samt oprette egne intro/outtro/rulletekster osv.

Det var før jeg fandt http://www.digitalempire.ath.cx/capture.shtml fidusen - dog ikke afprøvet her...
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2004 - 23:12 #7
majsmarken >> Min guide er et lige så godt bud som dit :-)
Det handler nok lige så meget om smag, og hvilke programmer man kan li at bruge.

MovieMaker kan også være ganske fint.... knapt så avanceret
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2004 - 23:14 #8
der skulle nok stå: Din guide er et lige så godt bud som mit :-)
Det skulle nødig lyde som om jeg var fornærmet....
Avatar billede kimhinge Nybegynder
26. maj 2004 - 11:20 #9
Jeg mener bare at der er bedre features til at redigerer uønsket materiale ud med et TV-kort med tilsvarende software...
Hvis man fx skal have flere film på en DVD kan man jo også lave DVD-menu.. osv. osv!
Men har ikke kendskab til hvorvidt at kvaliteten bliver ringere...