Avatar billede remse Nybegynder
25. maj 2004 - 13:37 Der er 5 kommentarer

Dårlig 512/128, net limiterings prog., upload ødelægger download

Hej

Jeg har en 512/128 kbit/s linie fra TDC, som faktisk kører ganske udmærket - så længe ingen andre i huset bruger den!
Bare den mest smule surf, tjek af email eller lignende nogle andre steder, kan simpelthen suge 100% af linien over en periode på op til 7-8 sekunder, hvilket jo medfører at jeg ikke rigtig kan foretage mig noget! Kan det virkelig være rigtigt?

Jeg har forsøgt mig med forskellige netlimiterings programmer, men de fleste af dem kræver tilsyneladende at køre fra en server for at kunne virke. Kender i nogle sådanne programmer, der kan installeres på klienten og derfra begrænse den pågældne klients adgang til internettet?

Et andet sjovt problem er at for meget upload, FULDSTÆNDIG terroriserer min download. Jeg bruger DC++ meget til at dele lovlige(mmm) liveoptagelser med en af mine favoritgrupper. Hvis jeg sætter en download i gang, og den kører stabilt med 50 kbit/s, så begynder den pludselig at falde samme sekund nogle begynder at hente fra mig!?
Jeg har eksperimenteret lidt med det nu, og det passer virkelig. Min download speed kan falde til 3 kbit/s på grund af massiv upload - hvordan hænger det lige sammen? Det kan jo forresten også sagtens være noget lignende det samme der sker, når andre i familien kan ødelægge alt bare ved at tjekke mail. Det er underligt.

Håber i har nogle ideer - evt. links til sider med tweaks til Internet Explorer, netlimiteringsprogrammer eller andet godt.. alt kan bruges :)
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
25. maj 2004 - 13:42 #1
Det er ikke bare en fejl i DC++ ?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2004 - 13:44 #2
Måske kan NetLimiter fikse det:
http://www.netlimiter.com/index.php?p=download
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
25. maj 2004 - 13:49 #3
Tja, men det holder jo ikke helt når det kun er en 30 dages Trial Version...
Avatar billede hazart Nybegynder
25. maj 2004 - 14:02 #4
Årsagen til at du føler at dine downloads går langsommere når linjen er belatstet af upload er, at de såkaldte "ACK" pakker som din maskine hele tiden sender tilbage, til den maskine du henter fra, har meget sværere med at nå frem. Uden "ACK" pakker bekræfter du ikke over for senderen at du har modtaget de foregående pakker, den venter derfor med at sende dig de næste indtil den hører fra dig. Hvis ikke den hører fra dig i lang tid, opstår der pakketab, og der må foretages retransmission (det klarer TCP protokollen dog smertefrit for dig, din forbindelse bliver ikke tabt, men bliver langsommere)...

Jeg kender ikke til nogle programmer der kan køre på klienten, men du kan begrænse upload på din DC++ til kun at udnytte ca. 80% af dine 128Kbit, på den måde sikrer du at der er en smule plads til dine såkaldte "ACK" pakker. Alternativet er jo, som du selv har set, at installere en router med QoS, og intelligent flow balancing, f.eks. en Linux maskine med iptables, netfilter samt en implementering af tc kombineret med et sfq kø-system. På den måde opnår du en stor forbedring på din linje.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
25. maj 2004 - 16:20 #5
Se dét kalder jeg et godt svar ;-)
Har længe undret mig over hvad grunden til dette efterhånden ret generelle program mon var... nu ved jeg det :D