Avatar billede mortendreng Nybegynder
25. maj 2004 - 11:55 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

internetadgang kun hvis anden pc er tændt og logget på.

Hej

Jeg har fået 2 Mb ADSL fra TeleDanmark, og vil gerne have flere af husets computere på internettet, blandt andet børnenes PC.

Jeg vil dog gerne i starten have kontrol med deres brug af Internet, specielt når de er alene hjemme, og forestiller mig en løsning, hvor de kun kan bruge Internet på børne-PCen, hvis far eller mor har tændt deres Voksen-PC, og samtidig logget ind som bruger (winXP).

Kan det lade sig gøre og hvilket udstyr/software skal jeg bruge?

Børnene bruger pt. win98, men jeg overvejer en opgradering af både computer og styresystem til XP, så gerne svar til begge systemer.

200 point til den der kommer med den perfekte løsning.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
25. maj 2004 - 12:01 #1
hmmm... hvis jeg var dig så ville jeg smide 2 netkort i din xp.. problemet er så bare at man ikke SKAL være logget ind for at det virker, der skal computeren bare være tændt, men der gør du det at det ene netkort smider du fast ip på, og på den anden der er der dynamisk ip på, også kan du sætte kryds i at man kan dele internet forbindelsen.... det nok den smarteste /billigste måde at gøre det på.
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. maj 2004 - 12:05 #2
Den ENESTE måde at lave en sikker løsning på, er at du skal have "voksen" maskinen (eller en anden maskine) installeret som gateway for alle "børne maskinerne".

På gatewayen skal du have installeret en firewall og evt. en HTTP-proxy, som du starter manuelt for at åbne for fobindelsen. Der vil så samtidig være mulighed for at begrænse adgangen til ex. pornosider mv.

En forkromet løsning er en Windows 200x server med ISA server 200x (evt. som en SBS løsning), men det er  nok at skyde over målet.

Jeg kender ingen gratis-/billigløsninger - men nu har du da en idé om konstruktionen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. maj 2004 - 12:05 #3
gatewayen er i øvrigt det samme som morten_leth skriver med "2 netkort"...
Avatar billede flindten Nybegynder
25. maj 2004 - 12:34 #4
Der er flere muligheder
1. hvis du bare ønsker at have Internetet i en bestemt periode
f.eks mellem 16 - 20  kan du via en Router f.eks min DLINK 704p give adgang til disse
Mac adresser eller IP i dette valgfrie tidsrum,  du kan også sætte din router til kun at give adgang til disse mac og IP adresser og så give fjerne adgang når du vil
tager for mig kun 30 sec, bruger det nogle gange overfor min søn, når jeg syntes han skal gå i fritdshjem istedet for at gå hjem til Pc'en.

2. 2 netkort et til TDC's opkobling hvor du henter din ude ip, og et netkort til switchen med fast local IP f.eks 192.168.0.1 og børnenes 192.680.0.2  også deler du
din forbindelse som så kun virker når jeres er tændt.

3. smid en switch på TDC's og fjern den når du ikke er hjemme, med mindre de er store
  og smider kablet direkte i Tdc forbindelse.
Avatar billede flindten Nybegynder
25. maj 2004 - 12:41 #5
med hensyn til 98 og XP.

98 second edition er det laveste nogen bør have, men XP
er naturligvis både bedre og mere sikker og stresser ikke CPU'en så meget.

iforbindelse med ovenstående "kun forbindelse til Internet surfing" har det ingen betydning

Hvis det så er Porno du er ked af, kan du hente "IprotectYou" på Tucow frit
her kan du sige hvilke sider der må ses, så kan de ikke se andre, ligesom den kan
kigge den ønskede side igennem for et hav af ord der minder om sex, er der bare et
ord der på siden hedder fuck viser den det ikke, husk at det er et engelsk program
så du kan selv fyld den med Danske fy ord den skal checke.
Avatar billede mortendreng Nybegynder
25. maj 2004 - 12:42 #6
Det med tidsrum lyder smart... kan jeg sætte routeren til at internettet altid virker på min egen PC, og kun i et bestemt tidspunkt på dagen for børnenes PC?

Og så ellers manuelt slå deres internet til udenfor det tidsrum, hvis de skal forkæles lidt?

Kan der sættes ugedage på også?

Mvh
Morten
Avatar billede flindten Nybegynder
25. maj 2004 - 14:13 #7
Ja i min DLINK 704p kan man både på tider og ugedage
Avatar billede flindten Nybegynder
25. maj 2004 - 14:14 #8
Det bliver så IP styret at din er Alway og deres fra og til