Avatar billede hanafi Nybegynder
24. maj 2004 - 23:10 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Zyxel ZyAIR B-2000

Jeg har været ved at rode med en Zyxel ZyAIR B-2000, og jeg har koblet 2 pc'ere på via en ekstra 8-ports switch, og det kører fint. Mit problem er at den bærbare ikke kan komme på internettet trådløst, selvom den finder og tilslutter fint til det trådløse net. Det er ligesom om at routeren ikke vil lade den bærbare komme på nettet!? Jeg opdateret routeren med den nyeste firmware.

Hvad kan der være galt??
Avatar billede kenp Novice
24. maj 2004 - 23:14 #1
evt. din mac og eller wep-kryptering eller dine IEEE801.xx indstillinger i din router.
Avatar billede hanafi Nybegynder
24. maj 2004 - 23:36 #2
Det virkede hverken med eller uden 64 bit kryptering... Jeg har også prøvet en anden router hvor det virkede fint, så det er et eller andet i routeren ellers er den i stykker.

IEEE801.xx indstillingerne kunne jeg ikke lige finde rundt i, så de står vist til standard.
Avatar billede kenp Novice
25. maj 2004 - 11:39 #3
har du kontroleret at den får en ip-adresse!
Avatar billede hanafi Nybegynder
25. maj 2004 - 17:29 #4
Heh, jeg glemte nemlig at skrive, at den får en ip adresse der hedder noget i retning af 169.254.1.1, og routeren giver resten at pc'erne med kabel en ip der hedder 192.168.1.33 og opefter, så jeg forstår nemlig ikke helt at den bærbare ikke får noget i samme retning. Kan det hjælpe at sætte alle pc'ere til faste ip'er??
Avatar billede kenp Novice
25. maj 2004 - 17:38 #5
det burde ikke gøre forskellen, du har vel ikke sat din router til at hide ssid! for så kan den ikke finde det trådløse (jeg gætter på at du bruger dhcp i routerne)
Avatar billede hanafi Nybegynder
25. maj 2004 - 17:46 #6
Nej, den er ikke sat til hide, og ja jeg bruger dhcp. Skal alle pc'erne ikke have samme "type" ip som routeren har (192.168.1.1)??

Når jeg kører "cmd" på den bærbare og skriver "ipconfig", viser den heller ikke ip'en på standardgatewayen, som vel egentlig burde være 192.168.1.1??
Avatar billede kenp Novice
25. maj 2004 - 18:00 #7
ja så er den slet ikke på!

jeg har ikek lgie flere bud! ville nok være nemmest hvis man var der så selv.
Avatar billede portnoy Nybegynder
26. maj 2004 - 20:33 #8
Har du prøvet at give din en pc en statisk ip adresse, ex. 192.168.1.100 med routeren som gateway.
Avatar billede hanafi Nybegynder
26. maj 2004 - 21:45 #9
Nej, men jeg havde godt nok overvejet det... Men det virkede jo fint med en anden trådløs router, så jeg skulle bare finde ud af om det er mig der var lam, eller om  den måske er defekt.
Avatar billede hanafi Nybegynder
06. juni 2004 - 12:38 #10
over and out
Avatar billede kenp Novice
06. juni 2004 - 18:25 #11
fik du det til at virke eller?
Avatar billede hjeresen Novice
07. juni 2004 - 16:10 #12
Har du benyttet ZyAirs klient installetions program ? Jeg oplevede problemer da XP ville benytte dens egen trådløse klient.
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
09. juni 2004 - 21:05 #13
Jeg kan forstå at nogen af Jer har leget lidt med ZyAir B-2000 v2.

Jeg har selv sådan en, og ønsker at have min egen webserver til at fungere sammen med den. PT bruger jeg en Cisco-router som virker fint, men jeg kan ikke få ZyAir'en til at sende trafik på port 80 videre til min servers lokale IP. Jeg kan godt komme på nettet uden problemer gennem ZyAir'en både med bærbar på wlan, min workstation og fra serveren.

Under LAN har jeg indstillet ZyAir'en til kører DHCP fra 192.168.1.33 og opefter, så jeg kan sætte IP'er under manuelt, hvilket jeg har gjort mht Serveren.

RIP-direction er sat til: Both, ver 1
Multicast til: none
Under SUI/NAT har jeg aktiveret port 80 til at gå til min servers lokale IP.
Jeg har ingen anførsler under Address Mapping eller Static Route.
Firewall aktiveret (har prøvet at deaktivere den).

Er der nogen der har en idé? Jeg har forsøgt at læse mig til en løsning her:
http://www.zyxel.com/support/supportnote/ZyAIR_B2000/index_f.php

Synes bestemt jeg har gjort som det er beskrevet der og mener heller ikke jeg er helt blank under kysen.

Er der nogen der måske har en løsning??
Avatar billede kenp Novice
09. juni 2004 - 22:08 #14
er det dig selv som forsøger at teste om din webserver køre via din wan ip?
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
10. juni 2004 - 07:37 #15
Jeg skal måske lige tilføje, at jeg PT har 2 ADSL-forbindelser.

En fra Tiscali med routerløsning og en fra Tele2ADSL med ADSL-modem og skillefilter. Det er på den sidste ZyAIR'en sidder.

Jeg har testet for adgang på port 80 både fra Tiscali og Tele2. Der ER hul igennem til ZyAIR'en udefra. Jeg kan i hvertfald nå ZyAIR'ens indbyggede web-konfiguration udefra via Tiscali-forbindelsen når jeg aktivere at adgang hertil skal være mulig fra LAN (web-adgang hertil er IKKE på port 80).
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
10. juni 2004 - 07:39 #16
adgang mulig fra WAN skulle der have stået :)
Avatar billede kenp Novice
10. juni 2004 - 07:42 #17
så kan jeg godt forklare dig det! hvorfor din webserver ikke virker!

DU må IKKE have åbnet for at man kan administer den fra WAN side, for så kommer det ikke igennem og du kan komme til din webserver, men så går det hele til webkonfigurationen.
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
10. juni 2004 - 16:46 #18
Det er der nu heller ikke adgang til. Jeg testede bare om der var hul ind til ZyAir'en, og det var der. Der er ikke web-konfigurationsadgang fra WAN ellers.
Avatar billede kenp Novice
10. juni 2004 - 20:47 #19
hvis du har sat den til at forwarde til den rigtige ip-adresse under Sua/nat så vil det virke!
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
10. juni 2004 - 21:37 #20
jeg er helt enig. Det skulle der være. Men det er der bare ikke, og jeg fatter det ikke.

Som nævnt er der hul igennem fra internettet til selve ZyAir'en. Den forwarder bare ikke :( Har prøvet andre porte, med samme resultat.
Avatar billede kenp Novice
10. juni 2004 - 22:12 #21
daniel -> nu tror jeg hellere du bare må oprette et spøgsmål om det selv!