Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 15:25 Der er 25 kommentarer

Windows 98 ovenpå XP?

Af flere forskellige årsager har jeg fået brug for min gamle windows 98 igen. Nu har jeg kun installeret XP på min pc og spørgsmålet er derfor om, og hvordan, jeg lægger 98 oveni. Kan man opdele sit drev og så gøre det, eller hvad?

Jeg vil selvfølgelig undgå at skulle formatere min pc, da der ligger temmelig meget på.

Hilsen Rosekamp
Avatar billede asp-rallye Nybegynder
24. maj 2004 - 15:29 #1
Kan du ikke bare få XP, til at køre programmet som win 98?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 15:30 #2
Virker lidt absurd af gå tilbage til Windows 98. Er din computer ikke kraftig nok til at trække xp?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
24. maj 2004 - 15:31 #3
Du har to muligheder (efter hvad jeg kan komme på):
1. Formatere din harddisk for derefter at oprette 2 partitioner, en til XP og en til Win98.
2. Købe en ny harddisk, hvorpå du installere win98, når du så starter computeren op, vil du blive bedt om at vælge hvilket OS du vil arbejde med.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
24. maj 2004 - 15:31 #4
Men hvad er det du mangler fra win98, kan jo være vi kan hjælpe dig med det ;)
Avatar billede script Nybegynder
24. maj 2004 - 15:39 #5
Installere win98 ovenpå, og når du så skal starte op, skal du vælge om du vil starte xp eller win98. Det er ikke nødvendig at formatere HDD og lave 2 partitioner, som spiritusanta siger, men det vil være en ny win 98. Det kan aldrig blive den gamle win98 med de instillinger du har lavet, eller install. programmer.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 15:40 #6
Nej, jeg kan ikke få xp til at køre programmet som 98 (har prøvet)

Jeg har skam ikke tænkt mig at gå tilbage til 98, jeg vil bare have begge 2 liggende på min pc. Det havde jeg også på den gamle, men jeg har lige købt en ny, hvor jeg undlod at installere 98 på, og nu skal jeg så bruge det alligevel.

Jeg tænkte på om man kunne partitionere den uden først at formatere den?

Jeg har også selv tænkt på at sætte den gamle harddisk over i, jeg ville bare gerne have undgået det, da mine børn skal bruge den som spille-pc.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 15:42 #7
Hvilket program drejer det sig om?
Avatar billede script Nybegynder
24. maj 2004 - 15:44 #8
Jeg tænkte på om man kunne partitionere den uden først at formatere den? Du har ikke behov for 2 partitioner, og hvis du vil have 2 partitioner skal du bruge partition magic, det kan lave og slette partioner uden at formatere.

// script
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 15:50 #9
Det drejer sig om flere forskellige programmer, både spil og andet. Desuden har jeg også problemer med min camcorder på xp. Under alle omstændigheder har jeg brug for begge dele p.t.
Avatar billede script Nybegynder
24. maj 2004 - 15:54 #10
Til rosekamp Har du overvejet mit forslag?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. maj 2004 - 16:27 #11
Script >> Sorry, men dine råd er ikke korrekte af flere grunde.

For det første aner du ikke om han kører ntfs eller ej og da win 98 ikke kan installeres på ntfs har brugeren et problem hvis det viser sig at være tilfældet.

For det andet vil en installation af windows 98 ødelægge boot-sektoren så brugeren ikke længere kan starte hans xp op. Hvis han er rigtigt heldig kan det klares med en reparation efterfølgende, men det bedste er at have dem liggende på 2 forskellige partitioner, også af hensyn til programmer o.lign.
Avatar billede espersen Novice
24. maj 2004 - 16:29 #12
jeg var indblandet i en tråd, hvor det viste sig at et lille program kunne klare det med at installere Win98 efter at XP var lagt ind....
Avatar billede espersen Novice
24. maj 2004 - 16:31 #13
Avatar billede script Nybegynder
24. maj 2004 - 16:37 #14
Til tonnybrandt I det tilfælde kan han bruge partition magic. og ellers kan det godt lade sig gøre.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. maj 2004 - 16:52 #15
Script >> du skriver: Installere win98 ovenpå, og når du så skal starte op, skal du vælge om du vil starte xp eller win98
Det er første gang jeg har hørt at win 98 laver en bootmenu. Det er kun NT, 2000 og XP, der gør det. Windows 9x familien gør det ikke.
Du skriver også: Det er ikke nødvendig at formatere HDD og lave 2 partitioner, som spiritusanta siger
Nej, men brugeren vil umiddelbart stå med en ubrugelig xp installation bagefter. Du skriver ikke en forklaring til hvordan man genopbygger XP'en bagefter og får bootmenuen tilbage.

Jeg kunne godt give en udførlig forklaring, hvordan man gør det, men jeg vil simpelthen ikke være med til at lægge 98 og xp på den samme partition. Riskoen for at xp'en ender som korrupt er for stor. Samtidig skal man også huske på at der er en risiko når man konverterer partitioner og laver dem større eller mindre. Partition Magic er et af de bedste programmer på markedet til den slags men der er stadig en risiko for at miste hele partitionen.

Jeg mener at man også lige skal tænke på at give brugeren en forståelse for hvilke komplikationer der kan komme, og den risiko der er ved det man forslår. Jeg ved ikke hvordan du ser på det ?
Avatar billede script Nybegynder
24. maj 2004 - 17:09 #16
Tonnybrandt>> OK det kræver lidt at lægge dem på samme partition. Så det dropper vi slut færdig. Men jeg har brugt partition magic en mio gange, og det har endnu ikke givet problemmer at merge data, og sammenlægning af data. Sammenlægning af partitioner eller dele partitioner. Hvis man ikke vil bruge partition magic, og hellere vil formatere sin hdd, så gør det. Men hvis man har brug for xp og win 98 som gutten her har. Så brug partition magic del hdd'en og install win98. Hvis det hele går ned, så ok det var noget "lort", men det er da et forsøg værd frem for at formatere.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 17:21 #17
Nu må jeg på det stærkeste afkræfte at jeg er en "han", men pyt nu med det.

Jeg kører ntfs og så er det også på plads.

Så, hvis jeg forstår jer ret skal jeg bruge Partition Magic - og det burde jeg så kunne gøre uden problemer eller hvad?

script>> "Hvis det hele går ned, så ok det var noget "lort", men det er da et forsøg værd frem for at formatere."
Ja, det kan der være noget om, men jeg er ikke i en position, hvor jeg har ret meget lyst til at gøre forsøget.
Avatar billede script Nybegynder
24. maj 2004 - 17:51 #18
Jeg har endnu ikke set at det er gået galt, men der er altid en risiko. Men igen det er der også hvis strømmen går. Mit forslag er brug partition magic.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 09:35 #19
Det var da sjovt så tavse i blev da jeg skrev jeg var en kvinde :o)

Er der nogen der har mod på at fortælle mig, hvordan jeg bruger Partition Magic?

Rosekamp
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2004 - 09:53 #20
Nu var det ikke p.gr.a. at du var en kvinde at vi blev tavse, men nok mere p.gr.a. at du gav udtryk for at du ikke ville risikere at miste data.

Hvilken version af Partition Magic har du ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2004 - 10:14 #21
Proceduren du skal igennem er i store træk sådan her:

1. Konverter c: drevet fra ntfs til fat32 med Partion Magic
Check derefter at xp kan starte op og virker.

2. "Shrink" c: drevet med Partition Magic så du får plads til en partition efter c: drevet til windows 99.
Check at xp kan starte op.

3. I Xp : Højreklik Denne computer, vælg administrer. Vælg diskhåndtering. Højreklik den frie plads og lav en partition. Formater den med fat32. OBS!! Xp kan kun lave fat32 partitioner når størrelsen på den nye partition ikke overstiger 32 Gb. Hav det in mente.

4. Boot på din windows 98 cdrom og installer. Vær sikker på at du installerer i d:\windows, så du ikke skader din xp installation. Gør installationen helt færdig med drivere og det hele. Du vil ikke længere kunne kunne boote din xp fordi bootsektoren er overskrevet af windows 98.

5. Boot på din windows XP cdrom og når den spørger om du vil reparere skal du svare nej og vælge at installere. Når den spørger om hvor du vil installere, skal du vælge c: drevet og hvis den spørger om den skal formatere, skal du vælge at den ikke må gøre det. Den vil nu finde ud af at der allerede ligger en installation af xp og spørge om den skal reparere den. Det skal du svare ja til, og den vil nu lave en ny installation af xp, men beholde samtlige programmer, filer og indstillinger. Under installationen vil du blive bedt om din Xp installations nummer. Når den er færdig vil den have lavet din nye bootmenu, så du får valget mellem 98 og xp under boot.

Efter dette, check at både xp og 98 virker.

Som du kan se er der mange steder hvor der er risiko for at miste data.

Partition Magic er meget brugervenligt, og du skulle ikke have nogen problemer med at bruge det.
Avatar billede script Nybegynder
01. juni 2004 - 23:58 #22
Har du løst problemet?

// Script
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 13:44 #23
Fik du løst problemet ?
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2004 - 08:09 #24
Jeg har ikke rigtig taget mig sammen til at prøve endnu, da jeg har haft en del problemer med min pc og ærligt talt, er temmelig træt af den lige nu.

Jeg venter til efter sommerferien, så er begge ungerne i dagpleje, og så burde jeg da kunne få tid til at afsætte en dags tid. Der er bare så meget jeg skal have brændt først, så jeg ikke risikerer at det går tabt.

Kan man iøvrigt tage et udskrift af sin stifinder-opbygning? Det ville godt nok lette arbejdet en hel del.

Rosekamp
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. juni 2004 - 09:44 #25
Det her program skulle kunne gøre det. jeg har dog ikke testet det.
http://www.fileboost.net/directory/utilities/printers/review_012410.html