Avatar billede coolius Nybegynder
24. maj 2004 - 09:50 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Gode forklaringer på nedbrud af pc

Hej,

Forleden dag slukkede min pc lige pludselig, og jeg mærkede omme bag på computeren (omk. der hvor strømforsyningen sidder), og der var næsten så varmt så man ikke kunne røre ved det. Siden da så sker der ikke en skid når jeg prøver at tænde den igen.
Jeg har en mistanke om at det er strømforsyningen der enten er gået helt i stykker, eller også er der en sikring der er gået.
Men er der sikringer i en pc's strømforsyning? Hvis ja, hvordan kan man skifte den selv?

Jeg er som sagt ikke sikker på at det er strømforsyningen den er gal med. Det skal også lige siges at det ene cd-rom-drev opførte sig meget mærkeligt op til nedbruddet. Det ville ikke læse nogen cd'er, og windows gik i står, indtil man pillede cd'en ud igen.
Så hvis der er nogen der har andre forklaringer, er de meget velkomne...

PC info:
processor: AMD Athlon XP +1700
bundkort fabrikant: ECS
Strømforsyning: Codegen 300W model: 300X
Spørg endelig, hvis i skal vide mere omk. pc'en..

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 09:55 #1
Hej
Virker blæseren på strømforsyningen?
Avatar billede coolius Nybegynder
24. maj 2004 - 09:58 #2
Hej, tak for et hurtgit svar...

Det ved jeg ikke, da den jo er helt død.. altså når jeg tænder, sker der overhovedet ikke noget...
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 10:00 #3
ok, det tyder på at strømforsyningen er gået sig en tur. Hvis det havde været f.eks. CPU'en ville computeren stadig tænde (dog ikke virke).
Sæt en ny strømforsyning i.
Avatar billede mike_mike Nybegynder
24. maj 2004 - 10:18 #4
Det som du beskriver tyder meget på at det er strømforsyningen den er gal med. Har netop selv måtte skifte strømforsyning. Jeg havde flere af de "symptomer" du beskriver, især kunne mit windows "fryse" eller hele computeren bare genstarte og mine CD-drev havde svært ved at starte/finde indhold på CD-ROM'er. Igennem længere tid havde min computer været overophedet og i Bios kunne jeg se at strømforsyningen lå udenfor "range" (altså spyttede forkerte mængder volt ud som tegn på generel aftagende funktion). Mine overvejelser gik også på om det var motherboard eller strømforsyningen den var gal med men tilsidst blev jeg enig med mig selv om at det måtte være strømforsyningen så jeg købte en ny og nu virker alt normalt igen. Selvom manden i forretningen forsikrede mig om (og formentlig har ret i) at jeg kun har brug for 300 W så købte jeg alligevel en 400 W strømforsyning (for at være på den sikre side). Jeg har også købt en ny kabinet-blæser/ventilator der nu gør at min computer bliver holdt må et fornuftigt temperatur leje. Det er en rigtig god investering!! Og jo strømforsyningen er nem at installere. Det er jo i princippet blot en boks der er holdt fast i kabinettet med 4 skruer herfra går strømledningerne som du så skal tilslutte til dine enheder (lav evt. en liste når du piller de gamle strømledninger ud så du kan huske hvor de nye skal ind igen). Håber at det kan hjælpe dig lidt på vej... skriv bare hvis du har noget du vil have uddybet :)
Avatar billede mike_mike Nybegynder
24. maj 2004 - 10:24 #5
PS: har ikke personligt hørt om nogle strømforsyninger der kører med sikringer selvom det ville være en meget god ide. Ikke for at gøre dig unødvendig nervøs men når strømmen går så pludselig som du beskriver så kan man nogengange være uheldig at andre enheder også har taget skade, ikke mindst harddisk - tror det er noget i stil med en kortslutning :/  Men hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert starte med at skifte strømforsyningen og tage den derfra.
Avatar billede tubber Juniormester
24. maj 2004 - 10:47 #6
Hvis i åbner for strømforsyningen så skulle der gerne være en sikring i alle sammen......

det er enten sådan en lille hvid en med 1 metalhætte i hver ende som sidder på 2 holdere der kun rører ved metaldelen eller også er det glas med 1 metalhætte i hver ende......

Men det kan ikke betale sig at få en ny sikring i andet end hvis man kender en der har en liggende.....
Skal man ha PSU ind til rep. så koster det mere end en ny PSU selv om en sikring måske koster 2 kr. da de fleste skal ha for en værkstedstime......

/Tubber