Avatar billede lemon Nybegynder
23. maj 2004 - 17:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjemmelavede printplader

Hvordan kommer man igang med at lave printplader og kan det gøres uden overdrevne indkøb?
Avatar billede backside Nybegynder
23. maj 2004 - 18:10 #1
Det er nu ikke så dyrt at komme i gang med det, man skal bare vide hvad man laver.
Kig lidt på www.brinck.dk for materialer til det.
Er det kun de 2 print du skal bruge kan det dog ikke svare sig tror jeg.
Avatar billede backside Nybegynder
23. maj 2004 - 18:16 #2
Troede det var dig der skulle bruge de 2 print, var lidt for hurtig.
Men brinck er nok det bedste sted at starte med den slags, der kan du også se priser på det hele.
Avatar billede lemon Nybegynder
23. maj 2004 - 18:55 #3
Ok, hvad skal jeg helt præcist kigge efter på brinck.dk? Synes nemlig ikke jeg kan finde noget...
Avatar billede lemon Nybegynder
23. maj 2004 - 18:57 #4
Hov jeg har fundet det :)
Avatar billede lemon Nybegynder
23. maj 2004 - 19:04 #5
Hvor meget ætsevæske (finætsekrystal + vand) skal der ca. bruges til eks. et 100mm x 100mm print?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. maj 2004 - 19:32 #6
Jeg købte i sin tid en 1/4 liter 50% FeCl (jern klorid) opløsning, der kan genbruges mange gange. Så 100g fin ætsekrystal er rigeligt til dit behov.

Link: http://www.brinck.dk/printmat.asp

/per
Avatar billede backside Nybegynder
23. maj 2004 - 20:21 #7
Da jeg var barn fik man en vejledning med fra brinck, ved ikke om man gør det stadig. (det er jo trods alt et par år siden efterhånden) ;)
Avatar billede lemon Nybegynder
23. maj 2004 - 20:47 #8
Nåååe, så det kan genbruges... :D

Nogen gode råd til hvordan man laver tynde "baner" (2,54mm mellemrum) til DIL sockets? Jeg har et print, men er det ikke praktisk talt umuligt at tegne så tynde baner over på et print?

(Er det fordi der ikke er nogen der gider ha' point, eller virker "svar" radio-button-thingy'en ikke ;)
Avatar billede nielsen_thomas Nybegynder
23. maj 2004 - 22:01 #9
Du kunne evt. også købe veroboard de har den ønsket afstand der er nævnt ovenover. så skal man heller ikk have alt det der syre gejl stående...

Lidt dyere løsning...

Kig forbi www.rs-components.dk
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. maj 2004 - 22:05 #10
Du kan lave udlægning af print med foto metoden, eller
få fremstillet hos et prof. firma.

Firmaer der udlægger print:
http://www.lscontrol.dk/
http://www.dps.dk/print/print.htm
http://www.mp-as.dk/

/per
Avatar billede lemon Nybegynder
23. maj 2004 - 22:30 #11
Jeg har allerede leget med veroboard, men de er for trælse at arbejde med, synes jeg - render et smut i byen i morgen og køber mig nogle plader, en pen og noget jern klorid - eller ætsekrystal, alt efter hvad der koster mindst.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
24. maj 2004 - 00:56 #12
Hvis du ikke skal lave mange print (15-25 stk.) om ugen så er der ingen grund til at købe finkrystal da det mister sin KRAFT med tiden så køb du hellere noget jernklorid, og hvis du skal have tynde baner så skal du have fotoprint det holder også bedre under ætsningen, og hvis du har mulighed for at få printet til at ligge på skrå i dit ætsebad sådan at dit ætse middel kan komme til at løbe ned over det så får du en bedre virkning og du er fri for selv at skulle skvulpe med det men det er en større videnskab at lave print både hvad der er en fordel at gøre og ikke så hvis du skal have flere oplysninger så skal du skrive noget mere om hvilket udstyr du har og måske påtænker at lave/købe.
m.v.h.
tlv
Avatar billede lemon Nybegynder
24. maj 2004 - 01:41 #13
Udstyr? Hva æ det? ;o)

Jeg har en plast balje som det kan ætse i - det er vidst alt. Ud over en printer og software til at lave layoutet i.

I øjeblikket bruger jeg dil (mener jeg de hedder) komponenter, men vil gerne skifte til smd indenfor et halvt års tid (når jeg er blevet lidt bedre til lodning af smd-størrelser). Antal print vil nok være under 5 om ugen - jeg har hidtil brugt fuglereder, veroboard, breadboard og aluminiumbelagte pap-print m.v.

Prisen for at komme igang er et lidt ømt punkt, men jeg vil hellere betale det ekstra end at komme hjem med noget der ikke er godt nok.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
24. maj 2004 - 02:00 #14
Okay en god ide når du nu vil bruge en balje så anskaf dig en akvariepumpe til at lave luftbobler og tilsæt også lidt øl til blandingen da det også fremmer processen jeg har ikke lige et link til dig som fortæller dig det ned til mindste detalje men en mail til mig kan måske hjælpe dig i ny og næ, når og hvis du får problemmer oz3tl@ofir.dk.
m.v.h.
tlv
Avatar billede lemon Nybegynder
24. maj 2004 - 07:12 #15
Hmm ok jeg tror jeg starter med at lave non-alcohol, ikke fish-enabled print, inden jeg begynder at eksperimentere med husdyr og rusmidler i forbindelse med ledende elementer. For duftens skyld må kulsyre vel også være bedre/værre (alt efter hvordan man ser på det) end øl?
Avatar billede gyraf Nybegynder
24. maj 2004 - 12:17 #16