Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 17:23 Der er 85 kommentarer og
3 løsninger

Kan ikke finde cd rom drev under denne computer

Jeg har lige skiftet mit cd-rom drev ud med en brænder, da jeg lige skulle brænde en cd. Men jeg kan ikke se den inde under denne computer. Inde i enhedshåndtering er der et gult udråbstegn udfor og hvis jeg klikker på den står der:
Windows kan ikke starte denne hardwareenhed, fordi enhedens konfigurationsoplysninger (i registreringsdatabasen) er mangelfulde eller beskadigede. (Kode 19)

Jeg har lige sat det gamle cd rom drev i igen, men der er stadig det samme problem.
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:30 #1
Har du tjekket om jumperne sidder rigtigt?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 17:31 #2
Den står til master, og det skal den da også når det er det eneste drev der er i, ikk?
Men den kan godt finde den i BIOS.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:35 #3
prøv at fjerne den i enhedshåndteringen og genstrt så den finder den igen, ellers tjek om alle kabler sidder ordentligt i, eller om kablet evt kunne være beskadiget.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 17:37 #4
Har fjernet den i enhedshåndtering, og genstartet den, den finder den også men der er stadig et gult spørgsmåls tegn udfor. Har checket om de sidder ordenligt i. Tror ikke de er beskadiget for de har jo virkeet før.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:38 #5
Prøv at geninstallere chipset driverne.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 17:39 #6
A hvad? mener du BIOS?
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:40 #7
nej chipset driverne til dit bundkort.. har du ikke installeret dem? for så forstår jeg da godt at du har problemer.
hvilket bundkort har du?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 17:40 #8
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;270008

der er en løsning her..

man skal slette den nøgle..men se vejl. >> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

og opdater Windows media player..
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 17:42 #9
Jeg kan ikke slettet den, har læst det, der står bare at den ikke kan slette den af en eller anden årsag. Hvorfor skal jeg opdater WMP?
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:42 #10
ok ved ikke om bartfreaks løsning virker, men under alle omstændigheder skal du installere chipset driverne, ellers kører dit system ikke optimalt, det er dem som blandt andet styrer din IDE og AGP osv.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:43 #11
hvis du fortæller hvilket bundkort du har, kan jeg give dig et link til driverne.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 17:44 #12
Jeg har ikke inst. dem siden sidste formatering da jeg ikke kunne finde min cd:)
Det er kun et måned gammel mit bundkort og er et ABIT AN7.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 17:45 #13
der også det her >> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;NO;314060

men det er noget med xp´s.. inbyggede cd-skriver software.

Man kan også prøve >>

er at diasble xp cd skriver

Gå i kontrolpanl/administator/tjenster..

find filen..com-tjensten IMAP cd-skrivning, og deakitver den
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:46 #14
ok så går du ind på Nvidia og går ind under drivere, der vælger du platform/nforce drivers.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 17:48 #15
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 17:53 #16
Okay og så bare vælge undifined driver og så XP, ikk?
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:56 #17
yep
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 17:57 #18
audio driverne derinde er også til dit bundkort.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 18:00 #19
Okay, men har købt et andet lydkort, så det er lige meget, men den på nvidia er det den samme som på det link som bartfreak linkede til? Altså den nede i bunden
der hedder :nForce2 Chipset Driver for Windows 2000/XP
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 18:02 #20
der kan være lidt forskel på dem, men det er stort set de samme drivere, jeg har selv gode erfaringer med Nvidias egne, derfor bruger jeg altid dem.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 18:08 #21
Har du prøvet at trykke F8 i opstart . og .. last good know konfiguration..?
det skulle fixe problemet i regedit..?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 18:22 #22
Det har jeg også prøvet men kan stadig ikke slette den.
Jeg har inst. driveren fra Nvidia, men der er ikke inde under " denne computer" men der er ikke noget gult udråbstegn udfor den i enhedhåndtering. Og der står at den virker korrekt. Men kan jeg jo ikke bruge til noget når cd rom drevet ikke funker ordenligt.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 18:23 #23
finder den drevet efter at du har installeret? hvis ja, hvad er det så der ikke virker på drevet?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 18:26 #24
hvad kan du ikke slette..?

prøv lige >> at trykke F8 i opstart . og .. last good know konfiguration..?
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 18:26 #25
den burde være der, hvis alting sidder som det skal.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 18:26 #26
Du checker vel om den er i bios..??
Hvis ikke så skriv selv, at der er en cd-rom på kablet..?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 18:29 #27
Den finder ikke drevet i " denne computer" men der er ikke noget gult udråbs tegn udfor den, som der var før jeg inst. driveren. så lidt har det hjulpet. Men den kan jo stadig ikke afspille cder. den kan godt åbne drevet osv. Men ikke afspille dem.

Bartfreak
-------
Misforstod dig lige, har ikke gjordt det der last good know konfiguration, men prøver lige.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 18:31 #28
Du checker vel om den er i bios..??
Hvis ikke så skriv selv, at der er en cd-rom på kablet..?
hva mener du?
Den er inde i BIOS, der kan jeg godt finde drevet.
Hva mener du med skriv selv og at der er en cd-rom på kablet?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 18:33 #29
så behøver du jo ikke at skrive noget..O)
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 20:21 #30
Nu har jeg trykket f8 og valgt "last good know configuration" og det er det samme som før, men alle filerne er vidst tilbage inde i registreringseditoren.
Og har 2 cd rom drev i nu, et alm, og en bræner og de fungere korrekt i endhedshåndtering, men er ikke i " denne computer"
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 20:26 #31
det er for mærkeligt..O)

prøv evt. at fjerne dem, og lad winflop finde dem igen..?
eller fjern den controller de sidder på i enhedshåndtering..1:, og genstart.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
23. maj 2004 - 21:00 #32
Har prøvet at fjerne dem, og lade win finde dem igen, men der sker ikke noget, har også lige været inde i win update. og DL noget derfra, hjalp heller ikke noget.
Hva for nogle controller? Hvor er de?
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 21:54 #33
jeg synes også det er ved at blive mystisk.. enten er dit drev defekt, eller også er der noget du måske har overset, pråv evt at tage IDE-stikket ud af drevet og tjek at der ikke er bøjet nogen af de ben der sidder på drevet, bare for at være sikker på at der ikke er noget galt der.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 22:02 #34
gå ind i din enhedshåndtering og tag egenskaber for IDE-controllere, tjek om du kan finde drevet der (hvis du kan, skal de stå i DMA mode hvis de skulle være sat til PIO.
Det er ikke så godt at du har puttet et drev mere i den, inden vi har fundet den fejl som er der i forvejen, det gør det kun sværere at lokalisere problemet.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. maj 2004 - 22:07 #35
har du i forbindelse med at du har skiftet drev -eller tæt på samme tidspunkt - gjort noget andet i maskinen? altså fra den duede, til problemet opstod?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 22:16 #36
en lille lækker XP feature..

Når pcén går ned, kan xp finde på at sætte hastigheden på drevet ned, for at forhindre fejl igen, efter 6 crc fejl, el. lign. er du nede på pio. Løsninger er at slette dine ide kannaler i enhedshåndtering under ide ata/atapi controller  >> http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx
Det er en god ide, at hente en ny ide driver, før du sletter. Og jeg vil andbefale at man installere den nye driver først, for at se om det hjælper på problemet.
Og checke om den er jumpet rigtigt.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
24. maj 2004 - 12:57 #37
Inde i Enhedsåhåndtering hvor jeg kan se om den står som PIO, er den sat til : let BIOS select transfer mode. Og der står den til ULTRA DMA 2- ultra 33. Er det det den skal stå på?
Hvor henter jeg driver til det der IDE controller, var det det der fulgte med til mit bundkort altså på driver cden?
Avatar billede nopsen Ekspert
24. maj 2004 - 13:38 #38
Den skal rigtig nok stå til DMA.
IDE-driverne er med i de nforce drivere du hentede hos Nvidia, så hvis du installerede dem, skulle det gerne være i orden.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 13:48 #39
den skal (alt efhæningt af dit mobo), stå på udma 5.. prøv løsningen fra >23/05-2004 22:16:57
det retter det..altså fjern ide ata/atapi controlleren (1. ad gangen).. og du skal sikkert genstarte 2 g..O)
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
24. maj 2004 - 14:23 #40
Okay, så jeg sletter dem inde i enhedshåndtering altså den der hedder Nvidia Nforce 2 ATA controller, og så genstarter jeg, og inst. nforce driveren, ikk?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 14:27 #41
det burde selv installere den, når du starter op igen..tryk(win+pause).. og vent lidt... den installere aå selv den controller, og vil genstarte igen.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
24. maj 2004 - 14:29 #42
Men hvis jeg sletter dem der controller, sletter jeg også dem til min harddisk så? Det sker der ikke noget ved eller hvad?
Avatar billede aqfi Nybegynder
24. maj 2004 - 14:43 #43
Du mister ikke data'er på harddisken.. kun drivere, som kan genindstalleres,
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 14:48 #44
har lige gjort det (igen) på søn´s pc..genstarter 2g. og udma, er korrekt..
så der sker ikke noget.
Avatar billede aqfi Nybegynder
24. maj 2004 - 14:55 #45
bartfreak> Hvad mener du med, at der sker ikke noget? Du er vel logget ind på Windows? Hvis du har to pc'er altså....
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 14:59 #46
undskyld forstår ikke spm´let..

jo okay, den geninstallere driveren..
læs evt. indlægget > 23/05-2004 22:16:57
Avatar billede aqfi Nybegynder
24. maj 2004 - 15:02 #47
,,, jeg læste ikke engang, jeg gik bare i gang med at skrive :-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 15:05 #48
Håber SÅ meget det virker..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 19:56 #49
hvordan går det..??
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
24. maj 2004 - 21:21 #50
Jeg har lige gjordt det, og skulle genstarte 2 gange osv. Men der er ikke sket noget.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 21:49 #51
prøv at sætte begge dine drev i(brænder og cd-rom) resset din bios, og configurer din bios igen.
Hvis det ikke virker, så må det være defekt, kan du prøve det på anden pc, måske du skulle gøre det 1..O)
Avatar billede nopsen Ekspert
24. maj 2004 - 21:54 #52
du skrev at du på et tidspunkt havde sat et andet drev mere til, hvad hvis du lader det "nye" drev sidde i alene, virker det heller ikke?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
24. maj 2004 - 22:38 #53
Prøver lige det med at resete BIOS, og sådan. Men jeg har faktisk haft problemet før, i sammme comp. Men med anden bundkort, harddisk, ved ikk om det kan være et IDE kable. Sidste gang kom det ved at jeg lige havde formateret og så inst. Direct x, genstartede og så vupti var det væk. Så jeg fatter ikke hvad der kan være galt. Men prøver mig lige lidt frem, kom endelig med flere svar, hvis det er. Skal nok skrive hvordan det går.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 22:41 #54
det kan sagtens være kablet, har selv lige måtte udskifte et... og en psu..O)
Avatar billede nopsen Ekspert
24. maj 2004 - 23:24 #55
Ja jeg spurgte også netop til kablet tildigt i tråden, selv om det umiddelbart kan se fint ud, skal der ikke meget til før det ikke virker eller laver fejl, så det ville være en god ide at skifte det ud, så er det da afprøvet.
Avatar billede nopsen Ekspert
24. maj 2004 - 23:27 #56
virker det andet drev du har hvis det sidder på alene?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
24. maj 2004 - 23:50 #57
Ja, ved godt du sagde det før, men troede at det var alle nye kabler, men kom i tanke om at nogle af dem ikke er.
Jeg har ikke lige prøvet at sætte det andet drev fra, skal nok lige få prøvet hurtigst muligt.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
25. maj 2004 - 17:25 #58
hvordan går det, fik du klaret det..?
Skal vi komme med flere ideér.???
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
26. maj 2004 - 10:50 #59
Har lige skiftet IDE kablet ud, og så at det grå kable var røget ud, og så troede jeg det var derfor det ikke virkede. Men da jeg startede op, kom computeren og sagde at der var fejl med hardware. Men efter et par genstarte virkede det igen. Men cd-rom drevene virker stadig ikke. Har også cleared CMOS, og configuret den igen.
Der er slet ikke sket noget. Jeg er helt på Bar bund.
Kom endelig med flere forslag.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. maj 2004 - 18:38 #60
prøv et andet cd-rom drev... det er sikkert brændt af..
Avatar billede nopsen Ekspert
27. maj 2004 - 01:24 #61
det har jeg vist prøvet at foreslå :) men mangler stadig at høre hvordan det gik med det andet drev.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 19:54 #62
Jeg har prøvet at sætte dem i selv, men de er stadig ikke i denne computer og jeg har også prøvet med et DVD drev. Så jeg tror ikke det kan være cd/Dvd-rom drevene. Der må være noget andet hardware der har gjordt det. Men forstår ikke hvad den kan være, bare fordi man skifter drev og så det ikke virker. Er det så software fejl?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. maj 2004 - 20:03 #63
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. maj 2004 - 20:06 #64
gå ind på producentes side, og find deres/din drevs atapi driver..?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:12 #65
Den miderste link er der ikke nogen dricer der passer til nogen af mine cd-rom drev.
Ved det øverste link, hvilken skal jeg inst. og hvad gør det? Hvad er Atapi, er lidt væk her.
Det nederste link er da ikke et cd-rom drev, det er da harddisk.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:21 #66
Jeg har været inde på producentens HP og kigge efter drivere hvis det er det du mener med Atapi drivere???
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. maj 2004 - 20:33 #67
er drevet mere end 2 år gammelt, eller omvendt, kan deer være et problem i det..
Men jeg synes efterhånden vi har været hele vejen rundt, så det var et bud..?
Prøv, men lav lige et gendannelsespunkt.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:36 #68
Har jeg også tænkt på, men hvis jeg går tilbage, ødelægger det ikke så mit antivirus, mener jeg det gjorde sidste gang.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. maj 2004 - 20:51 #69
det burde det ikke.., men det er go´ ide at slå det fra, når -du går tilbage..O)

Og er ikke selv tilhænger af dyre antivirusprogrammer.. følger du med på exp. kan du se alle de hijackthis spm.. mange har AV programmer, og folk ved ikke hvordan de virker..osv.. men det er vist en anden snak.O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. maj 2004 - 08:40 #70
måske hvis du gider..

Kan du ikke opsummere hvad du har prøvet..?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
29. maj 2004 - 13:42 #71
Okay, kan jeg godt, hvis jeg kan huske alt.
Jeg har ledt efter drivere til mit sony cd-rom drev og mit sony cd-R/RW drev og mit Toshiba DVD drev. Uden noget held, enten har de ikke virket eller også kunne jeg ikke finde nogen til dem.
Jeg har også opdateret mit chipset drivere, Nforce 2 drivere fra Nvidia, efter det, stod der inde i enhedshåndtering at mine drev virker korrekt og det gør der stadig. Men der sker stadig ikke noget når jeg putter en cd i, og der er heller ikke noget at se i " denne computer".
Jeg prøvet også at skifte mit IDE kable ud, for at se om det kunne være det der var problemet, men der skete heller ikke noget.
Jeg har også prøvet at sætte mine drev i en efter en( så der kun var en cd-rom drev i computeren og satte dem til master.
Lige nu er jeg igang med system gendannelse og se om det kommer til at virke. Kan ikke lige komme på mere jeg har prøvet.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
29. maj 2004 - 16:38 #72
Jeg har lige kørt systemgendannelse 3 GANGE, og der står hver gang den starter op igen " systemgendannelse kan ikke køres" eller noget der omkring. Er formatering så den eneste løsning?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
30. maj 2004 - 12:07 #73
du kan starte med en repair.`?

men en nyinstalletionen er altid godt..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 01:55 #74
hvad har fundet ud af..?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
31. maj 2004 - 15:39 #75
Jeg har lige haft lidt travlt så har ikke gjordt noget endnu. Men mener du bare at boote fra XP og så repair derfra eller formatere? Men jeg vil lige prøve. Det kan ikke gå mere galt.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
02. juni 2004 - 18:43 #76
jeg har oz lidt travlt for tiden, og mistænker selv mit eget drev(brænder) for at være ved at stå af, da den ligepludselig heller vil vise sig i denne computer.
jeg har læst et sted på nettet at der er problemer med drev der er mere end 2 år gamle..?
Så jeg gider ikke at rode med det og køber et nyt..O)
300,-
Avatar billede bartfreak Nybegynder
02. juni 2004 - 18:49 #77
men sjovt nok, når jeg probbe en cd i, trykker på find ny hardware i enhedshåndtering, så popper drevet op, og jeg kan stadig bruge det, og brænde..?
det er fra 2001.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
02. juni 2004 - 20:43 #78
Må jeg ikke få det, hehe
Nå men jeg har prøvet at boot fra cd, men så snart at den kommer til det hvor den konfigurere hardware inst. eller hvad det nu hedder. Så siger den at den ikke kan finde eller at serial.sys er beskadiget, så jeg kan ikke formatere sådan eller repare.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
02. juni 2004 - 21:29 #79
kan du ikke kopierer mappen i386, ind på et drev..?
fordi hvis, så kan du lave en repair ved at trykke på winnt32.exe..O)
helst på c:
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
02. juni 2004 - 21:32 #80
Kopiere hvad for en? Og hvorfra?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
02. juni 2004 - 21:33 #81
du vil lave en repair, ikke??

man kan også gøre det,som jeg lige beskrev.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
02. juni 2004 - 21:36 #82
Okay, men hvor ligger den i386? Og hvordan gør jeg?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
02. juni 2004 - 21:38 #83
på xp cdén.. bare åben stifinder med cdén i, og kopirere den ind på c:
og som sagt, så kan du lave en repair ved at trykke på winnt32.exe.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
02. juni 2004 - 21:40 #84
Hvordan er det lige jeg skal gøre det når jeg ikke kan se mine cd-rom drev??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
02. juni 2004 - 21:42 #85
hvis du har et lille netværk, kan du evt. overfører filen/mappen.. via det.?

men prøv at se >>
Kommentar: bartfreak
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
02. juni 2004 - 21:47 #86
Nope, det virker ikke lige, vil lige prøve det med at overføre det.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
07. juni 2004 - 17:42 #87
tror du skal invisterere i et ny drev..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juli 2004 - 17:09 #88
Vær sød at lukke..O)
marker navnet og tryk på accepter..