Avatar billede klestrup Nybegynder
23. maj 2004 - 09:54 Der er 11 kommentarer

Findes en gratis VPN?

Jeg har har to PC'er koblet sammen, hvor jeg har brugt den ene som server for Internet til den anden. Nu vil jeg gerne kunne dele mapper og programmer sikkert. Jeg har nemlig haft en del bøvl med hackere og en masse "snavs". Vil det hjælpe at køre dem sammen over VPN, findes det som free- el. shareware og er det sikkert nok?
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. maj 2004 - 10:32 #1
Hvis du bruger win2k/xp kan du bruge IP Security (som er indbygget) til at oprette en krypteret tunnel mellem de to computere. Det sammen med en firewall, burde give en del beskyttelse.

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/planning/security/ipsecsteps.asp
Avatar billede klestrup Nybegynder
23. maj 2004 - 10:57 #2
Jeg benytter ME på værtscomputeren og XP på klienten
Avatar billede klestrup Nybegynder
23. maj 2004 - 10:58 #3
Har iøvrigt læst (og set) at XP har indbygget firewall
Avatar billede klestrup Nybegynder
23. maj 2004 - 11:01 #4
Er ikke så god til engelsk. Hvad er win2k/xp, er det et styresystem eller et program?
Avatar billede kenp Novice
23. maj 2004 - 12:19 #5
Det er et styresytem
Avatar billede klestrup Nybegynder
23. maj 2004 - 12:45 #6
Jeg har XP homeedition 2002, så mener du ikke det kan lade sig gøre?
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. maj 2004 - 13:22 #7
Jeg så lige dit andet spm om netværk. Skal det forstås at du sidder lokalt med dine to computere, og ikke over Internettet?

Fordi så er det nok lidt overkill og sætte en VPN-tunnel op mellem dem. Her behøver du blot en firewall på begge, og konfiguere firewallen med trust mellem dem.

Du kan få en gratis firewall her

http://smb.sygate.com/products/spf_standard.htm eller www.zonealarm.com
eller
http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp?lid=zadb_zadown
Avatar billede klestrup Nybegynder
23. maj 2004 - 13:28 #8
Tak for det. Jo jeg sidder bare med to PC'er, der faktisk burde kunne tale sammen på nettet. Men hvordan så med den firewall, der allerede er indbygget i XP'en, - er den så ikke god nok?
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. maj 2004 - 13:34 #9
Firewallen i xp kan enten have porte åbne eller have dem lukket. Du kan ikke bestemme hvilke computere som skal have adgang. Så skal du have en delt mappe, er du også nødt til at dele den med resten af verden.

Både sygate og zonealarm har ydereligere den mulighed, at de kan blokere uønskede programmer i at få adgang til internettet.
Avatar billede klestrup Nybegynder
19. marts 2007 - 19:24 #10
Sorry, men fik det aldrig til at virke
Avatar billede klestrup Nybegynder
19. marts 2007 - 19:56 #11
Tak for hjælpen