Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 18:04 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

To computere sammen

Jeg er i besiddelse af en stationær computer, der kører WinME og en bærbar, der kører XP. Jeg har netop ryddet op på den bærbare, fordi jeg ikke kunne installere NAV helt på den, idet den ikke kan få kontakt til live-update. Loggen er nu checket for "snavs", så den er i orden. Da jeg så går ind og kigger på min Outlook Express er den ikke tilsluttet og jeg går derfor ind og udfylder oplysninger til server, men den vil ikke virke. Ej heller kan jeg importere oplysninger til mailserver fra den stationære, selvom der burde være forbindelse mellem de to PC'er via en hub, men så vidt jeg kan se, virker forbindelsen ikke rigtig mere. Den bærbare kører sin netværksforbindelse gennem den stationære, og jeg kan fint komme på Internettet gennem den, men jeg kan ikke importere min E-mail forbindelse fra den. I den forbindelse lyder mit spørgsmål: Hvad kan der være galt? - og kan det være fordi min E-mail konto ikke fungerer, at NAV ikke lader sig installere ordentligt?
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 18:36 #1
kan du komme se den stationære fra den bærbare igennem alm. filhåndtering..
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 18:36 #2
kan du se den...
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:20 #3
Nej, i filhåndteringen skriver den at der opstod en fejl, da den skulle skrive til den.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:29 #4
Det er min søn, der i sin tid forbandt dem og den står som "drev Y" i filhåndteringen her på den bærbare. Når man går ind på "egenskaber" ved at højreklikke på denne mappe står der "frakoblet netværksdrev".
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:30 #5
prøv at pinge imellem de to maskiner.
sæt dig ved den stationære
gå ind i din ms dos prompt og skriv ipconfig.
Så får du ip nummeret på din maskine. Det hedder sikkert noget med 192.169.0.x
gå så til din bærbare, ind i dosprompt og skriv ping 192.168.0.x eller hvad ip nummeret nu er.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:31 #6
OK, det prøver jeg lige!
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:32 #7
ms dos prompten hedder også kommandoprompten.
kan findes i startmenuen under tilbehør
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:37 #8
Den skriver at den pinger på nummeret!
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:38 #9
Der er også et undernetnummer, - jeg ved ikke lige om det har noget at sige her?
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:40 #10
undernummeret betyder ingenting.
Det vi er interesserede i, er om der kommer svar på maskinens request, altså dens ping.
Når den har pinget kommer der 4 linjer, hvor der enten står noget med svar, eller intet svar.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:42 #11
Vil du vide nøjagtig hvad den svarer?
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:43 #12
bare om der er svar eller intet svar
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:44 #13
hvis der står "anmodning fik timeout" så er der ikke hul igennem...
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:45 #14
Der kommer 4 svar ( den kalder det svar fra IP-adressenummeret)32 bite og nogle ms +"til" 127
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:46 #15
Så må der være svar. Hvad skal jeg så?
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:47 #16
ok, så er din hub iorden. Der er forbindelse imellem de to maskiner.
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:48 #17
angående det filhåndtering
prøv at sætte dig ved den bærbare, gå ind i netværkssteder, hele netværket, og se om du kan se den stationære derigennem.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:48 #18
Skal jeg konfigurere et eller andet sted?
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:51 #19
Jeg vil bare gerne se, på hvilket niveau der ikke er forbindelse mellem de to maskiner...
om de kan se hinanden inde i windows
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:53 #20
I "netværksforbindelser" i kontrolpanelet er der ikke noget, der hedder "hele netværket, men der er noget, der hedder LAN-forbindelse
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:54 #21
det er ikke i kontrolpanelet, det er på skrivebordet
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:58 #22
Det er der ikke noget, der hedder på det her skrivebord, jeg søger det lige.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 19:59 #23
- heller ikke på en søgning på C og D
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 19:59 #24
hvilket styresystem har du?
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 20:00 #25
jeg mener hvilken maskine sidder du ved
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:00 #26
WinXP
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:01 #27
Den bærbare
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 20:01 #28
der må være et ikon  på skrivebordet der hedder noget med "netværkssteder" eller andre computere.
jeg tænkte, at vi kunne prøve at gå ind på den anden maskine igennem netværket, ikke igennem det netværksdrev din søn havde oprettet for at se, om de kan se hinanden
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:06 #29
Under "denne computer" på skrivebordet er oprettet et netværksdrev "Y", som het et Ikon med et rødt kryds over, - altså åbenbart noget, der ikke virker.
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 20:07 #30
så der er ikke noget ikon på skrivebordet, der kan give dig forbindelse til netværket
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:09 #31
Når jeg klikker på dette ikon, står der at "der opstod en fejl da "Y" skulle skrive til den stationære.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:09 #32
til dit seneste spørgsmål: nej
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 20:11 #33
ja, det skal der være og jeg kan ikke huske nu, hvad der er gået galt, siden det ikon ikke er der. Jeg tænker lige over det...
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:12 #34
Når jeg højreklikker på ikonet og får "egenskaber " frem, er feltet man skriver den stationæres navn i tomt.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:13 #35
Kan vi ikke bruge det ikon der er?
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:16 #36
Man kan ikke komme til at skrive noget i det tomme felt.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 20:21 #37
Jeg har fundet noget, der hedder "guiden netværksinstallation" kan den bruges?
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 21:38 #38
Ikonet "netværksteder" står i START på XP! Jeg glemte iøvrigt at skrive, at det er Ethernet, jeg har.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 21:39 #39
Har du givet op Doublejoble?
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. maj 2004 - 22:21 #40
hej igen klestrup  -  jeg var lige væk.
Jeg kører win2000 og jeg kender ikke xp godt nok til at kunne hjælpe dig..
Jeg har meget svært ved at følge dig, når du beskriver hvordan det ser ud på din maskine.
Du skal ikke hænge dig så meget i om det netværksdrev er tilkoblet eller ej. Det har ikke noget med netværket at gøre...
Jeg ville gerne have dig til at tilgå netværket på helt normal vis for at se om du kunne se, den anden maskine, men det er som om vi snakker lidt forbi hinanden hele tiden og jeg tror det er fordi jeg ikke helt ved, hvad tingene hedder i xp.
Avatar billede klestrup Nybegynder
22. maj 2004 - 23:09 #41
OK, vi ser om der ikke skulle være en anden, der kan hjælpe.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 14:34 #43
håber du finder ud af det..O)
Avatar billede klestrup Nybegynder
23. maj 2004 - 17:25 #44
Jeg synes ikke der står mere i de links end help og guide kan fortælle mig?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. maj 2004 - 17:32 #45
du har stadig ikke svaret på om du har installeret - fil og udskriftdeling.
Domane og net skal være det samme..?
nu er det et krydset kabel du bruger ikke..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juli 2004 - 17:09 #46
Vær sød at lukke..O)
marker navnet og tryk på accepter..
Avatar billede klestrup Nybegynder
19. marts 2007 - 19:27 #47
Sorry, jeg fik det aldrig til at virke, men tak alligevel, du får point for besværet