Avatar billede ut Nybegynder
22. maj 2004 - 12:39 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk: Enheden kan ikke starte. (Kode 10)

I forbindelse med installering af nyt styresystem på min pc er jeg løbet ind i problemer. Baggrund: jeg skal have installeret Win98 og derefter opgraderet til XP. Efter at have sikkerhedskopieret dokumenter osv. har jeg formatteret C-drevet på min harddisk, og her kommer det første problem: når jeg starter med Win98 opstartdiskette kan jeg ikke komme i kontakt med mine cd-rom-drev, selv om jeg vælger 'Start med cd-rom-drev'. Jeg har så taget harddisken ud af pc'en og sat den i et eksternt usb-harddisk-apparat med den hensigt at kopiere Win98-cd-rommen ind på min harddisk for at køre installationen derfra. Og her kommer så det andet problem: den pc, som jeg bruger til det, finder usblagerenheden, men den kommer så med følgende fejlmelding:"Enheden kan ikke starte. (Kode 10)" Med en anden harddisk i usb-dimsen er der ingen problemer. Hvem kan hjælpe?
Avatar billede ut Nybegynder
22. maj 2004 - 12:41 #1
Tilføjelse: den harddisk, der giver problemer, er en IBM DJNA-351520.
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. maj 2004 - 12:43 #2
For det første: Hvorfor i eller verden vil du først installere W98??!

Mit råd: Installer WinXP direkte - der er absolut ingen teknisk grund til at opgradere - heller ikke hvis du har en upgrade version.

Din harddisk er tilsyneladende død - køb en ny og du er kørende!
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. maj 2004 - 12:49 #3
Du kan i øvrigt teste din IBM disk med dette værktøj

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

IBM og Hitachi slog deres harddisk divisioner sammen, så i dag hedder de Hitachi Global Storage Technologies - derfor ligger værktøjet ikke hos IBM.
Avatar billede ut Nybegynder
23. maj 2004 - 10:33 #4
Jeg vïl forsøge at køre en test med det værktøj du anbefaler. Og grunden til at jeg først vil installere en win98 er, at min xp-licens giver mig ret til at opgradere, men ikke til at nyinstallere. Men det er måske for naivt at følge retningslinjerne for licensen???
Avatar billede r_r_n Nybegynder
24. maj 2004 - 13:53 #5
Hej

Der er absolut ingen grund til at installere 98 først.

Jeg har også en opgraderingsversion af XP. Du kan sagtens boote op med XP-cd'en.
Den spørger så om din 98-cd under installationen, ellers fungerer det som en normal
XP-installation.

Det din licens giver dig ret til er at installere så fremt du allerede har en windows-version.
Avatar billede ut Nybegynder
24. maj 2004 - 14:36 #6
Der kan man se! Jeg har åbenbart opfattet begrebet opgradering alt for bogstaveligt. Men det er lykkedes at installere '98 og derefter 'xp og det kører fint. Harddisken var ikke i stykker, og da jeg brændte en kopi af '98-cdrommen kørte installationen uden problemer. Åbenbart var originalen for medtaget til at cdrom-drevet kunne kapere den. Men både jpvj og r r n har gjort mig lidt klogere, så hvis I smider et svar kan I dele pointene
Avatar billede r_r_n Nybegynder
02. juni 2004 - 22:21 #7
Jamen det var da det mindste jeg kunne gøre efter at have stået i samme situation.
Har du så sørget for at lave en ren installation af XP, så den har overskrevet 98?
Avatar billede ut Nybegynder
03. juni 2004 - 15:12 #8
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med en ren installation. Men den virker upåklageligt. 30 p til jpvj og 30 til r r n. Nyd sommeren :-)
Avatar billede r_r_n Nybegynder
09. juni 2004 - 08:01 #9
Det jeg mener er: At man kan installere Xp-opgraderingen på to måder. Den ene af dem installerer Xp som en skal oven på 98. Det kan ses på ydelsen og hvis du går ind under tilføj/fjern programmer i kontrolpanel, vil du også kunne se at du kan fjerne Xp igen. Den anden er at du installerer Xp som en ny-installation efter at have bootet op med Xp-cd'en. Hvis du blev bedt om at indsætte 98-cd'en kortvarigt inden installationen af Xp, har du gjort det på denne måde, som efter min mening er den mest rigtige, da du fx. har mulighed for at bruge NTFS-filsystemet i stedet for FAT 32 som 98 normalt bruger, dette kan ikke lade sig gøre, hvis du benyttede første metode. :-)