Avatar billede dgim Nybegynder
21. maj 2004 - 16:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Join af tabeller

Hej!

Jeg har to tabeller:

Menu
----
menuId
menuNr
overskrift
admin

og:

Link
----
ID
menuId
takst
link
linkNr

Planen er at jeg vil have lavet en SQL sætning sådan at jeg kan få overskriften fra feks menuNr 1 og så hente alle de links der passer til den menu osv med menu 2.

Håber at i kan hjælpe mig og har forstået spørgsmålet.
Avatar billede hekla Nybegynder
21. maj 2004 - 16:55 #1
Brug guiden til at lave en forespørgsel med de ønskede felter og hent en menuId fra den formular, som du bruger ifm. forespørgslen: Sæt følgende ind som kriterie for feltet Menuid i forespørgslen: [forms]![MinFormular]![MitfeltmedMenuidiFormularen]
Avatar billede dgim Nybegynder
21. maj 2004 - 17:06 #2
Glemte lige at sige at det er til brug sammen med asp.. Så jeg ved ikke om jeg kan bruge dit forslag? Jeg er ikke helt med på hvad du mener med de kriterier.
Avatar billede terry Ekspert
21. maj 2004 - 17:45 #3
If you have Access then it would be an idea to use the query builder to make your SQL then you can copy this to your ASP.

But the SQL will look something like this

SELECT overskrift, Link.* FROM Menu INNER Link ON Menu.MenuID = Link.MenuID WHERE Menu.MenuID = 2
Avatar billede hekla Nybegynder
22. maj 2004 - 11:39 #4
Du kan gøre det på følgende måde:
1. Vælg forespørgsler i dit databasevindue
2. Vælg opret en forespørgsel i designvisning
3. Vælg Menu- og Link-tabellerne.
4. Træk med musen en streg fra menuID til menuID i de to tabeller. Hermed laver du en relation.
5. Dobbeltklik på de felter i tabellerne, som du vil have med i din forespørgsel.
6. Under feltet menuID i design-gitret og ud for kriterier skriver du =1, hvis du vil have links med menuID = 1.
7. I øverste venstre hjørne af Accessvinduet, klikker du på den lille pil med visninger.
8. Vælg SQL-visning, og du har din SQL-sætning, som du kan kopiere ind i dit asp-dokument.