Avatar billede pcp8 Nybegynder
21. maj 2004 - 16:41 Der er 6 kommentarer

At installere Linux Mandrake!

Hej alle sammen.
Jeg har næsten taget den ”drastiske” beslutning, nemlig at installere Linux Mandrake 9.2. Dog har jeg en række spørgsmål angående dette.
1.Er Linux Mandrake 10 virkelig, værd at hente, og i såfald hvad gør det bedre en 9.2?
2.Jeg har en harddisk partition, så skal jeg bare vælge ”installer på eksisterende windows partition, under installeringen af Mandrake, og den vil så oprette en selvstændig partition?
3.Når jeg har fået installeret Linux, har jeg hørt at der bliver installeret en ny OS boot-loader? Vil man der kunne vælge imellem Windows og Linux?
4.Hvordan formaterer/sletter jeg hele Linux partitionen fra mit system, inklusive bootloader, så alt vender tilbage til ”det gamle” igen?
5.Vil min hardware være kompatibel med Linux Mandrake 9.2? Jeg ved ikke hvilken hardware jeg skal oplyse, så derfor spørg hvilken hardware jeg skal definere, eller er der i såfald en liste og supported hardware?

På forhånd tak for hjælpen, men der kommer nok nogle flere spørgsmål på et tidspunkt:D
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2004 - 16:50 #1
1. Den kommer om en uges tid. Men ja, den er værd at vente på. Nyere version af KDE/Gnome osv.
2. Jeg tror godt du kan regne med at den option fjerner dit windows. Lav en ny partition til Mandrake (i Mandrake setup) og installer den der.
3. Ja =)
4. Det kunne du vel ikke finde på? ;)  Men hvis du vil fjerne LILO bootloader så gøres det med fdisk /mbr
5. Det primære er nok dit grafikkort. Du kan køre XFdrake (kommandolinje, husk linux er CaSe sensitive) efter installationen. Den sætter dit grafikkort op så du kan køre XFree86 med startx.

Generelt er det dog godt at have styr på sin hardware når man installerer linux.
Avatar billede pcp8 Nybegynder
21. maj 2004 - 16:52 #2
Jeg har et Radeon 9800 Pro gfx kort.
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2004 - 17:00 #3
ok, ATI kort kræver drivere fra ATI. Det er primært det du skal være opmærksom på.

Setup howto her:
http://www.rage3d.com/content/articles/atilinuxhowto/Linux_ATI.html#SECTION000100000000000000000
http://www.linuxcompatible.org/thread1460-1.html
Avatar billede pcp8 Nybegynder
23. maj 2004 - 23:26 #4
Jeg har prøvet for sjov at skrive fdisk /mbr i kør på windows, men der melder windows bare fejl, og siger at jeg skal kontrollere om jeg har stavet ordet rigtigt! Hvad kan det skyldes (jeg har ikke ngt floppy drev, kan det være grunden?)
Avatar billede strych9 Praktikant
23. maj 2004 - 23:32 #5
ok..
Det jeg mente er at bruge fdisk /mbr når du har bootet fra en dos boot floppy. Hvor du får en dos boot floppy henne ved jeg ikke rigtig om jeg bør sige. Jeg er nemlig tidligere blevet anmeldt for at linke direkte herfra til den site de ligger på. Men hvis du nu går til google, og søger bare på bootdisk, så er det 'måske' den site der ligger allerøverst i søgningen. Hvem ved ;)
Der findes måder hvorpå du kan lave en dos bootcd hvis du ikke har et floppy drev. Her kan du også finde opskrifter på nettet. Det kunne jo feks være dit weekend nørde-projekt =)  Du behøver en cdbrænder og feks Nero eller Roxio cd creator i så fald.
Avatar billede mortenoc Nybegynder
02. juni 2004 - 14:13 #6
Bare lige en korrektion: Funktionen ”installer på eksisterende windows-partition" fjerner IKKE windows, men opretter en selvstændig partition til linux, som man (til en vis grad) selv kan bestemme størrelsen af.
Jeg har i øvrigt installeret Mandrake 10.0 med et Radeon 9200 uden at skulle hente eksterne drivere.