Avatar billede andersand65 Nybegynder
15. februar 2001 - 02:19 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med installation af harddisk

To spørgsmål:

1) Jeg har installeret en 45 Gb hd, kørt FDISK og inddelt disken i tre lige store drev. Herefter er de tre drev formateret. Problemet er nu, at meddelelsen: \"Der er ikke adgang til E: (F:/G:). En enhed, som er sluttet til systemet, fungerer ikke.\" vises i Stifinder. Hvis jeg prøver at få adgang til et af drevene i DOS-Prompten vises meddelelsen: \"Generel fejl ved læsning af drev E (F/G). Afbryd, Forsøg igen, Meld fejl til program?\"
Hvad gør jeg nu?

2) I forbindelse med partitionering nåede FDISK op på 43xxx Mb (100%) mens drevet er angivet til 46xxx Mb i BIOS, hvilket er korrekt. Hvorfor denne forskel?
Avatar billede wisen Nybegynder
15. februar 2001 - 07:54 #1
Hvilket OS kører du ?
Avatar billede andersand65 Nybegynder
15. februar 2001 - 10:00 #2
Win 98se. Og jeg glemte at sige at det er hd nr. 2.
Avatar billede wisen Nybegynder
15. februar 2001 - 10:02 #3
Hmm, har ikke lige et godt bud...
Avatar billede spikey Nybegynder
15. februar 2001 - 10:59 #4
Det er altså kun i din dos promt du ikke kan se drevene i ? Jeg har haft samme problem da jeg havde lavet den del partisoneringer.
Og jeg tror det er den dos vertion du bruger der ikke understøtter dem.
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 11:15 #5
Prøv at køre Fdisk igen, og følg denne guide. http://www.pc-fiksit.com/fdisk.htm
Avatar billede cypres Nybegynder
15. februar 2001 - 14:08 #6
Er det hvis du prøver at formater drevne??
Avatar billede cypres Nybegynder
15. februar 2001 - 14:09 #7
UPS, Du har altså formateren dem kan jeg se!!
Avatar billede andersand65 Nybegynder
15. februar 2001 - 14:16 #8
Oprindeligt installerede jeg den nye disk ved at vælge \"Opret udvidet DOS partition\" i FDISK, da jeg i forvejen havde et D-drev (\"Opret primær DOS partition\" ville have omdøbt dette til E:). Det eneste der er på D-drevet er mappen \"Dokumenter\" og en masse filer på lager (ingen programmer).

Når jeg nu, som maske har foreslået, skal køre FDISK igen, vil jeg spørge, hvor store problemer det giver, at skubbe mit D-drev til et E-drev?
Avatar billede cypres Nybegynder
15. februar 2001 - 14:20 #9
Hvis du kigge inde i fdisk under punkt 4 \"Vis Partitionsoplysning\" hvad står de så til under system?? De skulle stå til FAT32 ellers er der noget galt!!!!

Avatar billede cypres Nybegynder
15. februar 2001 - 14:28 #10
Hvis du installeret en disk1 delt i 2 partitioner (C-D) og installere en disk2. Så vil det gamle drev d blive til E og disk2 blive til D-F-G...
På den nye disk2 skal der også være en primær partition!!! d:
Avatar billede andersand65 Nybegynder
15. februar 2001 - 14:42 #11
=> cypres: 1) Det står til FAT32. 2) Hvilke problemer giver det, at drev D bliver til drev E? Som sagt er der ingen programmer på D: men mappen \"Dokumenter\" liger her.
Avatar billede cypres Nybegynder
15. februar 2001 - 14:47 #12
Hvis der ikke er nogle programmer der skal køres der på sker der ikke noget!!! Har du skiftet drev inde i fdisk med menu punkt 5 og 2. så skifter du over på disk2.. Er det på disk2 du har set at de viser FAT32..
Avatar billede andersand65 Nybegynder
15. februar 2001 - 15:03 #13
Ja, det er på disk 2.
Avatar billede cypres Nybegynder
15. februar 2001 - 15:19 #14
Har du prøvet Partition magic??
Avatar billede andersand65 Nybegynder
15. februar 2001 - 18:43 #15
Jeg har nu kørt DriveGuide (partitioneret og formateret). Drevet er oprettet, og det fungerer fint, når først jeg har startet op. Problemet er nu, at der i opstarten sker en \"Post-start fejl. 1781 Fejl ved harddisk\".

=> cypres: Hvor finder jeg Partition Magic? Jeg kan finde demo-versionen, hvor funktionsudførelse er slået fra. Ellers skal man betale $70.
Avatar billede skwat Praktikant
15. februar 2001 - 21:42 #16
Jeg vil lige svare på anden de laf spørgsmålet.

når producenten sælger en harddisk, skriver de i teorien hvor meget data harddisken kan indenholde totalt dvs. fil alogeringen + alle andre oplysninger om drev format, partionsinformation skal trakkes fra inden du har den egentlige harddisk størelse.

./ skwat(jeg behøves ingen point for det her svar, det andet problem er meget støre.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
15. februar 2001 - 22:09 #17
=> skwat: Men 3 Gb?
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 23:10 #18
Hvis det er en IBM harddisk, så prøv deres egen Diskmanager.

Du kan hente den her: http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DiskManager2000.exe

Og du bør læse det her: http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/dm2kwin.htm
Avatar billede skwat Praktikant
15. februar 2001 - 23:40 #19
forhen når man købte en 2,1gb hd gik der 150mb til den slags, hvis jeg ganger op får jeg lige under 3gb
Avatar billede skwat Praktikant
15. februar 2001 - 23:42 #20
husk på at der bliver jo en støre struktur at at strukturere :-)
Avatar billede andersand65 Nybegynder
16. februar 2001 - 01:30 #21
=> makse: Den går ikke:
Caution: DriveGuide and Disk Manager are not compatible. Use only one of the programs when you install a new drive. It is possible to lose or corrupt the data on the drive if a different disk installation program is used after DriveGuide was used to install the drive. If you have a problem using either program, contact the Technical Support Center. (taget fra http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm)
Jeg har allerede brugt DriveGuide og kan ikke umiddelbart se, hvordan det afinstalleres.
Avatar billede makse Nybegynder
16. februar 2001 - 02:26 #22
Nej det er rigtigt.
Lidt info om dit problem fra: http://cma.zdnet.com/book/upgraderepair/ch16/ch16.htm

Post-Star error 1781 er fixed disk 1 seek failure (fatal drive \"0\" may still be O.K.) betyder det.

Most of the time, a seek failure indicates that the drive is not responding to the controller. This failure usually is caused by one of the following problems:
Incorrect drive-select jumper setting
Loose, damaged, or backward control cable
Loose or bad power cable
Stiction between drive heads and platters
Bad power supply

Eneste måde at slette den, tror jeg er at starte helt fra bunden igen.

Måske kan partion magic ordne den, så den kan du jo prøve først.
Avatar billede cypres Nybegynder
16. februar 2001 - 08:02 #23
Hej stik mig lige din email adr. så finder vi lige ud af noget!!!
Avatar billede cypres Nybegynder
16. februar 2001 - 08:02 #24
eller din icq!!!
Avatar billede andersand65 Nybegynder
16. februar 2001 - 09:13 #25
=> makse: Jeg har ikke kunne finde Partition Magic nogen steder, så jeg piller den nok helt ud i løbet af weekenden og starter forfra.

=> cypres: Jeg har ikke tid i dag, men hvis du har tid i løbet af weekenden (eller i næste uge) ville jeg sætte stor pris på din hjælp. andersand65@hotmail.com
Avatar billede andersand65 Nybegynder
16. februar 2001 - 16:09 #26
=> makse: Jeg har været ved at kigge lidt nærmere på den side, du har henvist til. Hvordan er nummereringen af diskene? I BIOS er den oprindelige harddisk IDE0, der er ikke installeret noget i IDE1, et cdrw-drev i IDE2 og så den nye harddisk i IDE3. Eller er det kun nummerering af harddiskene, så den oprindelige har nr. 0 og den nye nr. 1?
Avatar billede makse Nybegynder
16. februar 2001 - 16:14 #27
Har du den nye harddisk sidende på samme kabel som dit cd-rom drev?
Hvis det er tilfældet, vil jeg foreslå du sætter den som slave, sammen med din anden harddisk. Den skal så sættes til master, hvis den ikke allerede er det.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
16. februar 2001 - 17:38 #28
Ja, jeg har. Det var for at undgå at skulle ud at købe nye kabler.

Ved du om drive 1 er den nye harddisk?
Avatar billede makse Nybegynder
16. februar 2001 - 17:46 #29
hmm, hvis man ser i fdisk f.eks. (punkt 4) Så vil din hardisk på IDE0 være Drev 1, og harddisken på IDE3 vil være drev 2.

Men du kan vel sagtens sætte den nye harddisk, som slave, sammen med din gamle harddisk. Er der ikke et ekstra stik på fladkablet?
Avatar billede andersand65 Nybegynder
16. februar 2001 - 17:50 #30
Nej, der er ikke et ekstra stik på kablet til den gamle hd. Men jeg har et andet, der er for kort...

Vedr. kabler: IDE 66 og IDE 100, det er det samme, ikke?
Avatar billede makse Nybegynder
16. februar 2001 - 18:02 #31
Ja, IDE66 og IDE100 bruger samme kabel.

Fjern dit CD-rom drev og \"jump\" din harddisk som master.
Er det muligt vi kan Fdiske den, og begynde forfra.

Har du evt. ICQ (Det gør det lidt nemmere)
Makse. ICQ 16186536

Avatar billede andersand65 Nybegynder
16. februar 2001 - 18:07 #32
Er du online på ICQ?
Avatar billede andersand65 Nybegynder
16. februar 2001 - 19:39 #33
makse har hjulpet mig over ICQ. Harddisk og cdrw kunne ikke så godt sammen.

Tak for hjælpen alle sammen.