Avatar billede _art Nybegynder
21. maj 2004 - 10:03 Der er 20 kommentarer

Ingen 100 mbit

Jeg kører min stationære + min arbejdslaptop igennem Belkin(F5D5231-4)router. Men denne vil kun give mig 10 mbit over det lokale netværk. Det samme yder den iøvrigt kun til mit Zyxel 650R DSL modem. Dette er dog ligemeget, er jo kun til ADSL forbindelsen. Men, smider jeg nu den ene computer direkte i modem'et, kører jeg straks 100 mbit. Tilbage i routeren, 10 mbit. Jeg bruger kun "købekabler" CAT5, alle ca. 1 måned gamle, og ikke over 2 m. lange. Jeg har virkeligt tænkt og rodet meget med dette problem. Men måske nogen der har relevante erfaringer?
Avatar billede leif Seniormester
21. maj 2004 - 10:09 #1
Er du sikker på at Belken routeren kan køre 100mbit ? Hvordan ser du det ??? Er det ifølge Windows ???
Avatar billede _art Nybegynder
21. maj 2004 - 10:14 #2
Ja jeg er sikker, er ikke helt newbie :) Sikrede jeg mig inden jeg købte den, og står så også i manualen. For at checke aktuel hastighed, er Windows 2000's netværksstatus ikon god nok. Den kommer ikke over 10 mbit. Har også checket med 3rd party programmer. Har også forcet 100mbit på det ene netkort, men kan så ikke komme på routeren.
Avatar billede kenp Novice
21. maj 2004 - 10:47 #4
så må du få byttet din router! men prøv lige at kontroller at der ikke er nogle ben som er bugget i stikne på routeren for det kan være det!
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2004 - 11:26 #5
Når netkort bliver plugget ind vil de automatisk forsøge at forhandle sig til hastighed og duplex på netværket. Det er ikke altid at det virker.
Hvis du vil indstille en ting manuelt så må du indstille det hele manuelt og samtidig indstille duplex. Nogle switches har den begrænsning at portene ganske vist kan køre både 10 og 100 mbit, men at alle portene skal køre samme hastighed.
Dvs i din netkorts konfiguration, sæt alle indstillinger der ligenu står på "auto" på alle devices på dit net. Måske har du allerede forsøgt, men det fremgår ikke klart af dit spørgsmål.
Avatar billede _art Nybegynder
22. maj 2004 - 18:27 #6
Har skam prøvet at sætte alt manuelt uden held, var noget af det første jeg prøvede. Så snart man gør det, kan man overhovedet ikke connecte.
Avatar billede steffansp Nybegynder
22. maj 2004 - 19:56 #8
Kan du passe at selvom jeg har to comp der kører med 100mb/sec tager det 20 år at hente flere gb fra hinanden, burde jo tage 10 pr. 1 gb??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2004 - 19:59 #9
steffan: en fil på 1 GigaByte fylder 8 Gigabit. Med 100 Megabit/sekund tager det så 800 sekunder.
(og typisk mere, da der er ekstra information med, og maskinerne ikke nødvendigvis
kører alt med fuld hastighed)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2004 - 19:59 #10
Ok, ok, så siger vi 80 sekunder .... der kom et 0 for meget med.
Avatar billede steffansp Nybegynder
22. maj 2004 - 20:01 #11
erik>> ZZZZ tager da GIGA lang tid
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2004 - 20:02 #12
Så køb noget hurtigere til dit netværk.
Avatar billede steffansp Nybegynder
22. maj 2004 - 20:04 #13
Som hvad?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2004 - 20:05 #14
1 Gigabit/s netkort
Avatar billede steffansp Nybegynder
22. maj 2004 - 20:09 #15
hvorhenne og koster? hvad med 1 tetra?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2004 - 20:12 #16
Prøv hos slagteren (eller en velassorteret edb-butik)
Avatar billede steffansp Nybegynder
22. maj 2004 - 20:29 #17
Haha(kunne jo være du havde et link)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2004 - 20:33 #18
Avatar billede _art Nybegynder
22. maj 2004 - 22:50 #19
erikjacobsen: Jeg klager ikke over 10mbit/s til WAN, men klager over det på LAN siden.
Avatar billede pelle-koster Nybegynder
17. juni 2004 - 18:20 #20
gul lampe plejer at betyde 10mb og grøn 100 på switche og routere. prøv at koble computerne direkte sammem med et krydset netkabel.