Avatar billede grumskaev Nybegynder
19. maj 2004 - 22:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort - GeForce FX5200 TRD 128 - Overclocking ?

Jeg har et MSI GeForce FX5200 TRD 128 som jeg ønsker at oc'e. Der er oc-program installeret, men jeg ved ik rigtig om jeg tør. Der er en standard nvidia-køler på kortet, men hvad kan den trække? og hvad er der ellers at tage sig i agt for ved den form for overcloking? hvordan kan jeg fx. teste grafikkortets ydeevne/stabilitet ved den nye hastighed - og skal jeg oc'e både 2D, 3D og Memoryclocken der i øjeblikket ligger på hhv. 250, 250 og 400 MHz

Mine systemspecifikationer:

MSI-KT4AV (6712) bundkort FSB333(2*167)
Barthon 2500+ (oc'et til 2800+ / 2,1GHz)
2*512MB Kingston CL2,5 DDR2700 ram (333MHz)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 23:48 #1
Tjaa.. nu kører jeg ganske vist overclocket i øjeblikket, men jeg er af den mening at de få ekstra point der kan hentes ud af f.eks. 3dmark 2001se ikke er risikoen værd.
Men du kan hente 3dmark2001se her: http://www.futuremark.com/download/
Coolbit, som låser overclockningen op i driveren kan hentes her: http://www.softpedia.com/public/cat/12/1/12-1-31.shtml

I min driver (nyeste fra www.nvidia.com) er der en knap, der automatisk tester hvor højt man kan gå i overclockning og sætter den til disse værdier. Man tester så ved at køre 3dmark testen 3 gange og der skal den køre fejlfrie billeder. Det må gerne hakke i nogle af scenerne men billederne skal være rene uden pixelfejl. Kommer der pixelfejl (eller artefacts som det også hedder) er den klokket for højt !!

Det er lidt sjovt at lege med, men som sagt er der efter min mening ikke meget at hente. Jeg kan ikke se forskel i spil om jeg kører overklokket eller ej.
Avatar billede c-holst Novice
20. maj 2004 - 07:24 #2
angående grafikkortet. Privat computer har kørt en serie om emnet for nylig. og deres konklusioner om overclocking af grafikkortet, var: meget begrænset effekt, men for feinschmeckere, skal det jo med. Derimod er det vigtigt for spilleindtrykket, at du kører med en fornuftig opdateringsfrekvens, minimum 85 hz, gerne mere
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/02/21/3591575
Avatar billede grumskaev Nybegynder
20. maj 2004 - 08:18 #3
skriv et svar tonny - så får du dine point, selvom jeg ikke fik helt svar på om det var køleren det kom an på.
Avatar billede grumskaev Nybegynder
20. maj 2004 - 08:18 #4
og tak c-holst - en læsværdig artikel :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2004 - 10:21 #5
Her er en test af dit kort: http://www.vr-zone.com/reviews/MSI/FX5200/page2.htm

På sidste side står denne konklusion:

Overclocking was definitely not the highlight of the card, as we could not overclock the memory past 405mhz, although we were able to pull an overclock of 59mhz out of the FX 5200 core. As mentioned earlier, the MSI FX5200 TDR128 is definitely a card that is not designed to be overclocked, not featuring any type of ramsinks, and being priced below $100, it is not aimed at enthusiasts to say the least.

Som de skriver kører ram'ene allerede meget tæt på limit (400 og de kunne trække 405 ved at overklokke)

Og jo, jo bedre køler der sidder på jo højere clock kan core klokken køre.
Avatar billede c-holst Novice
20. maj 2004 - 10:42 #6
lægger et svar, du kan afvise det hvis det ikke var meningen
Avatar billede grumskaev Nybegynder
21. maj 2004 - 03:13 #7
Holst, det var som sagt læsværdigt men besvarede ikke spørgsmålet. Tak alligevel. Det er endt med jeg ikke clocker mit kort givet det dårlige resultat.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. maj 2004 - 09:00 #8
Takker for point :-)