Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
14. februar 2001 - 21:29 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af Award Bios

Jeg skal have opgraderet min bios, da den ikke kan genkende min nye 45 GByte hardisk.

Dataene for Biosen er:
BIOS Date: 09/19/97
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID:  09/19/97-i430TX-ITE8680F-2A59IL1GC-00
BIOS Eval: #W2-001
Chipset:  Intel Triton 430TX rev 1
Superio:  ITE 8679 or 8680 rev 0 found at port 279h

Skal jeg kende hvilket motherboard jeg har? I så fald: Hvordan ser jeg det?

Hvor finder jeg updaten til BIOSen? (gratis ;) Jeg har kigget på den officielle Award-hjemmeside, men der er ingen gratisdownloads at hente...

Please help :)

Avatar billede gnaifer Nybegynder
14. februar 2001 - 21:38 #1
du skal kende dit bundkorts navn og firma
og så skal du tjekke ud hvad de skriver om opdateringen af netop din beos da det kan gå hen og blive et problem. Men så kan den reddes med et gammelt bundkort men samme beos
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
14. februar 2001 - 21:43 #2
Jeg har ingen ide om, hvor jeg skal finde navnet på bundkortet. Hvor skal jeg kigge henne af? Kan det stå på *bagsiden*? Gisp - så skal jeg til at skille det hele ad :(
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 22:02 #3
Hvis din Bios ID er 2A59IL1CC-00 og ikke GC-00 til sidst, så er det et enten et Lucky Star 5I-TX1 bundkort. Bios her: http://www.lucky-star.ru/cgi-bin/getdata.cgi/o2-6.bin?ID=6141 (25/03/99)

Eller det er et Flamingo(??) MB-FLM-TX01 Bundkort. Og jeg har ikke umiddelbart kunne finde en ny bios til et.

Navnet på bundkortet står normalt på bundkortet. :)
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
14. februar 2001 - 22:05 #4
makse > GC-00 er hvad et lille program har trukket ud af data om BIOS\'en. Giver det så ikke mening for dig?
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 22:23 #5
Jo, den er god nok. Jeg har fundet den med GC-00.
Men der er to forskellige bundkort der kører med det. Lucky star 5I-TX1B
og Lucky Star 5ATX2. Så du må finde ud af hvad det hedder helt præcist.
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 22:26 #6
Ups, glemte en.
Lucky Star 5I-TX2B
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 22:29 #7
Hvor mange ISA og PCI slots er der på bundkortet?
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
14. februar 2001 - 22:37 #8
makse > der er 4 stks ISA og 4 stks PCI
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 22:46 #9
Okay, så vi nede på 2 modeller. 5I-TX1B eller 5ATX2.

Hvor mange RAM pladser er der? (Lange og korte)

Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
14. februar 2001 - 23:29 #10
makse > der er 2 lange og 4 korte :)
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 23:33 #11
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 23:35 #12
Nederst på billed siden kan du finde bios og flash værktøj mm.
Avatar billede ezzuk Nybegynder
14. februar 2001 - 23:38 #13
hofmanhansen> har du award plug n play bios. det har jeg også, og du ser vist også ud til at have et par probs med det. min brænder kan bare ikke findes på computeren mere. FEDT! og der er altid et elle andet lort galt.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
14. februar 2001 - 23:46 #14
makse > du lader til at være til stor hjælp! Men hvordan kan du være så sikker på, at det netop er det kort jeg har? Kan jeg være sikker på ikke at ødelægge noget?

ezzuk > ja, der står også noget om \"award plug n play bios\" i starten. Hvad betyder det?
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 23:52 #15
Fordi man kan bruge BIOS ID til at identifisere fabrikat og type.
Hvis du går ind på http://web.tiscalinet.it/acorp/mobo_spec/lucky-star/lucky-star-datab.htm kan du finde det nummer flere steder.

Men når der er 4 ISA og PCI, og der er 2+4 RAM slots. Så kan vi udelukke de resterende.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
14. februar 2001 - 23:54 #16
makse > super! Dit link http://www.lucky-star.ru/cgi-bin/getdata.cgi/w3-000.bin?ID=6164  indeholder en pakket fil (?) w3-000.bin, der indeholder en original.tmp. Kan det passe, eller skal jeg have fat i en anden fil?
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 00:01 #17
Du kan også sammenligne med det billede jeg har linket til dig.

Start med at hente .bin bios filen og hent så Awdflash fra http://www.lucky-star.ru/support/bios/awdflash.exe
Læg begge filer ned på dit C: drev.

For at få en sikker bios opdatering, skal du starte i ren dos.

Hvis du kører windows trykker du F8 efter POST, og så SHIFT-F5. (Bypass)
Så ender du med en DOS Prompt C:\\>
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 00:02 #18
Ikke forstået. Det link henter vel kun .bin filen?
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 00:12 #19
jeps, det henter .bin-filen. Det var fordi jeg troede den skulle pakkes ud med winzip. Men det skal den nok ikke...

Jeg bootede fra en Win98-boot-diskette, og kom i dosprompten. Kørte awdflash.exe. Her er der én mulighed: \"File name to Program\" skal jeg indtaste navnet på bin-filen og trykke return dér?

det der godt nok tæt på nu, men better safe than sorry :) Jeg er ret nervøs ved en operation som denne...
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 00:13 #20
(\"File name to Program:\"  er efterfulgt af et indtastningsfelt)
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 00:27 #21
Ja, hele navnet (fornavn.efternavn) (Filename.Extension)
Den spørger måske også, om du vil lave backup af den gamle bios. Og det vil du godt. (oldbios.old)

Når du starter på Win98 disketten, så kommer der en startmenu. Tryk SHIFT-F5 der, så den ikke henter nogle drivere.

Når du har opdateret bios, så sluk helt for maskine. Vent ca. 30 sek. og start igen. Gå ind i bios (Tryk Delete, når du starter) og vælg \'Load Bios Deafult\'. Vælg \'Save bios and exit\' og svar ja til jet.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 00:29 #22
Det prøver jeg! Det bliver spændende!
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 00:32 #23
Vi ses...måske. :))
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 00:48 #24
makse > jeg kom da levende igennem, men uden det store resultat :)

Det lader dog til at min BIOS faktisk er blevet opdateret:

Disse data er ændret:

BIOS Date: 12/12/97
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID:  12/12/97-i430TX-ITE8680F-2A59IL1GC-00
BIOS Eval: #W3-000
Chipset:  Intel Triton 430TX rev 1

Men det er jo ikke en meget nyere BIOS? Den kan ihvertafald stadig ikke finde min harddisk :(

Kan du finde en nyere bios? 1997 virker umiddelbart gammelt eller hvad?
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 00:50 #25
forresten, BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG er det samme som før...
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 00:54 #26
Ja den er god nok. Du kører nu W3-000.
Jeg kigger lige.
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 00:55 #27
Der ligger en endnu der hedder W3-4. http://www.lucky-star.ru/cgi-bin/getdata.cgi/w3-4.bin?ID=6165 og den er fra 30/9-98.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 00:57 #28
Tror du jeg skal prøve den? ;)
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 00:58 #29
Der vanker snart chokolade til din postadresse, hvis det her kommer til at virker :))
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 00:59 #30
:) hehe uhm. Prøv den. Hvis det ikke virker, så er der andre muligheder.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 01:00 #31
jeg prøver :)
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 01:39 #32
hmm, gad vide om det er gået helt galt.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 02:10 #33
det gik helt galt :(

Efter opdateringen startede jeg windows, der ville søge efter ny hardware, bla.a. IDE Controller. Windows kunne ikke finde cd-rom-drevet (og det fatter jeg ikke) så ergo kunnne jeg ikke pege på driverne, som Windows skulle have...

Jeg installerede backuppen af den forrige BIOS og genstartede Win98. Samme problem: Den ville opdatere drivere. Ingen mulighed for genstart.

Jeg bootede fra diskdrevet og geninstallerede Windows, hvorefter jeg nu er kørende igen.

Men jeg har stadig samme problem: PC\'eren genkender ej den nye harddisk. Den sidste BIOS du linkede til kunne heller ikke se disken.

What to do?

jeg går i seng nu....
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 09:23 #34
Okay. Hvad hedder din nye harddsik IBM/WD/QUANTUM mm.=
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
15. februar 2001 - 16:16 #35
Det er en IBM 45 GByte DeskStar. Kan det have noget med kablet at gøre? Er det for gammelt eller...? Jeg har hørt noget om 40 eller 80 ledninger...
Avatar billede makse Nybegynder
15. februar 2001 - 16:22 #36
Ja, UDMA66&100 harddiske bruger 80 leder IDE kabel. Men kun hvis de skal køre UDMA66/100. Når man bruger et alm. IDE kabel kører man DMA/33. Men dit bundkort understøtte der alligvel ikke, så kablet har ingen betydning i denne sammenhæng.

Det du skal bruge er en diskmanager, som så styrer din harddisk.
Du kan hente den her: http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DiskManager2000.exe
Og du bør læse det her: http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/dm2kwin.htm
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
16. februar 2001 - 00:05 #37
makse > gæt om jeg er glad!!! Jeg kørte den lange instruktion fra IBM. Fik skilt min computer ad, byttet om på drevene, ændret jumpers, lavet bootdisk, der snød bios\'en til at tro, at harddisken var mindre, fik partitioneret den nye disk, overført samtlige filer fra den gamle til den nye. Nu booter jeg perfekt op på den nye og computeren accepterer fuldt og helt 45 gb.

Mange tusinde tak, jeg tror ikke jeg havde klaret det uden din hjælp.

Hvis du smider din postadresse på webdezign@ofir.dk, kan det jo være der dukker et eller andet op i din brevsprække. Hvem ved?

/jens
Avatar billede makse Nybegynder
16. februar 2001 - 00:11 #38
Selv tak. Og det er slet ikke nødvendigt med gaver.
Vi er her for at hjælpe. :)

Fedt at du fik det til at virke.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
16. februar 2001 - 00:12 #39
Det er vildt fedt!!! Du bestemmer selvf. selv, om du smider en adresse.

Tror du det skader at de 2 disks sidder helt tæt op af hinanden? Den nye bliver ret varm...

:)
Bedste hilsener,
jens
Avatar billede makse Nybegynder
16. februar 2001 - 00:18 #40
De er lavet til at kunne klare meget varme.
Men hvis du vil være på den sikre side, kan du montere en 12V blæser.