Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 18:49 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke komme på nettet med trådløs forbindelse

Hej,

Jeg har en TDC Webspeed-forbindelse der virker fint igennem kabelmodem'et. Hertil har jeg tilsluttet en trådløs router (Zyxel B-2000). Min computer kan godt mærke forbindelsen, men jeg kan ikke komme på nettet.

Hvad kan være galt? (Firewall-software mv. er slået fra).

Mange tak.

Mvh,
Jonas
Avatar billede nmh Nybegynder
19. maj 2004 - 19:23 #1
Har du en fast IP-adresse på Internettet, eller får du den tildelt hver gang du går på?
Din router skal sættes op til det rigtige.

Har du et alm. netkort også?
Hvis ja, så prøve at forbinde din computer dírekte til routeren med et kabel.
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 19:38 #2
I min webspeed-beskrivelse står at jeg som udgangspunkt har 1 offentlig, dynamisk IP-adresse. Så det må være det sidste.

Jeg har prøvet at forbinde routeren til computeren med kabel, men det fungerer heller ikke.
Avatar billede nmh Nybegynder
19. maj 2004 - 19:43 #3
Har du kørt setup-programmet, der følger med routeren?
Den skal sættes til at modtage IP-adresse m.m. automatisk og til at levere IP-adresse m.m. automatisk til din tilsluttede computer.
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 19:46 #4
Ja, jeg har bedt den selv modtage adresser. Men det ser jo altså ud til at den ikke kan finde ud af det...
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 19:48 #5
Det må næsten være en særlig Webspeed-ting - jeg har brugt den med TDC ADSL før og der virkede det fint.
Avatar billede nmh Nybegynder
19. maj 2004 - 19:52 #6
Prøv at slukke for kabelmodemet og tænd det igen efter 30 sek.
Får din egen computer tildelt en IP-adresse?
Hvilken windows version benytter du?
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 20:11 #7
Det havde ingen synlig effekt at slukke modem.
Jeg skal lige være sikker: Hvordan ser jeg om min computer får tildelt en IP-adresse?
Jeg bruger Win XP Pro.
(Tak for hjælpen so far)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 20:22 #8
Du skal registrere macaddressen ved webspeed, ellers vil det ikke virke.
Men du kan få din trådløse router til at "spoofe" macaddressen, så den præsenterer din macaddresse til webspeed. Jeg kender ikke din router, men det må nødvendigvis være i det billede hvor du fortæller den at den selv skal modtage en ipaddresse på "wan". Sådan er det på en nortq, netgear og Dlink, som er de trådløse routere jeg har prøvet.
Alternativt kan du ændre registreringen af macaddressen ved at indtaste en bestemt addresse i internet exploreren. Den ser du i de opsætnings-papirerne du fik da du købte webspeed abonnomentet i sin tid.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 20:25 #9
Addressen du skal taste ind i browseren er muligvis:
http://webspeed.dk/onlineregistrering
Men jeg er ikke sikker.

Kommandoen til at se om du får en ipaddresse er:
ipconfig
(kør den i en dosboks)
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 20:52 #10
Ja, det er muligt at bede routeren spoofe, men det giver meldingen
Detect error on Router
Error: Can not get the WAN MAC Address

Så vidt jeg kan se får jeg ikke en IP-adresse, når jeg logger på det trådløse netværk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 21:11 #11
Kan du se om routeren får en ipaddresse ?
Hvis den ikke får en fra tdc, skal webspeed modemet selv give routeren en ipaddresse i ranget 192.168.100.?
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 21:35 #12
Øh, hvordan tjekker jeg det?
Mvh
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 21:40 #13
Tilslut din computer med et kabel til en af LAN portene i routeren og vent indtil du har fået en ipaddresse.
Åbn så en dosboks og skriv
ipconfig
Så kan du se din ipaddresse samt default gateway.
Man vil typisk kunne komme ind på routeren via en browser hvor du skriver

http://192.168.1.1

hvis 192.168.1.1 er den ipaddresse du så i "default gateway". Jeg regner med at det også er sådan på en zyxel.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 21:42 #14
Hvis den beder om password så prøv at skrive:
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 21:52 #15
Det er faktisk den måde jeg har anvendt til at konfigurere routeren (det virker også trådløst). Det er netop http://192.168.1.1
Jeg kan dog ikke i routerens config-sider umiddelbart finde ud af hvad jeg skal gøre...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 21:57 #16
Jeg er lige ved at hente en manual til routeren, men det går desværre ikke særligt hurtigt.
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 22:00 #17
Fedt du gider!
Jeg har selv snuppet den herfra: ftp://ftp.zyxel.com/ZyAIR_B-2000/document/ZyAIR_B-2000_3.50_UsersGuide.pdf - men det er jo en ordentlig sjover...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 22:06 #18
Så blev den endelig færdig. Du skal ind under maintenance | status. Her skal du kigge efter ipaddressen under WAN port.
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 22:12 #19
Okay - jeg ser:
ZyNOS Firmware Version: V3.50(HB.0) | 10/21/2002
Routing Protocols : IP

WAN Port :
IP Address : 0.0.0.0    DHCP : None
IP Subnet Mask : 0.0.0.0

LAN Port :
IP Address : 192.168.1.1    DHCP : Server
IP Subnet Mask : 255.255.255.0

(Med modem forbundet til router)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 22:21 #20
WAN Port :
IP Address : 0.0.0.0    DHCP : None

Det ser ud til at den står til: ikke at modtage en ipaddresse fra webspeed. Prøv at køre guiden igennem igen og vær sikker på at du siger at den skal automatisk hente en ipaddresse.
I det samme billede, kan du spoofe macaddressen. Kør først en ipconfig i en dosboks på din egen maskine, så du ved hvad din ipaddresse er, og skriv så din ipaddresse der hvor der står "spoof this computer's macaddress - ipaddress".

Prøv det, genstart derefter routeren og gå igen ind i status og se om du fik en ipaddrese.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 22:24 #21
Så du skal vælge at sætte hak i disse to felter på siden:
"get automatically from isp (default)" og
"spoof this computer's macaddress - ipaddress"
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 22:50 #22
Med ipconfig får jeg:

Windows IP-konfiguration

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.33
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Ethernet-netværkskort Netværksbro (Netværksbro) 3:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      IP-adresse for automatisk konfiguration. . . : 169.254.66.94
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

C:\Documents and Settings\Transfer>
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 22:51 #23
Jeg kan godt få lov at spoofe med 169.254.66.94
Men det har ingen effekt - jeg får stadig:
WAN Port :
IP Address : 0.0.0.0    DHCP : None
IP Subnet Mask : 0.0.0.0

:-(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 22:59 #24
Du SKAL spoofe med 192.168.1.33 addressen idet det er den der er registreret ved Webspeed.
Prøv lige at slukke både router og webspeed modem. (tag strømmen fra webspeed modemet) i et minuts tid og tænd først webspeed modem, vent til alle lamperne lyser og tænd så routeren. Prøv at gå i maintenance | status igen og se om routeren får en ipaddresse.

Problemet med at du ikke får en ipaddresse på det trådløse netkort kan vi kigge på bagefter. I øjeblikket er det vigtigere at få forbindelse med routeren til webspeed.

Forresten .... hvordan er du egentligt istand til at være på internettet i øjeblikket ?
Avatar billede wumpus Nybegynder
19. maj 2004 - 23:13 #25
Jeg får ikke lov at spoofe med 192.168.1.33 - giver fejlmelding.
Jeg har prøvet at slukke begge apparater som du foreslog - desværre ingen effekt.

Jeg er på nettet ved at flytte kablet fra router til PC - det bliver flyttet en del :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 23:36 #26
Sorry, jeg er vist ikke helt vågen. Du får jo ipaddressen 192.168.1.33 på den trådløse forbindelse !!

Mac-addressen vi skal bruge er den du har på det alm. netværkskort og den er ikke synlig i øjeblikket såvidt jeg kan se. Den der kan ses er "broen" som er en xp ting, og den har ingen macaddresse.

Så du er nødt til at disable det trådløse netværkskort og "broen" og tilslutte til routeren med et kabel, og derefter kan du se din ipaddresse (og macaddresse) med kommandoen:
ipconfig /all

Kør så guiden igen og se om ikke det går bedre denne gang.

Du kan disable (og enable) de forskellige forbindelser, ved at højreklikke netværkssteder og vælge egenskaber. Højreklik herefter på hver af forbindelserne og vælg disable.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2004 - 23:37 #27
Du må ikke disable lanforbindelsen, da det er den der skal bruges til at forbinde til routeren.
Avatar billede wumpus Nybegynder
20. maj 2004 - 10:15 #28
Jeg havde ikke nogen selvstændig LAN-forbindelse på min liste over forbindelser. LAN-forbindelsen var bundet til broen.
Jeg adskilte dem og deaktiverede broen og den trådløse forbindelse.
Den adresse jeg fik frem var 192.168.1.35.
Jeg spoofede den, men igen fik routeren ikke tildelt en IP-adresse.
Der var dog en effekt - jeg kan ikke længere komme på nettet overhovedet, også selvom jeg har forsøgt at sætte LAN-forbindelsen tilbage under broen.
Noget sker der, det går bare den forkerte vej :-)
(Er p.t. på nettet fra arbejde).
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2004 - 10:43 #29
Sikke noget møg.
Når du kommer hjem, så tag netkortet ud af "broen" igen, sæt det direkte i webspeed modem'et og kør en
ipconfig /release
og derefter en
ipconfig /renew
i en dosboks og se om du får tildelt en ipaddresse fra webspeed.
Hvis ikke, så ring til webspeed hotline og forklar dem problemet. De kan se hvilke netkort der er registreret på dit abonnement og resette dem centralt. Engang imellem går det galt i deres registrering og så kan man gøre hvad som helst uden effekt.

Hvis supporteren er flink, kan du prøve at spørge om han lige vil se hvad der bliver registreret når du sætter den trådløse router på. (men da du har spoofet macaddressen, bør han ikke kunne se forskel)

Sorry, at problemet blev værre af mine råd, men webspeed kan engang imellem være lidt træls at slås med p.gr.a. deres registrering af macaddresser.
Avatar billede wumpus Nybegynder
20. maj 2004 - 23:29 #30
Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : WUMPUS2
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Blandet
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort Netværksbro (Netværksbro) 3:

      Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : MAC-bro-miniport
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 02-08-0D-5F-CC-03

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : webspeed.dk
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100 VE-netværk
sforbindelse
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-08-0D-5F-CC-03
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 80.167.194.243
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 80.167.194.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.10.172
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.10.41
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 20. maj 2004 23:19:59
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 23. maj 2004 23:07:25

Okay, jeg kom på nettet igen. Jeg får nu ovenstående at vide. Hvad er det præcist for et IP-nummber jeg gerne vil have routeren til at spoofe?
Tak igen.

Mvh
Avatar billede wumpus Nybegynder
20. maj 2004 - 23:36 #31
Øh... jeg prøvede lige at køre guiden igennem uden at spoofe noget... og så lige pludselig virker den trådløse forbindelse...
Jeg må tilstå at jeg ikke overhovedet forstår hvad det handlede om... men meget stor tak for al hjælpen!!

Mvh
Avatar billede wumpus Nybegynder
20. maj 2004 - 23:37 #32
Tonny, sender du ikke et svar så jeg kan give dig de nok så beskedne point...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2004 - 23:40 #33
Her er svaret, men jeg må indrømme at jeg ikke fatter, hvorfor det pludselig virker, uden du har spoofet macaddresen *s*
Men et stort tillykke herfra.