Avatar billede nicknamehater Nybegynder
19. maj 2004 - 14:23 Der er 12 kommentarer

Problemer med HD fra Hitachi. Viser kun 31 gb ud af 120 gb

Under installationen af WIN XP begynder den pludselig at formattere HD. Efter endt formation viser den nu kun 31 gb
som, men HD er på 120 GB.

Da der samtidigt ligger en masse filer på disken som jeg skal bruge har jeg prøvet at hente dem ud. Næsten alle de programmer jeg har brugt har godt kunne finde de filer jeg mangler, men ingen af dem har kunnet extracte dem.

Jeg har brugt følgende programmer;

- Partion Magic 8
- Ontrack Easy Recovery
- Hitachi Fitness Drive Test
- PC File recovery

Jeg er efterhånden ved at være derhenne hvor jeg er ved at være ligeglad med filerne. Hjælper en low-level formattering eller hvad skal der til ?

Sidst men ikke mindst har jeg prøvet at flytte på jumperne da der åbenbart er en eller anden latterlig funktion med at man kan nedsætte størrelsen kunstigt til 32 gb, men dette har heller ikke hjulpet.
Avatar billede asp-rallye Nybegynder
19. maj 2004 - 14:26 #1
Det kan være bios der ikke understøtter en støre hd!!
Har maskinen kørt med den hd før?
Avatar billede peet-49 Novice
19. maj 2004 - 14:28 #2
Se efter om den ikke er jumpet til limit.
Avatar billede nicknamehater Nybegynder
19. maj 2004 - 14:38 #3
Har lige købt maskinen så BIOS skulle meget gerne understøtte store HD. Maskinen har ikke kørt med denne HD før, og den er ikke jumpet til limit ( iflg. Hitachi's egen hjemmeside )
Avatar billede nopsen Ekspert
19. maj 2004 - 14:43 #4
Lyder til at du har formateret den som FAT32 partition, du skal vælge NTFS.
Avatar billede peet-49 Novice
19. maj 2004 - 14:43 #5
Se efter i bios, om HD er sat til auto.
Avatar billede peet-49 Novice
19. maj 2004 - 14:44 #6
nopsen>det er ligemeget om det er FAT32 eller NTFS
Avatar billede nopsen Ekspert
19. maj 2004 - 14:52 #7
peet49> hvorfor er det ligemeget? Win xp formaterer kun op til 32 GB på en FAT32 partition.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. maj 2004 - 14:54 #8
Læs her om FAT32 og WinXP
"You cannot format a volume larger than 32 gigabytes (GB) in size using the FAT32 file system during the Windows XP installation process. Windows XP can mount and support FAT32 volumes larger than 32 GB (subject to the other limits), but you cannot create a FAT32 volume larger than 32 GB by using the Format tool during Setup. If you need to format a volume that is larger than 32 GB, use the NTFS file system to format it. Another option is to start from a Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition (Me) Startup disk and use the Format tool included on the disk.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314463&Product=winxp
Avatar billede nopsen Ekspert
19. maj 2004 - 15:00 #9
Det er næsten sikkert at det er det som er problemet, du skriver at den pludselig begyndte at formatere.. lige inden den formaterer, får du mulighed for at vælge hvordan den skal formateres, hvis du bare trykker enter uden at vælge noget, risikerer du netop at den gør det som FAT32.
Avatar billede nicknamehater Nybegynder
19. maj 2004 - 15:13 #10
Det vil sige at den skal formatteres igen med NTFS filsystem, og så virker det ?
Gøres det nemmest via win 98 startup disk eller er der andre forslag ??
Avatar billede nopsen Ekspert
19. maj 2004 - 15:28 #11
Nej du skal bare gøre det via installations cd'en med xp.
Avatar billede nopsen Ekspert
19. maj 2004 - 15:30 #12
du booter op normalt igen på skiven, og så skal du umiddelbart efter det punkt hvor du kan slette og oprette partitioner vælge NTFS, så kører det.