Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 17:41 Der er 31 kommentarer og
10 løsninger

30GB ses som 1,97

Hvordan får han rettet subj?

En 30GB disk ses i en P2 win2k adv. server som 1,97

Avatar billede top Nybegynder
14. februar 2001 - 17:47 #1
Kan Bios håndtere den størrelse?
Der ligger grænser ved 512Mb, 8,4Gb og en endnu højere..
Check om din bios er forberedt, og hvis ikke opgrader den..
Avatar billede smms Nybegynder
14. februar 2001 - 17:48 #2
har du sat jumperne ordentligt, der er nemli en indstilling til at gøre drevet størrelse til 2Gb
Avatar billede makse Nybegynder
14. februar 2001 - 17:48 #3
Lyder som om at når man har brugt Fdisk, har sagt nej til understøttelse af store diske.

Kør Fdisk igen, fra en windows boot disk.
Med mindre det som sagt er et Bios problem. Opgrader bios, hvis det er tilfældet.
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 17:59 #4
>>>Top: Hvordan checker jeg det?, den kører allerede en ca. 4GB på primær

>>>smms: Jeps, det virker på en anden comp.

>>>Makse: Fdisk under Windows 2000 adv. server?, hvordan?
Avatar billede top Nybegynder
14. februar 2001 - 18:01 #5
Det burde stå i manualen til motherboard\'et..
Avatar billede ricky Nybegynder
14. februar 2001 - 18:02 #6
top>> ja, næste grænse er 2TB...

der er nu en grænse mere, der netop hedder 2GB - og denne optræder stadig i.f.m. NTFS... Man kan slet ikke boote på NTFS - men er nødt til at lave en FAT partition til at boote på... denne er på 2GB hvis NT/W2k får lov til at bestemme...

mora>> ergo skal du have fat i \'computer management\' - og der skulle du gerne kunne oprette en ny partition på disken...

Det kan som andre har nævnt også være en BIOS ting - men så skal maskinen umiddelbart være 4-5 år gammel... og så installerer man vel ikke W2k server ?
Avatar billede freeman Nybegynder
14. februar 2001 - 18:03 #7
Prøv at installere Partation Magic på en computer, sæt så din 30Gb harddisk i, og formater den til NTFS format.. Så tror jeg det kommer til at virke :-)
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 18:09 #8
>>>Freeman: Lad os nu lige holde os til ægte partitioner

>>>Ricky: Jeg har lige slette partitionen, og trykket på \"create new\", der skal jeg så vælge størelse, og maks er sat til 2012MB  ?

Avatar billede otte Nybegynder
14. februar 2001 - 18:27 #9
du har formateret disken forkert du har brugt alm fat og den kan ikke være større end 2 gb.
Du skal bruge enten fat 32 eller ntfs.
Du starter bare diskadministrator og reformaterer disken og vupti nu har du all data ledig.
Hvis du kigger i diskadministratoren kan du se at der er hele den fysiske disk med sine 30 gb
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 18:35 #10
Det var nu NTFS formateret, har lige gjort det igen... 1,97GB
Avatar billede drean Nybegynder
14. februar 2001 - 19:02 #11
Hvis du bruger en gammel version af Fdisk kan den ikke lave større partitioner end ~2 GB
Avatar billede wismann Nybegynder
14. februar 2001 - 19:14 #12
Det kan være at der fejl på din HD

Wismann
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 19:14 #13
Hvor er det lige i finder FDisk når den kører win2k adv server?
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 19:15 #14
>>>Wismann: Kommentar fra mora  14/02 2001 17:59:11    - så, nej
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
14. februar 2001 - 20:15 #15
dav Mora
hvis du kan finde din harddisk inde i egenskaber  inde i windows, så prøv at kør en fdisk inde fra WINDOWS

>>>>>>>>>>>>>Cyber_Freak<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 20:24 #16
Søgte efter \"fdisk\", ingen exe, com filer ...
Avatar billede freeman Nybegynder
14. februar 2001 - 20:28 #17
hvis man skmækker Windows2000 Cd\'en i og booter på den, så kan man lade som om man vi installeret.. Så kommer man i i noget Fdisk a\' like, hvor man kan vælge NFTS/FAT.. prøv det :-)
Avatar billede freeman Nybegynder
14. februar 2001 - 20:38 #18
sorry, at jeg ikke kan stave.. :-(
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 20:40 #19
>>>Freeman: Nu ved du jo hvordan de CD-Drev har det ik :-)
Avatar billede slasher Nybegynder
14. februar 2001 - 21:12 #20
Et forslag: Hvis du har Partition Magic fra Power Quest, så brug det til at formatterer din HDD. Programet kan se alt plads på din HDD også det ubenyttede. Det kan ikke fås gratis nogen steder, i tilfælde af du ikke har programmet, mener jeg der er nogle steder hvor man kan få det som demo 30 dages model, prøv for eksempel tucows.com

SLASHER
Avatar billede burningice Nybegynder
14. februar 2001 - 21:27 #21
okay... lad os da lige få eet på det rene... har din bios fundet harddisken som en 30 gb?? Det er nemlig den første forudsætning for at få det til at virke
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 21:39 #22
Nej, biosen siger ikke 30, men 1,97GB
Avatar billede gnaifer Nybegynder
14. februar 2001 - 22:14 #23
så er da biosen
få den opdaterret
Avatar billede burningice Nybegynder
14. februar 2001 - 22:24 #24
hehehe...

sig mig, hvor gammel er din computer?? Hvis det ikke hjælper at opdatere bios, kan man installere en EZ-bios på harddisken som snyder windows så den ser den som den nu engang er.
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 22:35 #25
Ved ikke helt hvor gammel den er :)

Det er ikke mig der har stået for anskaffelsen ...
Avatar billede spt Nybegynder
14. februar 2001 - 22:55 #26
Sæt den store harddisk til at være den primære formater hele svineriet. Fjern alle partitioner (og jeg mener virkelig alle både på din lille og på din store). Fdisk den nu om og vælg stor partition (FAT32).
Hvis din maskine kan køre win2k med en pæn hastighed kan du godt skrotte de andre besvarelser med gamle motherboard drivere, diverse fuskeprogrammer som med glæde vil gøre dit liv surt fra tid til anden ved at foresage systemsammenbrud osv.
Avatar billede mora Nybegynder
14. februar 2001 - 23:18 #27
Win2k kører fint på den, nu kører den jo godt nok kun server, men det er ikke specielt langsomt :)

Jeg kan ikke bare lige slette alt på den lille disk, da den kører diverse servere, så nedetid skal være minimal .)
Avatar billede spt Nybegynder
15. februar 2001 - 08:16 #28
Den var værre men der er nok ikke andre muligheder
Avatar billede mora Nybegynder
15. februar 2001 - 13:19 #29
Men kan man ikke køre fdisk uden at skulle formatere det hele ?
Avatar billede mora Nybegynder
15. februar 2001 - 16:51 #30
Det er Phoenix Bios 4.0 Release 6.0

Nogen der ved hvor man kan finde opdateringer?
Avatar billede top Nybegynder
15. februar 2001 - 17:02 #31
Ok nu er alle vidst efterhånden overbevist om at det er bios...

Men du kan ikke bare skifte til en tilfældig anden bios, da den er afhængig af hvilket motherboard den sidder i. Derfor skal du hente en ny bios fra producenten af motherboardet, hvis denne har lavet en ny..
Avatar billede mora Nybegynder
15. februar 2001 - 18:22 #32
Tja, når nu den kører phoenix, skal man så ikke bare se om man kan finde en opgradering til den ?
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2001 - 19:35 #33
nope... sådan leger man ikke... i dag er det award der efterhånden laver størstedelen af bios\'erne i nyere computere... men man skal sq stadigvæk hente selve bios filen fra producenten, og den skal passe til bundkort, altså modellen.

Hvilket bundkort er det?? evt, hvilken harddisk er det, for så vil en softwarebios, ala EZ nok være det nemmeste. Bare hvis du ikke vil ud og lege med biosopdateringer...
Avatar billede mora Nybegynder
15. februar 2001 - 21:27 #34
Harddisken: IBM harddisk over IDE, 7200 RPM, 30GB disk.

Avatar billede spt Nybegynder
15. februar 2001 - 23:00 #35
HOLD NU JERES KÆFT MED DEN FUCKING BIOS!!!!!
(men de kan nu godt have ret det lyder bare lidt sindsygt når en 4 gb hardisk godt kan vises).
Før du kaster dig ud i en formattering om fdiskning.(Jo det er nødvendigt det er kun selve filsystemet der ændres ved en fdiskning uden formattering ikke hardiskens størrelse hvis ikke alt er formatteret og ompartisionere). men prøv dog at lave en seccundær partition på hardisken og se om den vil lave to 1,97 gb hardiske. (Hvis den vil er der ihvært fald ikke noget i vejen med harddisken) men da det ikke er så fed med 15 små harddiske så er eneste udvej omformattering og der efter starte fuldstændig forfra med fdiskningen.
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2001 - 23:15 #36
HOLD SELV KÆFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mora har jo selv sagt det

Kommentar fra mora
Nej, biosen siger ikke 30, men 1,97GB
Avatar billede mora Nybegynder
16. februar 2001 - 01:28 #37
:-) Harddisken er jo testet i en anden comp, og der kører den fint med 30GB.
Avatar billede makse Nybegynder
16. februar 2001 - 01:53 #38
Jeg blander mig lige lidt, uden at råbe. :))

Prøv den her diskmanager, som så styrer din harddisk.
Du kan hente den her: http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DiskManager2000.exe
Og du bør læse det her: http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/dm2kwin.htm
Avatar billede mora Nybegynder
16. februar 2001 - 03:44 #39
Se det ligner noget, det bliver prøver i morgen nat :-)
Avatar billede spt Nybegynder
16. februar 2001 - 12:36 #40
HOLD KÆV! ELLER JEG HENTER MIN MØGGREV!!!!!!
(men som jeg skrev så kunne det jo også være rigtigt nok det forslag som du gav)
Avatar billede mora Nybegynder
17. februar 2001 - 05:05 #41
Ævæv, det virkede ikke.

IBM softwaren står bare og loader, og går så tilbage til windows uden fejlmedelse.

Har droppet det indtil videre.