Avatar billede freshness Nybegynder
16. maj 2004 - 16:54 Der er 10 kommentarer

Hente kildekode ud af compilet fil (delphi)?

Har et program, jeg selv har skrevet i Delphi, for mange år siden. Jeg skal bruge noget fra kildekoden, men den har jeg ikke længere, kun .exe filen.

Jeg ved der findes programmer der kan hente kildekoden ud af et compilet projekt.

Nogle der kender et navn på et sådan program?
Avatar billede stone Forsker
16. maj 2004 - 17:32 #1
næ..du kan aldrig hente kildekoden ud af en exe fil lavet i delphi, det du kan se ved at recompile er alle vcl  og de indstillinger de har. Men koden vil altid blive vist med tal eller bogstaver, alt efter hvilket decompile program du bruger
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2004 - 17:38 #2
Java og .NET er nemme at decompilere med et fornuftigt resultat.

Rigtigt native EXE hvad enten det er Delphi eller C++ kan i teorien også
decompiles forstået på den måde at man kan producere source code med
samme funktionalitet men ikke nødvendigvis ens med originalen.

Det er imidlertid bleeding edge forskning blandt de mere praktisk orienterede
dataloger. Og der er så vidt jeg ved ikke kommet færdige produkter af
rimelig kvalitet ud af det endnu.

Det opfattes normalt som en fordel da det gør det nemmere at beskytte IPR.

Men hvis man har mistet sin source code, så er det naturligvis trist.
Avatar billede mindless Nybegynder
17. maj 2004 - 00:21 #3
Avatar billede stone Forsker
17. maj 2004 - 01:23 #4
http://www.sac.sk/files.asp?name=UTILPROG&page=1&isnew=3&letter=D

nr 22 dede106.zip
kan stort set recreate alle forms men ikke kode
Avatar billede nlf Nybegynder
17. maj 2004 - 17:29 #5
Grunden til at du ikke kan få din kode med variabler og alt det der Delphi tingeltangel igen, er at din kode bliver omsat til Assembler (symbolsk maskinkode) og så til maskinkode, hvor der ikke eksisterer navne til variabler, men kun adresser til disse, så derfor får du ikke meget ud af det hvis du vil have din gamle Object Pascal kode igen.
Avatar billede freshness Nybegynder
18. maj 2004 - 23:44 #6
FAndt så lige i mellem tiden ud af at programmet var skrevet i C... hmm... havde jeg glemt... er det nemmere at hive koden ud af programmer skrevet i C ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2004 - 23:47 #7
Nej.

Der er ikke Dephi forme som jeg kan forstå er nemmere at decompile end koden.

De fleste eksperimentale decompilere er nok i C/C++, men stadig ikke nogen
brugbar løsning.

Du bliver nødt til at skrive koden igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2004 - 23:47 #8
Du kan få disassemblere og hvis du gider kan du læse logikken udfra assembler
koden.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2004 - 23:17 #9
OK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2004 - 23:11 #10
??