Avatar billede ellert Nybegynder
15. maj 2004 - 14:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Photoshop sjov !

Hej!

En lille udfordring; den der finder på den bedste måde at lave streger som disse http://www.fischerhemden-schachtschneider.de/flaggen/japan-kriegsflagge.gif får pointene ;)

Jeg har ikke selv prøvet, men vil bare se, hvor opfindsomme I kan være :)

//MikkelM
Avatar billede spe Nybegynder
15. maj 2004 - 14:45 #1
Den bedste måde er helt klart ikke at lave det i Photoshop men i Illustrator.
Her er det ganske let at lave.
1. Start med cirkelen
2. Tegne den ene røde stråle, f.eks den midt i til højre, gør den noget længere end flaget.
3. Med strålen aktiv vælger du drejeværktøjet, holder alt-tasten nede og klikker i centrum af cirkelen. Tast 22,5 grad i drejedialogboksen og klik på Copy.
4. Brug kommandoen Transform again 15 gange.
5. Tegn et rektangel der har flaget størrelse.
6. Vælg alt og brug kommandoen Object->Clipping Mask->Make
7. Vælg masken og læg en sort streg på i passende tykkelse.
Avatar billede spe Nybegynder
15. maj 2004 - 14:50 #2
Avatar billede ellert Nybegynder
15. maj 2004 - 14:51 #3
smart :) jeg venter lidt med pointene - det kan være andre har forslag, men det der er sgu smart! Det kan være jeg bør bruge illustrator noget mere ..
Avatar billede weblex Nybegynder
15. maj 2004 - 15:05 #4
Måske næsten lige så nemt i PS?

1. Start med cirklen
2. Lav en selection som er smal i den ene ende og bred i den anden (lav først en rektangulær slection og derefter vælges select-tranform selection. Tag fat i hjørnerne mens du holder shift+ctrl+alt nede). Sørg for at selectionen går fra centrum af cirklen.
3. Fyld med rød farve vha. malerspanden.
4. Vælg igen transform selection. Indtast 22,5 grad og sørg for at omdrejningspunktet (det lille "sigtekorn") flyttes til centrum af cirklen.
5. Fyld med farve
6. osv...
Avatar billede ellert Nybegynder
15. maj 2004 - 15:16 #5
også smart
Avatar billede kdn Nybegynder
15. maj 2004 - 15:20 #6
Her er den lavet i Photoshop:

http://www.dacke.dk/japan.gif

- hvis du vil have psd-filen må du smide en mailadresse...
Avatar billede ellert Nybegynder
15. maj 2004 - 15:23 #7
kdn .. den er jo fin .. forklar?
Avatar billede c-p-h Nybegynder
15. maj 2004 - 15:33 #8
du må meget gerne sende mig en psd fil.

filipd @ ofir.dk
Avatar billede kdn Nybegynder
15. maj 2004 - 16:13 #9
weblex's forklaring stemmer temmelig meget overens med min fremgangsmåde
Avatar billede ellert Nybegynder
15. maj 2004 - 16:25 #10
nu hedder kategorien jo photoshop, så selvom spe kom først, så må det være rimeligt, at weblex får pointene! Mange tak allesammen ..
Avatar billede weblex Nybegynder
15. maj 2004 - 16:30 #11
Jeg takker... :-)
Avatar billede spe Nybegynder
16. maj 2004 - 17:51 #12
Regnede heller ikke med at få points da mit svar ikke var til Photoshop.
Men min budskab var egentlig også blot at man som god håndværker skal vælge det værktøj der er bedst og det er ikke altid Photoshop er det bedste værktøj.
Udover hvor let det er i Illustrator så har den slags rentegninger fordelen at det er skalerbart uden at tabe kvalitet. Det vil sige et sådan flag, et logo o.lign. som man ofte skal bruge i mange forskellige sammenhænge bedst laves i vektor. Så kan det bruges på store flag og på små visitkort uden at skulle tegnes forfra til hver sin slags brug.