Avatar billede bennyhills Nybegynder
15. maj 2004 - 13:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Garanti ved online køb af hardware

Hej.

D. 28-08-03 købte jeg et nyt Grafikkort, ved en onlineforhandler (Fairware.dk) Nu er blæseren til Grafikkortet gået i stykker, på den måde at den larmer helt vildt, jeg påpeger dette via en mail til forhandleren, og han skriver tilbage, at det er muligt at købe en ny blæser for 399.- ??
er der ikke noget garanti der dækker, kortet er under 1 år gammelt?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. maj 2004 - 13:42 #1
der er 2 års reklamationsret...
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. maj 2004 - 13:43 #2
Selvfølgelig er der garanti!!!
Den samme som hvis du købte kortet i en butik!
Avatar billede bennyhills Nybegynder
15. maj 2004 - 14:25 #3
Så vil i give mig ret i at jeg ikke skal betale for at få fixet min køler/blæser, at det må være for deres regning og ikke min ??

Hvad gør jeg hvis de nægter??

Kortet er på INGEN måde blevet misligholdt, overclocket eller noget andet.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. maj 2004 - 15:26 #4
har selv oplevet at en blæser gik på et grafikkort og fik en ny (blæser).
Du bør selvfølgelig kunne få den byttet - det er da rimeligt.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. maj 2004 - 15:28 #5
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 16:56 #6
Hej

Der er ikke garanti på kortet og dettes dele, medmindre en sådan er aftalt mellem sælger og dig.

Men købeloven gælder naturligvis stadig. Efter kbl. § 83 løber der en reklamationsfrist på 2 år fra 28.08.03. Idet der er gået mere end 6 mdr. fra du fik grafikkortet påhviler bevisbyrden som udgangspunkt dig.

Vær opmærksom på at sælger kan vælge at prøve at afhjælpe manglen forinden han giver dig en ny, jf. kbl. § 78, stk. 3.

Ovennævnte gælder forbrugerkøb og der er i forhold til købelovens regler om mangelsbeføjelser ikke forskel på om du køber varen på internettet eller i en "fysisk" butik.

Med venlig hilsen

stud. jur.
Maygan
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 17:09 #7
Jeg glemte vel egentlig at svare på dit spørgsmål.

1. Nej du skal ikke betale for at få kortet lavet, sælger bærer naturligvis risikoen for at kortet er defekt, men jf. mit svar har du bevisbyrden.

2. Hvis sælger nægter, bør du sende et "alm." brev, det plejer at virke bedre end en e-mail. Du kan ikke rigtig bruge forbrugerrådet til noget, idet kortet kun koster kr. 399,-. Konklusionen må derfor være at der desværre ikke er meget at gøre, såfremt sælger nægter at opfylde hans pliget i henhold til købeloven.

Maygan
Avatar billede bennyhills Nybegynder
15. maj 2004 - 17:51 #8
kortet gav jeg 3200.- for de 399.- er den pris sælger tilbyder mig en ny køler til.
Avatar billede (nedlagt profil) Nybegynder
15. maj 2004 - 17:53 #9
Så er det jo noget andet, jeg skal til 30 års fødselsdag i aften, men giv mig din email adresse så kan jeg skrive til dig i morgen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. maj 2004 - 19:19 #10
maygan> der er svaret korrekt - at du uddyber er fint, men svaret det er der dog.