15. maj 2004 - 13:28Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Garanti ved online køb af hardware
Hej.
D. 28-08-03 købte jeg et nyt Grafikkort, ved en onlineforhandler (Fairware.dk) Nu er blæseren til Grafikkortet gået i stykker, på den måde at den larmer helt vildt, jeg påpeger dette via en mail til forhandleren, og han skriver tilbage, at det er muligt at købe en ny blæser for 399.- ?? er der ikke noget garanti der dækker, kortet er under 1 år gammelt?
Der er ikke garanti på kortet og dettes dele, medmindre en sådan er aftalt mellem sælger og dig.
Men købeloven gælder naturligvis stadig. Efter kbl. § 83 løber der en reklamationsfrist på 2 år fra 28.08.03. Idet der er gået mere end 6 mdr. fra du fik grafikkortet påhviler bevisbyrden som udgangspunkt dig.
Vær opmærksom på at sælger kan vælge at prøve at afhjælpe manglen forinden han giver dig en ny, jf. kbl. § 78, stk. 3.
Ovennævnte gælder forbrugerkøb og der er i forhold til købelovens regler om mangelsbeføjelser ikke forskel på om du køber varen på internettet eller i en "fysisk" butik.
Jeg glemte vel egentlig at svare på dit spørgsmål.
1. Nej du skal ikke betale for at få kortet lavet, sælger bærer naturligvis risikoen for at kortet er defekt, men jf. mit svar har du bevisbyrden.
2. Hvis sælger nægter, bør du sende et "alm." brev, det plejer at virke bedre end en e-mail. Du kan ikke rigtig bruge forbrugerrådet til noget, idet kortet kun koster kr. 399,-. Konklusionen må derfor være at der desværre ikke er meget at gøre, såfremt sælger nægter at opfylde hans pliget i henhold til købeloven.
maygan> der er svaret korrekt - at du uddyber er fint, men svaret det er der dog.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.