Avatar billede badassguy Nybegynder
15. maj 2004 - 11:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af Computer

Jeg er lige blevet konfirmeret og har fået skærm og alt mugligt andet og nu vil jeg så gerne ha købt en computer!
Jeg søger derfor en der vil hjælpe/guide mig i hvad jeg skal købe og hvorfor lige det! Så det hele passer sammen!
Jeg opgiver gerne min msn hvis nogen er intresseret!

//BadAssGuy
Avatar billede jindox Nybegynder
15. maj 2004 - 11:55 #1
Hej du.

Det er jo meget op til dig selv hvad du ønsker ?!
Har du prøvet at klikke lidt rundt hos de forskellige online forhandlere? ... du kan evt starte hos www.prc-data.dk
En helt anden ting er jo hvor mange penge du har lyst til at spendere :o)
Avatar billede badassguy Nybegynder
15. maj 2004 - 12:39 #2
Ja.. jeg har jo skærm headset tastatur og mus og køber snart nogle højtalere..
Den hjælp jeg søger er vejledning i hvad jeg skal købe.. vil nok  spendere op mod 7000-8000 ved ik helt hvad der er normalt at spendere på en computer :)
Har du da forstand på sårn noed pis jindox ? :D
Avatar billede jindox Nybegynder
15. maj 2004 - 13:19 #3
Det er der vel ingen der har - eller omvendt, det er jo ikke alle der har de samme præferencer.
Hvis du skal købe noget, altså efter min menning, så skal du selv samle det og holde dig væk fra færdige desktops (ibm, dell, siemens... osv)

Jeg ville vælge en P4 frem for AMD. Hurtigste pt er 3,4 GHz, men den er mange tusinde kr dyrere end en 3 GHZ, så jeg ville vælge den "langsomme" og i stedet bruge pengene på et bedre grafikkort.

Du skal sørge for at finde ram der passer. Vælger du en 3Ghz P4 er du ude efter PC3200 DDR Ram og de skal side i "Dual Channel Mode" ... betyder bare du skal have to ens blokke i stedet for en stor. 2 x 256mb kan gøre det, men 2x512mb er at foretrække.

Vælg en SATA harddisk... gerne på over 120 mb, men igen.... det er jo individuelt. Mærke er vel næste underordnet, bruger selv seagate da de larmer lidt mindre.

For at det hele passer sammen skal du finde et bundkort. Det skal have en 478 slot, hvis altså du vælger en P4. Derudover skal det understøtte SATA og efter min menning er on-board lyd ok. Jeg bruger asus...

Grafikkort er noget af det sidste du mangler. Her ved jeg ikke helt hvad der er smartest. Det skal enten være en nVidia FX klon eller en Radeon klon. Et Radeon 9800, m 256 mb ram eller et FX5800 med 256 mb ram ville nok passe.

Det sidste du så mangler er et kabinet, dvd drev... og det var vist det!

Enten render du ind i en butik og spør dem om at lave et tilbud på noget der matcher, eller også kigger du på de forskellige shops på nettet og finder noget der ligner... eller så gør du noget hel tredje - det er et frit land :O)
Avatar billede logiq Nybegynder
15. maj 2004 - 13:42 #4
Du kan prøve at ringe til LogIQ på 36751575 på mandag, og spørge efter Ulrich, så skal jeg nok give dig en god vejledning.
Avatar billede badassguy Nybegynder
15. maj 2004 - 14:08 #5
Tak begge to.. :D det er lige det her jeg søgte..
LogIQ jeg ringer på mandag ;)
Jindox er du intreserret i stemmesamtale fx via msn eller andet ?

//BadAssGuy
Avatar billede badassguy Nybegynder
15. maj 2004 - 15:25 #6
Spørgsmålet er ikke lukket søger stadig andre der vil hjælpe...
Avatar billede jvnega Nybegynder
15. maj 2004 - 16:34 #7
Skal det være en du selv skal samle eller vil du gerne købe en hel samlet?
Avatar billede badassguy Nybegynder
15. maj 2004 - 16:50 #8
Jeg vil helt klart selv samle den!
Avatar billede jvnega Nybegynder
15. maj 2004 - 17:19 #9
Oki..! :D

Hvis du skal game vil jeg helt klart vælge en AMD og så et bundkort med Nforce 2 chipsæt det gir max ydelse i spil!

Så skal du ha pc2700 ram i stedet for, ellers vil de køre a-synkront med cpu'en....
Og som Jindox siger er dual-channel at foretrække!

SATA er lidt hurtigere end IDE men med dit behov vil en IDE helt sikkert være fint!

Af bundkort skal du så ha et Socket-A bundkort i stedet for, det skal jo også passe til AMD. Asus er kvali-vare men et Soltek eller Epox er heller ikke helt dårligt! Jeg bruger selv Soltek...

Du skal da klart ha et Radeon 9800 pro, det er det kort der lige for tiden giver mest for pengene, hold dig langt væk fra GeForce, de er lang bagefter ATi!

Resten er vist forklaret ;)

Men hvis du ønsker det, kan jeg da godt prøve at sætte noget sammen til dig....
Det er nok det smarteste er hvis der er noget i nærheden, når du selv vil samle, så er du fri for at skulle betale en masse i fragt...

Der er også mange shops, hvor du kan vælge det du har brug for og så få dem til at samle og teste...
Avatar billede badassguy Nybegynder
15. maj 2004 - 17:22 #10
hmm det lyder godt.. ja jég skal spille på den! Den skal kunne trække Counter Strike og noed af det nyere der kommer uden at lagge! Mit næste skridt er nok at ringe til LogIQ på mandag.. :)
Avatar billede jvnega Nybegynder
15. maj 2004 - 17:31 #11
Det er jo helt fair...! ;)
Men ellers må du jo bare spørge..!

Men jeg vil da lige anbefale dig GREENdatas gamer pc'er (hvis man da må det), de er rigtig fede til prisen, og de passer vist meget godt til dig..! :D
Avatar billede badassguy Nybegynder
15. maj 2004 - 17:33 #12
Hvad er det ?
Samlede PC'er ?
Avatar billede jvnega Nybegynder
15. maj 2004 - 21:24 #13
Det er helt samlede pcer.... De samler og tester den så den er helt klar når du får den hjem...!
Avatar billede badassguy Nybegynder
16. maj 2004 - 11:12 #14
okay.. hmm ved ik helt der er sq så mange gode råd.. :D
Ringer til logIQ og hører hvad de har at sige :P
Avatar billede badassguy Nybegynder
16. maj 2004 - 11:14 #15
Men derfor vil jeg gerne stadig have flere råd.. kom nu igang derude eksperter :)
Avatar billede badassguy Nybegynder
16. maj 2004 - 20:47 #16
Jeg har været rundt og kigge forskellige steder... selv på Edbpriser.dk kan jeg ik finde en AMD processor med over ca. 2.4 GHz
Avatar billede badassguy Nybegynder
16. maj 2004 - 20:48 #17
er de virkerlig ik større ?
Avatar billede maiden Nybegynder
25. maj 2004 - 16:28 #18
Hey!!
Der er sgu kun én ting for dig at gøre
log på www.bjtrading.dk
kig hvad de har, ring til dem og få dem til at råde dig.
De er kanonbillige!!!
Avatar billede badassguy Nybegynder
03. juli 2004 - 12:54 #19
sry.. jeg fik ikke svar på det jeg søgte.. men ellers tak..
Avatar billede logiq Nybegynder
04. juli 2004 - 14:30 #20
Du ringede jo heller ikke!!!

Ufint, men jeg er da heldigvis ligeglad med pointene!
Avatar billede badassguy Nybegynder
05. juli 2004 - 18:17 #21
Nej .. det er sq rigtigt.. det glemte jeg, sry... har også fundet ud af hvad jeg vil have.. mangler bare Graffikkort.. hvis du stadig gerne vil have pointene så skriv så skal jeg fortælle dig hvad jeg ellers skal have så du kan se hvilket graffik kort der passer til..