Avatar billede driver8 Nybegynder
14. maj 2004 - 18:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CPU og System temp. er den normal?

Hmm, ved ikke om nogen læser mit gamle post længere, så jeg opretter et nyt, det er så også et nyt spørgsmål :-)

Jeg har nu skiftet CPU blæser og PSU til de anbefalede i denne post "http://www.eksperten.dk/spm/497866", samtidig har jeg så sat filter i kabnietet, og det har hjulpet betydeligt. Støjen er nede på et minimun når jeg tænder. Men jeg vil lige høre om de temperaturer jeg har nu er normale, da de gør at blæserne kører lidt mere efter en længere oppetid.

Ved opstart er CPU ca. 30-35 og system er 28-30 efter en 15 min. er den så ca. 41-42 for CPU og 37-40 for system. Ved brug af CPU stiger den til 44-50 og systemet ryger op på omkring 40-42.

Er dette normale temperaturer, eller kan jeg gøre noget for at holde dem nede, og dermed holde blæserne mere i ro?

Skal siges at computeren står inde i en kasse som jo selvfølgelig også er med til at holde på varmen, men samtidig også støjen, den er dog helt åben bagtil.

Grunden til jeg også er i tvivl om hvorvidt CPU tempen er for høj er da jeg påførte kølerpastaen på cpuen og satte køleren på, kom jeg til at løfte den igen efterfølgende og fik derved kølerpastaen tværet ud, så den måske ikke dækker optimalt.

Har også tjekket i BIOS og der stod temp. ligefrem til 54c, og system på 42. Hvad skal jeg tro på? Bruger PCAlert4 som fulgte med mit MSI bundkort.

Håber nogen lige kan dele lidt viden :-)
Avatar billede akl_gr Nybegynder
14. maj 2004 - 20:18 #1
Hvis du bruger en AMD cpu er din temperatur rigtig fin, mens den nok er i overkanten hvis du bruger Intel. Vi kan bedre hjælpe dig hvis du beskriver lidt bedre hvad din hardware konfiguration er. Jeg har kigget i det indlæg du linker til, men der står heller ikke noget om det.
Avatar billede driver8 Nybegynder
15. maj 2004 - 00:04 #2
My fault :-)

Det er en Intel P4 Northwood 2.4, MSI bundkort. Har kun blæser på CPU og så strømforsyningen. Mangler i flere oplysninger?
Avatar billede driver8 Nybegynder
15. maj 2004 - 04:02 #3
Har lige testet i 5 minutter med Prime95, og fik tempen op på 67c på CPU og 42 i system. Har lige haft taget kølerprofilen ud, renset med sprit, og så påført nyt lag kølerpasta, og denne gang et meget tynd lag, fordelt jævnt, så jeg tror ikke der er mere at hente der. Kan jeg overhovedet regne med den temp. den siger min CPU har?

I så fald hvad bør jeg så gøre nu, hvis noget?
Avatar billede akl_gr Nybegynder
15. maj 2004 - 08:48 #4
Hvis dit system kører fuldstændigt stabilt, ville jeg overhovedet ikke bekymre mig.
Det er sådan set den bedste indikator for om temperaturen er ok.
Hvis man prøver 5 forskellige programmer til måling af temp. får man 5 forskellige reultater. Det siger jo lidt om nøjagtigheden.
Avatar billede driver8 Nybegynder
15. maj 2004 - 13:39 #5
Ja, jeg må vel gå ud fra at det er ok når det er stabilt. Sidder lige nu med åbent kabinet og mærker på kølerprofilerne, og cpuens er ikke varm. Men MB profilen er, næsten så man ikke kan holde fingeren på den, er det meget alm.?
Avatar billede akl_gr Nybegynder
15. maj 2004 - 13:48 #6
Tjaeh....... Der er jo flere dele i maskinen der kan blive temmelig varme, men som sagt, det er svært at sige hvornår noget er for varmt. However.....så længe dit system kører fuldstændigt stabilt synes jeg ikke der er grund til at bekymre sig.
Avatar billede driver8 Nybegynder
19. maj 2004 - 10:25 #7
Nå men indtil videre kører det stabilt, så jeg må satse på den er god nok, køleprofilen er heller ikke varm på CPU´ en og det må jo være et godt tegn :-)
Tak for hjælpen.