Avatar billede zotykz Nybegynder
10. maj 2004 - 19:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Digital multichannel lyd ud gennem SPDIF

Hej alle eksperter!

Jeg har et lille problem, som jeg håber I kan og vil hjælpe mig med. Her følger først en oversigt over mit udstyr (som er relevant i spørgsmålets sammenhæng):

- ASUS A7N8X-X bundkort m. SPDIF-ud
- JVC RX5032V Digital 5.1 A/V Receiver

På mit bundkort findes et AC97 (Realtek ALC650) CODEC, som understøtter 6-kanals lyd. Jeg kan få 6-kanals lyd ud igennem de sædvanlige 3 analoge minijack-stik (Line Out, Line In og Microphone) ved at vælge nogle passende indstillinger.

Nu er sagen den, at jeg gerne vil have digital lyd ud igennem SPDIF-stikket på bundkortet! Og jeg mener digital lyd HELE TIDEN! Når jeg afspillet DVD-film, eller film med AC3/DTS-lyd, osv. får jeg fin digital lyd ud, som min receiver kan genkende, og afspille. Og tilsvarende, når jeg afspiller almindelig stereo-musik (f.eks. mp3 eller audio-cd) genkender min receiver det som "Linear PCM" hvilket også er udemærket!

MEN: Når nu jeg bruger test-fasciliteterne i bl.a. windows, og Realtek's SoundManager, får jeg kun lyd ud igennem stereolyd ud igennem SPDIF, selvom der bliver sendt multichannel-lyd til de analoge stik.

MIT SPØRGSMÅL ER SÅ: Hvordan får jeg denne multichannel-lyd (som jo hverken er kodet i Dolby Digital eller DTS) ud igennem SPDIF'en, så jeg kan høre den digitalt på min forstærker?

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig, og hvis jeg ikke har formuleret mig tydeligt nok, må I endelig sige til - og jeg skal hjertens gerne uddybe!
Avatar billede grim-reaper Nybegynder
10. maj 2004 - 21:18 #1
mit umiddelbare svar ville være at tjekke om du har de nyeste drivere til dit bundkort og derefter tjekke om dine lydinstillinger er korrekte.

hvis du har gjort det så ved jeg desværre ikke hvad der kan være galt.

håber mit svar kunne bruges.
Avatar billede zotykz Nybegynder
10. maj 2004 - 21:38 #2
Tak for svaret, men desværre har jeg allerede det nyeste nye, både nVidia nForce-drivere og Realtek ALC650-drivere. Har også været inde på ASUS' hjemmeside for at se om der var noget dér, der kunne bruges, men uden held.

Håber der er andre der kan hjælpe.
Avatar billede grav Nybegynder
16. maj 2004 - 17:40 #3
Svjv. understøtter en enkelt S/PDIF udgang kun stereo? Eller er jeg helt forkert på den?
Avatar billede zotykz Nybegynder
17. maj 2004 - 00:51 #4
grav --> S/PDIF er så vidt jeg ved en eller anden form for digital udgang. Den kan i princippet understøtte så mange kanaler det skal være - på digital form! Det betyder at det kræver en digital dekoder - f.eks. en 5.1 Surround Forstærker som jeg har. På den måde kan jeg opnå 6-kanals lyd igennem en enkelt udgang - virkelig smart! S/PDIF-stik findes både som optisk og coaksial.
Avatar billede madhawk Nybegynder
03. juni 2004 - 18:18 #5
Ah, dette gamle problem.

Problemet er to foldet: Hvilken kilde og hvornår signalet bliver afkodet.

Først skal man sikre sig, at den kilde, som man vil have Dolby Digital fra. F.eks. kan det være en DVD-afspiller på en computer. Derefter skal man sikre sig, at lydkortet sender signalet videre, og IKKE afkoder signalet. Så burde det gerne komme ud i et Coaksialt signal (Læs digital signal) igennem denne port. Så skal du så bare klare forbindelse, kabelmæssigt.
Bemærk: Hvis ikke du har en Dolby Digital Encoder på dit lydkort, vil spil og musik kun komme ud i stereo og ikke surround.
Derfor bør man have en opmikser på ens forstærker.

Den anden side er nemlig med afkodning. Man skal sikre sig, at det indbyggede lydkort IKKE klare afkodningen, men kun videresender signalet. Så signalet ikke bliver afkodet flere gange.
Derfor skal evt. software heller ikke afkode signalet, men det skal også sendes videre.

Jeg ved, at hvis du bruger disse test funktioner vil de kun komme ud i stereo, pga. opbygningen af disse test. Den bedste måde at teste på, er at bruge en DVD, og så videre sende signalet. Bare spørg løs, hvis du har flere spørgsmål, dette er en lang og kompliceret affære, som jeg dog har regnet ud :)
Avatar billede zotykz Nybegynder
03. juni 2004 - 22:23 #6
Tak madhawk.

Jeg tror efterhånden også selv jeg har fået styr på det. Det virker fint når jeg bruger dolby-digital kilder (det være sig DVD'er eller AC3-filer). Men problemet eksisterer ikke længere, da det i sin tid opstod fordi mit line-out stik på lydkortet ikke virkede, og jeg derfor istedet gerne ville bruge mit spdif-out til alting... Men nu har jeg fået mit line-out til at virke igen (tro det eller ej, ved at udskifte mit kabinet - ej, tror det havde noget at gøre med en kortslutning på motherboardet grundet ikke-isolerede skruer i det gamle kabinet, eller noget), så jeg lukker spørgsmålet. Men tak for hjælpen til alle, alligevel. Dejligt, at der findes et sted man kan gå hen når man har problemer med ting og sager...