Avatar billede rocksound Nybegynder
10. maj 2004 - 19:17 Der er 8 kommentarer

CPU temp. <50 grader

Hej,

Jeg har en Athlon XP 2400+ FSB 266, med en NorthQ Silent Ice køler.
Idle temperaturen ligger på 51 grader, og det er med en 80mm Papst blæser der kører med 2200 rpm der suger den varme luft ud.
Men når jeg spiller, stiger temp'en til over 60 grader.

Inden jeg fik min Papst blæser, havde jeg en ThermalTake blæser der kørte med næsten 3700 rpm konstant, tror temp. føleren var defekt, så den larmede en del, og jeg skiftede den så.
Men da var temperaturen i full load kun på de 51-52 grader.

Så.. hvad er bedst for mig? Skal jeg købe en støjsvag blæser mere, eller få fat i en kraftigere?
Det jeg er i tvivl om er om jeg får samme effekt ved at montere en ekstra blæser til at suge ud, end hvis jeg anskaffer mig én kraftigere.

Muligheden med en ny CPU-køler er også åben, men er nu ellers glad for min NorthQ, og kan jeg få temp'en ned på andre måder, vil jeg helst det.
Jeg har i øvrigt ikke plads til en blæser i fronten, pga. usb osv.

Gode råd ønskes,

mvh.
Søren
Avatar billede tct Nybegynder
10. maj 2004 - 19:30 #1
Der er et program der hedder KCPUCooler som du kan downloade her: http://www.kt2k.com/download.php der kan du også læse om det... Jeg bruger det og sænker tempraturen¨på min cpu med ca 15 - 20 grader!
Avatar billede peet-49 Novice
10. maj 2004 - 19:34 #2
En temp på 60 grader for en athlon er da fint, den kan klare 95
Avatar billede rocksound Nybegynder
10. maj 2004 - 19:48 #3
Ang. KCPUCooler så kan jeg ikke installere den. Jeg bruger WinXP, og den siger at Win2k og NT har indbygget køling.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2004 - 19:51 #4
Som peet49 skriver er 60 grader for en AMD fint. Det er ikke nødvendigt med køling!
Avatar billede rocksound Nybegynder
16. maj 2004 - 21:11 #5
Jeg ved godt en temp'en ikke er skadelig som sådan, men jo køligere, desto længere levetid.
Jeg har tænkt på at købe ny strømforsyning:
Chill Innovation 350 Watt
--> http://www.tweakup.dk/article/185/dk
Den 120mm store fan i bunden af PSU'en suger den varme luft ud af kabinettet. Det vil også give et temp. fald.
Min nuværende har kun en 80mm fan siddende bagerst.

Er det helt forkert det jeg skriver her??
Gode råd er stadig velkomne..
Avatar billede peet-49 Novice
16. maj 2004 - 21:15 #6
Det har du ret i, men det vil også hæve temperaturen på PSUèn.
Avatar billede rocksound Nybegynder
16. maj 2004 - 21:24 #7
Muligvis.. men den er jo fremstillet sådan. Så det tror jeg ikke blir et problem. Har læst en masse anmeldelser af den, og alle gir den gode karakterer og siger den kører godt og stabilt.
Der er store køleprofiler monteret i den også.
Kølergitteret i bag sørger også for god luftgennemstrømning.

Jeg må sige.. jeg er lidt betaget af den... hehe.. kan man fornæmme det??
Avatar billede rocksound Nybegynder
16. maj 2004 - 21:40 #8
Jeg tror jeg køber den, og så melder jeg tilbage, når jeg ved hvor meget temperaturen er faldet.
Hvis det kan interessere nogen :D.