Avatar billede kurtnygaard Nybegynder
10. maj 2004 - 11:33 Der er 7 kommentarer

Windows XP Genstarter periodisk

Jeg har en ca. 1 år gammel Fujitsu-Siemens PC med Win XP Home edition. Pcén har lige fra starten været opkoblet på Win-update og Panda Anti-virus med automatisk opdatering.  Jeg har nu i ca 3 måneder oplevet et momentvist problem med at PCén efter at der er logget af, pludselig begynder at genstarte når jeg logger på igen. Nogen gange er det lykkedes mig med F8 og genstart i Sidst fungerende konfiguration, nogle gange har det ikke hjulpet.
Jeg har kigget i lignende tråde på denne side og der er mange bud på problemet:
1) Varme. Kan måske være problemet, da jeg har opdaget at PCén kommer på igen hvis den står slukket i ca 1-1½ time før jeg prøver igen. På den anden side så virker blæseren og jeg synes ikke at mit tower står særligt indelukket. Hvordan chekker man om den er for varm ?
2) Ram-fejl. Tja ? Hvordan chekker man det ? Jeg har set henvisning til et link på denne side, men hvilken af de mange muligheder er det så lige man skal downloade ?
3) Virus. Tror jeg ikke på. Panda har aldrig fundet noget og jeg har kørt virus-check på disken flere gange med fuldt opdateret Panda-program og desuden skulle min win være fuldt opdateret mod de kendte huller.
4) Drivere: Error-report fra MSN siger noget om en device-driver der har forårsaget problemet, men ikke videre anvisning. Jeg har forsøgt at geninstallere alle drivere fra min cd-rom og desuden søgt efter opdateringer på win update. Intet har hjulpet.
5) XP-repair ? Jeg har set en anvisning på xp-repair, men min opstarts-cd giver ikke mulighed for valg imellem installation (L) eller repair (R). Den nævner noget omkring partionering som xp ligger på og jeg kan så vælge om jeg vil afbryde eller fortsætte installation. Hvad sker der hvis jeg vælger fortsæt ?
Da jeg absolut ikke er it-teknikker vil jeg nødig skulle geninstallere det hele forfra, da jeg ikke aner meget om hvordan, så at slette hele disken ved geninstallation er mit skrækscenarie.

Håber meget at der er hjælp at hente.

Mvh Kurt Nygaard
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
10. maj 2004 - 11:44 #1
1) Når du booter op så kan du trykke DEL eller F2 for at komme i bios, derinde kan du måske tjekke din temporatur, måske under noget der hedder Hardware Monitor
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
10. maj 2004 - 11:51 #2
Det kunne faktisk godt lyde som et varme problem. Prøv evt. at åbne dit kabinet og støvsug skidtet
Avatar billede serverservice Praktikant
10. maj 2004 - 11:51 #3
1. Varme du kan læse din temp. med hmonitor, http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,7357,00.asp
2. Ram hardware kommer her : Du skal køre chkdsk /f for at rette fejl på harddisken, men det lyder generelt som om du har et hardwareproblem - desværre.

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT  Kør dft for at teste harddisken
http://www.memtest86.com/ Test ram med memtest, test en sokkel ad gangen
http://www.7byte.com/index.php?page=hotcpu Installér og kør hotcpu for at teste cpu stabilitet, grafik. Lad den køre i ca. ½ time . stop og check for fejl.

Vend tilbage med dine resultater så må vi se på dem.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
10. maj 2004 - 12:14 #4
Ja jeg vil også skyde på at det er et varmeproblem du har.  Rengør dine blæsere og køleprofiler for støv.
Avatar billede cp1 Nybegynder
10. maj 2004 - 15:40 #5
dette gode freeware program "EVEREST Home Edition" viser et hav af oplysninger om din pc,bla temperatur,ka hentes her , http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1
Avatar billede cp1 Nybegynder
20. maj 2004 - 01:50 #6
fik du løst problemet ?
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. maj 2004 - 17:35 #7
respons ?