Avatar billede kjs Nybegynder
10. maj 2004 - 11:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

opsætning af exchangeserver i eksisterende netværk

Er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe implementering af en ny fysisk server m. exchange på i et eksisterende netværk hvor vi i forvejen har n windows 2000 server som primær domain controller med AD.

Er der bedst at den nye server også kører win2000 eller kan den køre win2003 - og skal den i givet fald sættes op som standalone eller member server.

Hvis jeg senere akter at bruge den nye server, også til fil/print login server, er der så nogle andre forholdsregler jeg skal ta under opsætningen.
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. maj 2004 - 11:34 #1
Du laver en Windows 2003 member server og smider Exchange 2003 på den. Das ist alles.

Den er så klar når du på et tidspunkt til have AD2003 og du kan så bare gøre den til DC. Du kan også gøre den til DC i dit AD2000 hvis du har lyst. Det eneste er at du skal køre en adprep på dit AD inden, men det skal den nok fortælle dig..

Flere spm så skyd.. :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. maj 2004 - 11:36 #2
Det er der ikke de store proglemer i.

Om du vælger 200 eller 2003 betyder heller ikke det store. Du installere serveren, mends maskinen har forbindelse til nettet, i domænet. herefter installere du exchange ocen på, den vil faktisk guide dig gennem det nødvendige og sætter serveren i det mode den skal
Avatar billede kjs Nybegynder
10. maj 2004 - 13:36 #3
Takker for hurtige kommentarer og svar. Mine næste spørgsmål går så om det vil være klogt at opsætte en Small Business server som den memberserver Exchange skal køre. Eller om jeg gør klogest i ikke at rode med SBS i denne forbindelse. SBS med exchange er jo alt andet lige billigere end at skulle købe de 2 licenser separat.

De server client CAL´s jeg allerede har til min 2000 server, kan jeg bruge dem, på en ny server. Der er noget med at man kan ændre til per seat !!, hvis man har flere servere, men gælder det også blandede servermiljør - 2000 og 2003 ??.
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. maj 2004 - 15:05 #4
SBS skal køre som DC og den skal installeres som den første og eneste DC i forrest'en. Så glem du alt om det. Men du har ret det er meget billigere. :)

Dine licenser har du enten købt per seat eller per server så du skal vælge den der står på dine licens papirer. Du kan opgradere dine 200 cal's til 2003 cal's så vidt jeg ved - men snak med f.eks www.ravenholm.dk om det.
Avatar billede kjs Nybegynder
01. november 2004 - 15:48 #5
Til Dinkie
Selvom det er et stykke tid siden spørgsmålet startede er opgaven dog ikke løst endnu.
Projektet har været udskudt et stykke tid, men skal nu til at tage stilling til en løsning. Kan man ikke demote den primære domænecontroller vi allerede har til alm. server. Og så installere SBS 2003 som Primær domænecontroller ??