Avatar billede jma73 Nybegynder
10. maj 2004 - 11:12 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Dansk tastatur opsætning - tegnsæt

Jeg har installeret Fedora Yarrow.
Jeg har nogle problemer med danske bogstaver når jeg bruger VI(M) over ssh.
Dvs. når jeg bruger VI på min egen maskine har jeg ingen problemer med danske bogstaver.
Men logger jeg ind på en anden maskine (der er flere servere) og bruger vim der, så skrives æøå sådan:
'æ ', 'ø ', 'å '.
Altså der kommer et mellemrum efter.
Hvor skal jeg kigge for at få dette rettet til?
Og der er ikke på serveren jeg logger ind på, for på min gamle maskine havde jeg ikke dette problem.

Hvilket tegnsæt er det man skal bruge? (dk-latin, dk-latin1 - og andre opsætninger a la unicode, UTF-XXXX).

Håber på at få et par hints.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. maj 2004 - 18:09 #1
Med utf8 skulle du være i stand til at skrive og overføre strenge der bruger andet tegnsæt end ASCII.
Vim på den server du har åbnet ssh forbindelse til har åbenbart ikke utf8 support eller lignende. Egentlig mest et gæt, fordi jeg har aldrig set den sætte mellemrum efter et tegn, men i stedet set det skrevet som fucked up ASCII i stedet. Det sker fordi utf8 er multibyte.
Avatar billede jma73 Nybegynder
16. marts 2006 - 15:07 #2
jeg lukker!