Avatar billede theeel Nybegynder
10. maj 2004 - 03:04 Der er 5 kommentarer

er 5.1 højtalere nok til at se film med dolby surround?

Hej
Jeg har et onboard ac97 5.1 lydkort, og vil gerne have surround lyd til spil og film. er 5.1 højtalere nok eller skal jeg have en speciel dolby dekoder?

når jeg lige er igang er der nogen der kan anbefale et højtalersæt i den billige ende?
Avatar billede nse Nybegynder
10. maj 2004 - 06:11 #1
Jeg ved ikke, om jeg har misforstået spørgsmålet, men 5.1 angiver blot, at der kan tilsluttes 5 højtallere, udover 5.1 findes der også 7.1, hvor der kan tilsluttes 2 ekstra fronthøjtallere. 5.1 er 1 center-, 2 front- og 2 baghøjtallere. Det er på sin vis ligegyldigt, hvilken højtallere du bruger, det vil blive gengivet i surround sound, men selvfølgelig har det stor indvirken på kvaliteten, hvilken højtallere det er og, at de passer sammen.
Avatar billede theeel Nybegynder
10. maj 2004 - 06:37 #2
hmmm
det jeg ikke er klar over er om jeg får rigtig dolby surroundlyd når jeg fx ser dvd, eller om jeg også skal købe et bedre 5.1 lydkort...
Avatar billede summer Mester
10. maj 2004 - 08:33 #3
ac97 5.1 lydkortleverer jo surround signalet, og du har ikke brug for andet end 5 højtalere + en sobwoofer
Avatar billede zotykz Nybegynder
10. maj 2004 - 20:05 #4
Du nøjes simpelthen bare med et 5.1 højttalersæt til PC.

I konfigurationsprogrammet til dit onboard ac97 lydkort (SoundManager hvis det er den fra Realtek), kan du indstille det, således at Mikrofon-stikket bliver til et Surround Left/right-stik, og så Line In-stikket bliver til et Center/subwoofer-stik, og vupti: Så har du alle 6-kanaler der skal til at skabe et vellydende surround-lydfelt! God fornøjelse.
Avatar billede zotykz Nybegynder
10. maj 2004 - 20:07 #5
Hvad angår højttalersæt i den billige ende, her er et godt sæt fra Creative:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13564

Edbpriser er iøvrigt godt til at finde den slags ting med. Gå efter "stjernerne".