Avatar billede luka Nybegynder
10. maj 2004 - 01:13 Der er 4 kommentarer

Ata og Sata og hvad er TH teknologi

hvad er forskellen på Ata og Sata og hvad er TH teknologi....og hvad er fordelen/ulempen ved disse betegnelser, det er nogle ord som er jeg stødt på i min søgen på udskiftning af mit gamle "hakkebræt"

Michael
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. maj 2004 - 04:28 #1
Hejsa
Der er ikke nogle ulemper ved SATA og HT (og ikke TH) - det er bare nyere teknologier..

SATA (Seriel ATA): fordelene er, at de er hurtigere end de gamle ATA diske. En anden stor fordel er, at de bruger et lille tyndt kabel og ikke de gamle kaempe store ata flade ata kabler.

HT (Hyper Treading): Intels nye processore bruger HT, og de betydr at processoren paa en maade bliver del op i flere mindre - dette goer en meget stor forskel hvis man bruger mange programmer paa samme tid - multitasking.

Skipper
Avatar billede luka Nybegynder
10. maj 2004 - 07:45 #2
Hej skipper

Mange tak for dit indlæg, det kan var godt lige at få det sat på plads, da det som sagt er nogle ting som jeg er stødt på når jeg været ude og søge på markedet.

Michael
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
10. maj 2004 - 11:11 #3
lidt mere tekninsk forklaring:

Teoretisk hastighed:
ATA - 133
SATA - 155
Og så slipper du for de store grimme IDE kabler
For at forklare Hyper Treading kan du forestille dig en 3sporet motorvej hvor bilerne (data) bare køre igennem og bliver behandlet, i stedet for gammel teknologi (som du selv har) kan betegnes som en 1sporet motorvej.
Hehe jeg har nemlig set en sådan præsentation af HT hos en forhandler.
Avatar billede rocksound Nybegynder
16. maj 2004 - 15:23 #4
til mcpeterc-->

hehe.. kunne ikke lige la' vær med at grine af din HT forklaring. Men den er god! :D