Avatar billede riis80 Praktikant
07. maj 2004 - 14:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken virus?

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har en kammerat, hvis computer opfører sig mærkeligt. Han mener at det er en virus, men ved ikke hvilken. Hans virus skanner finder ingenting.
Han beskriver problemet som følgende:

Det, der sker, er, at hastigheden på min computer er sat kraftigt ned, og på et tidspunkt, når min computer har været tændt ca. 30 minutter dukker der måske 30 fejlmeddelelser op, jeg skal sige ok til. Der er noget med noget software - hotkey

Er der nogen der ved hvilken virus der er, eller hvad der kan være galt?

På forhånd tak.
Avatar billede human Nybegynder
07. maj 2004 - 14:57 #1
prøv scan hans computer med denne scanner:
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php?id=form&usr=5
Avatar billede riis80 Praktikant
07. maj 2004 - 15:02 #2
Han kan ikke gå online...
Avatar billede human Nybegynder
07. maj 2004 - 15:03 #3
Så er det nærmest umuligt for os at finde ud af. Synes du skal brænde det ned til ham så.
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
07. maj 2004 - 15:03 #4
Hvilken virusscanner bruger han?

Du kan prøve en onlinescanner, og se om den finder noget:
http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm

Eller hent AVG antivirus 6.0 som er gratis, jeg bruger den selv
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php

"Der er noget med noget software - hotkey" kan du evt. skrive hele fejlmeddelelsen? det vil nok hjælpe.
Avatar billede riis80 Praktikant
07. maj 2004 - 15:03 #5
Okay
Avatar billede human Nybegynder
07. maj 2004 - 15:05 #6
Hvad er meningen med at linke til det samme 2 gange?
Avatar billede riis80 Praktikant
07. maj 2004 - 15:06 #7
Han bruger en der hedder norman, men den er ikke opdateret i ca 3 uger...
Avatar billede leon_hunt Nybegynder
07. maj 2004 - 15:06 #8
human, jeg kan se jeg var for langsom om at foreslå AVG :)
Men hvis han ikke kan gå online, så kan han heller ikke opdatere virusscanneren, eller kan han?
Avatar billede human Nybegynder
07. maj 2004 - 15:10 #9
Nope.. Derfor jeg foreslår han brænder AVG til ham.. Er der virus, finder AVG den.

JEg havde norton installeret. Men vidste jeg havde brigdge.dropper.a på computeren (havde selv smidt den ind for at se om nortoon fandt den). Det kunne den ikke! Men AVG fandt den. AVG som er gratis finder jeg bedre end norton som koster en krig.
Avatar billede riis80 Praktikant
07. maj 2004 - 15:13 #10
Han har lige kørt norton's sasser fix tool og den fandt to filer som den reparerede
Avatar billede riis80 Praktikant
07. maj 2004 - 15:30 #11
Jeg lukker lige igen. Tak for hjælpen...
Avatar billede perhaps Nybegynder
07. maj 2004 - 15:36 #12
Ingen virusscanner er effektive hvis man ikke holder dem opdateret. Norman har dog en genial teknologi som hedder sandbox og som i adskillige tilfælde kan genkende helt nye vira som der endnu ikke er lavet modgift imod.

Sikkerhedskategorien i adskillige fora kunne have langt mindre indlæg hvis bare brugerne ville opdatere deres sikkerhedsprogrammer og styresystem (hvis det ikke er pirat kan styresystemet også opdateres). Norman kunne sagtens have klaret de vira hvis den var blevet opdateret. Nogle VIL simpelt hen have vira. Om jeg ikke har haft virus? Jo, da. Den 25. juli 1997.
Avatar billede andersenph Nybegynder
07. maj 2004 - 21:02 #13
God pointe  Perhaps ;O)
Avatar billede perhaps Nybegynder
08. maj 2004 - 07:08 #14
andersenph> Jeg kan ikke lade være med at provokere lidt ind imellem. Jeg mener at man kan gøre meget selv for ikke at få al det skidt ind på puteren. Iøvrigt synes jeg du gør en stor indsats for at hjælpe brugerne af med skidtet her på E.
Avatar billede c-holst Novice
08. maj 2004 - 07:41 #15
Og nogen vil simpelthen mene, at når blot de har norton, så er den hellige grav velbevaret. Min svoger fx. købte ny maskine, kom på web-speed, installerede styresystemet og norton. Så startede han på Kazza, og jeg fortalte ham om mit kendskab til den slags, og forfattede en længere sikkerhedspakke til ham, hvor han bere skulle hente og installere " det sædvanlige" sætte maskinen til autoupdate, og lukke diverse huller. Han fortalte mig, at han havde norton, og at jeg var et pjathoved, og hvad kan man sige til den slags argumnter *S*

nu efter 4 uger, kunne han ikke komme på nettet, og han ringede til udbyderen, som kom ud og tjekkede at hans forbindelse var i orden, skiftede lidt stik og tørrede ham for et anseeligt beløb.

så slog jeg til, lavede en lille værktøjs, cd og tog den med på næste besøg, og i løbet af kort tid var han kørende igen...Det er han stadig.

Derfor en tak til alle jer der gør gør en kæmpe indsats for sikkeheden.
der er intet så godt som at hænge i slipstrømmen af jer andre og suge til sig af erfaring og viden.

Sorry for spam i andres tråde
Avatar billede andersenph Nybegynder
08. maj 2004 - 08:10 #16
Jamen jeg kan næsten ikke finde ord. Mange tak perhaps :O)
Og jeg siger i lige måde. Du er da også en aktiv musketer på Spywarefri og er dermed en slags mentor for mig, og mange mange andre.
Til c-holst vil jeg sige:
Det kan ikke ponteres kraftigt nok, hvor vigtigt det er at holde softwaren up to date, så det er  helt fint, at du fortæller, hvor nemt det i virkeligheden er at beskytte sig ;O)
Kan i alle have en fortsat god dag...