Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 06:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ind-rykning af flere linier med TAB og- Ja, hvilken tast mere?

Hejsa.

Tja, jeg kunne ikke rigtigt finde en korrekt kategori at stille spørgsmålet i, så nu prøver jeg her.  :-)

Jeg har glemt hvilke taster man bruger, for at lave en indrykning (frem eller tilbage) af flere linier samtidig.
TAB-tasten er den ene, men hvilke taster er de andre???
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 07:10 #1
...burde måske nok lige uddybe hvad jeg mener... :-)
Når jeg bruger et eller andet programmerings-program (som fx. Homesite), ønsker jeg at kunne rykke flere linier kode ind eller ud samtidig. Det er nemt nok med 1 linie, der bruger man jo bare TAB-tasten. Men hvordan gør man, når man ønsker at rykke flere linier kode ind eller ud?
Avatar billede klojs Nybegynder
07. maj 2004 - 14:48 #2
Det har jeg også ville vide længe i word, så kigger lige med
Avatar billede diddel Nybegynder
07. maj 2004 - 16:51 #3
jeg ved ikke hvordan det foregår i programmeringsprogrammerne, men i word foregår det i toppen af dokumentet. Der sidder en linial, hvor der i venstre side er sådan to "pile" der peger mod hinanden. Under den nederste pil er en lille firkant. HVis man markerer et tekstområde og derefter rykker den lille firkant ind i dokumentet, så rykker det markedere afsnit med.
Avatar billede roenving Novice
07. maj 2004 - 17:03 #4
Ikonet hedder i Word: 'Forøg indrykning' og ligger i formatteringsbaren i den gruppe, som også har punkt-opstillinger ...

-- og hvis man trykker på den uden at markere, vil den efterfølgende tekst, du skriver blive indrykket, med markering vil kun det markerede blive indrykket ...

-- men i hvilken sammenhæng er det, du har brug for det ?-)

-- der kan jo tænkes mange andre sammenhænge end tekstbehandlingsprogrammer !-)
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 19:30 #5
Ok, alle sammen. Så fandt jeg ud af det.  :-)))

Som jeg skrev tidligere, så er det i programmerings-programmet Homesite, at jeg arbejder, og at jeg ønskede at rykke flere linier af codestykker enten ind eller ud. Altså flere linier af gangen.

Her er hvordan det virker (i Homesite 5.5):
- For at rykke en hel code-blok i flere linier udaf:
Markér en stykke code i flere linier, og tast "Ctrl + Skift + ." samtidig.
- For at rykke en hel code-blok i flere linier indaf:
Markér en stykke code i flere linier, og tast "Ctrl + Skift + ," samtidig.

Jeg havde den gamle version af Homesite førhen (v. 4.5), og da var genvejstasterne anderledes. Derfor min søgen.

Til jer som ønsker samme funktion (eller ønsker at forandre genvejs-taste-mulighederne), i samme eller i andre programmeringsprogrammer, er der altid en "Keyboard-shortcut"-menu, hvori man kan oprette/omforandre mulighederne.  :-)

Så jeg kaster points tilbage til mig selv, for svaret.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2004 - 19:33 #6
...skulle måske lige tilføje, for jer som er interesseret, at funktionerne hedder: "selection indent" og "selection outdent".  :-)