Avatar billede uhreskov Nybegynder
06. maj 2004 - 22:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

"Live" Backup fra en pc til en anden ?

Hejsa !!

Jeg mener at jeg har har læst et sted på nettet at man kunne lave backup fra en pc'er til en anden "Live" eller løbende.... er der noget om det ?

Jeg har en server der kører Win 2000 Advance server, som jeg gerne vil lave en kørende backup af hele tiden...
Jeg har prøvet at lave backup i Norton Ghost 2003, men kan ikke få Image/disk til at boote op en anden maskine, det er vist noget med mine setting på bundkort og IRQ der ikke helt passer sammen ??

Jeg mener at have læst på siden den gang, at den måde der blev lavet backup på hed "Raid" ?

Kan jeg lave mig et backup system fra en pc'er til en anden uden, at skulle være uddannet Specialist ?

Jeg vil gerne ha' sådan et backup system, da jeg kører noget web/domæner smat mailserver, så hvis mit system går ned, kan jeg nemt og hurtigt skifte over på en anden pc'er...

Jeg håber at der sidder en med en nem og smart måde, jeg kan løse mit problem på ??

På forhånd TAK !!

Mvh.
Uhreskov.
Avatar billede mcp Nybegynder
01. juni 2004 - 23:32 #1
Hej

Det ud ønsker findes i form af "Cluster" software der følger med W2K-Adv. eller ved køb af VERITAS Cluster Server programet. Men her er der tale om meget dyr teknologi som kræver speciel hardware og høj kompetance. Så det næste valg kunne være at køre "Incremental backup" hver halve time , men dette ville så betyde at man skal restore/geninstaller hele computeren ved nedbrud (30min. -> flere timer)og at backupén gemmes på Bånd eller diske som helst ikke sidder i computeren.

Løsningen med Norton Ghost er selvfølgelig også en mulighed , men denne kræver at computeren som restores/geninstalleres har nøjaktig samme hardware , samt at Windows lukkes helt ned under backup

Dermed ikke nogen nem eller billig måde at løse dit problem på !

mvh. MCP;-)
Avatar billede uhreskov Nybegynder
02. juni 2004 - 22:58 #2
Hejsa igen !!
Først tak for dit svar  mcp
Tja det ser ikke ud til at det bliver nemt/billigt, idén med at lave backup "Live" fra en pc'er til en anden, fik jeg på job, da vi havde haft indbrud, og en sk*de tyv "Nappede" vores pc'er...
Ved at kunne lave backup over på en anden maskine, kunne man jo gemme en pc'er et godt sted i firmaet, og så lade den lave backup over på den, så ville det være nemt at komme "OP" igen efter indbrud, vi har, og bruger stadig Norton Ghost, til at lave backup med, men har ikke været heldig med at få "Image" til at boote op på en anden maskine, der opstår en "boot device error" fordi maskinerne ikke er helt ens.
Og raid det er jo heller ikke smart, hvis den render med pc'ern, så er backup også "væk"

Jeg vil rode lidt med sagen.

Jeg takker endnu engang for svaret :o))

Mvh
Uhreskov.
Avatar billede stofferbu Nybegynder
14. december 2004 - 14:42 #3
Hej,

Jeg synes at spørgsmålet fortjener et svar, på trods af at det er et halvt år for sent.;-)

Der findes et stykke software, Asensus Disaster Recovery, som kan skabe en standby server på baggrund af din server backup. Konceptet består i at den tilbagefører din backup hver nat til en sekundær pc'er, som kan være placeret hvor som helst, bare den er koblet på netværket.

Du kan så vælge imellem to identiteter, henholdsvis standby eller stand in. I tilfælde af nedbrud beder du maskinen om at ændre identitet og i løbet af 5 minutter har du en fungerende stand in server som du kan bruge mens du stilfærdigt reparerer din primære server.

Softwaren er udviklet primært til at teste om en backup kan benyttes til disaster recovery, for hvis der mangler vigtige data, så viser det sig hurtigt fordi den tilbageførte maskine ikke fungerer korrekt.

Disaster Recovery softwaren håndterer også transporten af et operativ system og dets data til en anden hardware platform, man ikke får en blå skærm bare fordi der er en anden harddisk eller netkort i.

Så må vi om der er nogen som ser denne besked....

Mvh

Christoffer