Avatar billede zaym01 Nybegynder
05. maj 2004 - 22:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Give mit program root adgang i linux

Jeg leger lidt med C++ og har i den forbindelse lavet et simpelt program der gør forskellige ting ved opstart af computeren (mounter drev, starter div programmer osv.)

  Jeg har så selvfølgelig lavet det sådan at man kan slå prgrammet til og fra men her støder jeg ind i et lille problem.

  Programmet skal skrive til en fil som man kun kan skrive til fra root. Jeg ved godt at man bare kan logge på som root i terminalen og køre programmet men synes bare det vil være smartere hvis programmet tjekker om man har root rettigheder og i tilfælde af man ikke har det så spørge efter root pass'et og så selv logge på.

  Kort og godt hvordan gør jeg så mit program kan give sig selv root adgang (kender jo selvfølgelig kodeordet så det er bare det med at logge på)
Avatar billede skrewz Nybegynder
06. maj 2004 - 01:09 #1
"man setuid"?
Avatar billede zaym01 Nybegynder
06. maj 2004 - 13:17 #2
Den forstod jeg ikke helt.
Avatar billede zaym01 Nybegynder
20. maj 2004 - 10:09 #3
lukker
Avatar billede skrewz Nybegynder
25. maj 2004 - 00:30 #4
Undskyld, jeg er meget inaktiv på eksperten... Og på at tjekke mails.
Jeg mente at du skal køre en "man" på "setuid" på din linux-maskine. Så skulle du gerne få en man-page på funktionen "setuid" i linux.

Jeg ved ikke om det virker, eller om det løser dit problem. Ellers kan du launche programmet med 'su c="myProgram"', hvorfor du vil blive promptet for root's password (selvfølgelig), og programmet eksekveres.

Sig til, hvis du kan bruge mere hjælp... Hvis dette ikke var for sent, selvfølgelig.