Avatar billede 4b4 Nybegynder
05. maj 2004 - 11:42 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Modelering problemer metode

Se. www.4b4.dk/box.jpg (skitse)

Jeg har en box som jo har 6 sider.. tegningen som jeg har lavet er en lille skite. Jeg vil gerne have den trukket ind et sted på boxen så den bliver som set fra siden (se igen skite).

Indtil videre har jeg løst dette med en utrolig lille bewel.. men det er jo ikke optimalt at gøre det på den måde...
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
05. maj 2004 - 12:04 #1
tegn en lukke spline med den geometri du viser til højre (set fra siden). Brug extrude funktionen i modifier stacken...

;-)
Avatar billede 4b4 Nybegynder
05. maj 2004 - 12:05 #2
Ja.. jeg kan altid vælge segs når jeg laver min firkant/box.. men hvad hvis jeg midt i projektet vil have det gjort?..
Avatar billede osborne Nybegynder
05. maj 2004 - 21:42 #3
Jeg går du fra at du har den som Editable Poly eller Editable Mesh og ikke lige kan stille på segs. Så vil jeg foreslå følgende hurtige måde:

- Gå ind i Edge mode (under modify på din Ed.Mesh eller Ed.Poly)
- Tænd Slice Plane (under Edit Geometry)
- Placer den hvor du vil "skære" og tryk Slice. Gør det to gange tæt på hinanden oppe og to gange tæt på hinanden nede ifht. det du vil have skubbet ind
- Gå over i Polygon mode
- Marker det polygon du vil skubbe ind
- Tænd Select and Move og tryk det lidt ind

Kan selvfølgelig gøres på flere andre måder, men dette synes jeg virker udmærket.
Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
05. maj 2004 - 21:51 #4
Her lige en anden hurtig måde:
- Lav en ny lille box og placer den der hvor hullet skal være
- Stil dig på den oprindelige box
- Gå ind i Create, og vælg Compound object i pulldown menuen og tænd Boolean
- Under Pick Boolean vælger du så den lille nye box og hvis den står rigtigt så vil du få et hul der.

Nogle gange kan boolean give lidt underlig mesh/segmentopdeling men mange gange synes jeg den er udmærket.
Avatar billede osborne Nybegynder
05. maj 2004 - 22:38 #5
Endnu tredie måde er:
- Gå i Edge mode på din box og vælg de to edges ude i siderne (hold CTRL nede og vælg dem en efter en)
- Under Edit Edges vælger du den lille box ved siden af Connect, vælger 2 connetc edge segments og trykker OK
- Gentag proceduren for det inderste stykke du nu har fået, dvs. vælg de to kanter og brug Connect til at få to vandrette cuts.
- Vælg den ene af de nye linier og flyt den op tæt på den første
- Vælg den anden og flyt den ned tæt på den anden
- Nu kan du gå i polygon mode og trykke det lidt ind (med Select and Move tool)