Avatar billede jjense21 Nybegynder
04. maj 2004 - 16:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sasser-virus

På min arbejdsplads har vi på det seneste oplevet en underlig fejl på enkelte maskiner, der alle kører Win2000. Vi har opdateret med seneste fejlrettelser fra Windows Update, men har haft en 4-5 maskiner, der pludselig begynder at genstarte konstant. Genstarten sker umiddelbart før login-boksen til Win2000. En blå skærm fremkommer, men det er ikke muligt at nå at aflæse den, inden genstart. Og derefter forsætter den så med at genstarte i en uendelighed. Det er heller ikke muligt at starte op i fejlsikret tilstand.
HArdwaren fejler intet, idet problemet kan løses ved at smide en ny Win2000 ínstallation på, som derefter kører upåklageligt.

Jeg er derfor overbevist om at problemet skyldes at den nye sasser-virus har inficeret disse maskiner.

Hos Symantec har de en beskrivelse af hvordan man fjerner sasser, men i vejledningen går man ud fra at Windows godt kan starte op. Deres fixtool er jo ikke dos-baseret, og hjælper mig derfor ikke, da jeg som sagt slet ikke kan få startet windows 2000 op.

Er der nogen der har haft et lignende problem, og findes der en blidere løsning end total reinstallation.

Tak
Jesper
Avatar billede minus Nybegynder
04. maj 2004 - 16:50 #1
http://edbguru.dk/ - her er en god beskrivelse på at fjerne virussen :)
Avatar billede arlet Juniormester
04. maj 2004 - 17:15 #2
Gå i start og skriv shutdown -a
så skulle den stoppe med at genstarte

Hent denne patch : http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms04-011.mspx

Fjern ormen med stinger: http://www.arlet.dk/special.htm

Til sidst henter du alle opdateringerne på microsoft update, så det ikke sker igen..
Avatar billede jjense21 Nybegynder
04. maj 2004 - 17:51 #3
Tak for svarene, men jeg kan desværre ikke bruge dem til noget. Som jeg skrev, så er problemet jo netop at jeg ikke kan komme ind i Windows. Jeg når end ikke til logon inden PC´en genstarter. Ikke engang i fejlsikret tilstand kan jeg få startet den op.
Avatar billede arlet Juniormester
04. maj 2004 - 17:53 #4
Så må du igang med en repair:
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig der er et syresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på R.

6:Og du vil nu se at den laver en helt ny indstallation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar da denne skal bruges da det jo er en "nyindstalation"

8:Hent evt sp1 til dit windows og IE inden og læg det på skrivebordet, så det kan installeres inden du går på nettet. Du kan hente det her: http://www.it-service.sdu.dk/vis.php?side=84
Avatar billede jjense21 Nybegynder
04. maj 2004 - 19:21 #5
Ok repair muligheden tænkte jeg ikke lige på, men det er da et forsøg værd. Det der tager tid er jo nemlig at genskabe brugernes personlige indstillinger, så det ville da være rart hvis det kunne undgåes på denne måde.
Tak for hjælpen
Avatar billede fromsej Praktikant
04. maj 2004 - 21:22 #6
Er de Fat32, så kan du bruge F-Prot.
Hent og lav de to disketter, vejledningen er på siden.
http://www.avirus.dk/avirus.htm - F-Prot DOS virusscan