Avatar billede sarid Nybegynder
04. maj 2004 - 16:18 Der er 3 kommentarer

SYSTEM rettigheder

Hej,

Hvis jeg lave en fil og fjerne samtlige NTFS rettigheder - også SYSTEM og derefter giver kun brugeren SARID owner rettigheder til filen, kan SYSTEM stadig få adgang til filen?

/S.
Avatar billede maagen Nybegynder
04. maj 2004 - 21:54 #1
Nej det burde SYSTEM ikke.

Jeg har på et drev kun givet administrators rettigheder i roden. Jeg havde problemer med min pagefile - den blev vist godt nok oprettet men systemet opførte sig underligt. Så gav jeg system rettighed og så virkede det.
Avatar billede semir Nybegynder
05. maj 2004 - 11:53 #2
/hmmm... Hvorfor skal du fjerne Systems rettigheder? det er i hvert fald ikke så smart;) /hvis du giver adgang kun til "en bruger" så kan administrator heller ikke rette i hvis du får brug for det... /så hvis du spørger mig så skal SYSTEM og lokal Administratorer ha adgang til alle filer;)
Avatar billede sarid Nybegynder
14. maj 2004 - 15:18 #3
Det er i forbindelse med hærdning af en web-server; jeg har lavet det således at kun en bestemt bruger har adgang til, blandt andet cmd.exe. Det har jeg valgt for at begrænse adgang til denne fil i tilfældet at at IIS bliver overtaget. Hvis dette sker, vil hackeren have SYSTEM rettigheder på systemet (hvis IIS kører med local SYSTEM rettigheder). på den måde, kan hackeren, selvom de har overtaget IIS proces, ikke benytte filen cmd.exe.

/S.