Avatar billede h-w.dk Nybegynder
03. maj 2004 - 21:42 Der er 4 kommentarer

Coulombs lov?

Jeg har en opgave på HTX...

Vi har en træklods der bliver trukket op af et skråplan, og den tilbagelægger en strækning (0,59 m) på 4,99 sek. Hvordan finder jeg ud af hvor stor gnidningskræften er???

Det er ret vigtigt, så håber der er nogen der kan hjælpe!
Avatar billede rapstam Nybegynder
03. maj 2004 - 22:46 #1
hvad er hældningen ? og den kræft i trækker med ?
Avatar billede h-w.dk Nybegynder
03. maj 2004 - 23:33 #2
20 grader og kraften er 1.6 newton
Avatar billede rapstam Nybegynder
03. maj 2004 - 23:46 #3
en kort kommentar inden sengetid

opstil de virkende kræfter på klodsen - derefter herrn Newton. Det bliver noget i retningen af:
x:  ma = tyngdekraft - trækkraft +- friktion  = >
      ma = mgsin(v)-Ftræk + sign(mgcos(v)*mu)

y - (ligeglade med den retning)

sign betyder at den virker modsat den samlede kræft. Fx flytter klodsen sig til højre virker Coulomb friktionskraften til venstre (hvilket faktisk gør Coulomb bøvlet, men ikke i det her tilfælde).

Det er de virkende kræfter, opstil derefter et udtryk for arbejde og energi. konstant hastighed eller konstant acceleration?, men har nu lige glemt de fine energiudtryk og gider ikke finde bogen. Men det er fremgangsmåden.

Håber I får det løst
Avatar billede h-w.dk Nybegynder
03. maj 2004 - 23:49 #4
Fatter bare minus lige nu...

Vi har en konstant hastighed på 0,01 m/s