Avatar billede mariaf Juniormester
03. maj 2004 - 19:52 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Køb af ny pc

Jeg skal købe ny pc. Har kigget på EDBPRISER, men jeg aner ikke hvad jeg skal se efter, og om jeg skyder gråspurve med kanoner eller omvendt ;-)

PC'en bruges til kontor og radio, men kun minimalt til spil (kabale, golf og lign). Jeg har brænder (52x) samt trådløs mus og tastatur. Det primære er, at den er STILLE og driftsikker. Nogen, der har nogle stikord til RAM, lydkort, bundkort og processor?
Avatar billede leif Seniormester
03. maj 2004 - 19:55 #1
Kig evt. på www.prc-data.dk de har nogen helt udemærket maskiner til en billig penge. Jeg har selv købt et par stykker og de kører uden problemer.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
03. maj 2004 - 20:26 #2
www.compumail.dk har også ok maskiner til billige priser.
Avatar billede barn3y Nybegynder
03. maj 2004 - 21:25 #3
Midtdata.dk har helt sikkert de bedste priser. Jeg har selv lige købt en hurtig computer derinde til BILLIGE penge!
Avatar billede mariaf Juniormester
03. maj 2004 - 22:42 #4
Jamen jeg kan også sagtens finde billige pc'ere, men kan jeg "nøjes" med billigste udgave med mit behov?
Avatar billede leif Seniormester
03. maj 2004 - 22:59 #5
Umiddelbart, ja.

Kontor opgaver, hvad er det du tænker på ??? Er det grafiske opgaver i Photoshop eller er det lidt programmering ???

Radio ?? Er det Netradio du referere til ?
Avatar billede the_ghost Nybegynder
03. maj 2004 - 23:00 #6
RAM:
Lidt ligemeget, når du ikke skal bruge den til spil, men jeg vil anbefale 512 mb.

Lydkort:
Bare et billigt 16 bit skulle kunne klare jobbet.

Bundkort:
Her kunne du jo slå 2 eller 3 fluer med et smæk, ved at købe et billigt bundkort med indbygget lyd- samt netkort.

CPU:
Medmindre du skal bruge computeren til krævende spil eller store programmer, så skulle en 2 GHz være nok.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
03. maj 2004 - 23:02 #7
Leif >> Hvis man skal ud og købe en ny computer, så er det lidt ligemeget... Photoshop eller programmering kan sagtens køre på en 2 GHz processer, hvilket er standard, og Netradio, kan sagtens køre på et 16 bit lydkort..

Jeg har en 1.6 GHz processer, og jeg kan uden problemer programmer og arbejde med Photoshop på den.
På mit bundkort er der et indbygget 16 bit lydkort, hvilket fungere perfekt når det komemr til netradio
Avatar billede the_ghost Nybegynder
03. maj 2004 - 23:03 #8
der skulle så stå programmerer istedet for programmer :-)
Avatar billede leif Seniormester
03. maj 2004 - 23:09 #9
Ja, men hvor store billeder arbejder du med ???

Ja, ja, men nu findes der jo mange opgaver på et kontor, så det er jo svært at vide hvad mariaf vil bruge det til !!! Jeg mener at hvis hun skal bruge en seriøs arbejdscomputer til store grafiske opgaver skal man måske kigge på et grafikkort af en hvis størrelse.

Jeg har fx. altid mange programmer åbne så derfor er ram vigtigt for mig.

Det jeg mener er at ja, self. vil de fleste opgaver kunne klares på de fleste standard computere, men man skal ikke bare gå ud fra at sådan er det !!!!
Avatar billede mariaf Juniormester
03. maj 2004 - 23:36 #10
Kontor omfatter ikke billeder (men C5 programmering) - og ja, radio er netradio. Min nuværende pc er 497 mHz og 128 Mb RAM - det snakker vi ikke mere om ;-)
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2004 - 08:31 #11
Så kan du vælge stort set alt !!!! Jeg ville bare vælge noget med minimmum 512 mb. ram, men mindre kan sagtens klare det.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
04. maj 2004 - 11:07 #12
Fordi at du skal vælge 512 Ram er fordi at vi regner nok med at du kører med Win XP, og den har jeg erfarringer med kører bedst med 512 ram eller derover
Avatar billede the_ghost Nybegynder
07. marts 2005 - 12:54 #13
Mon det ikke er på tide at spørgsmålet bliver lukket ?